Gå til innhold

Far ukjent

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ja, du kan det.. jeg ville ikke satt opp ukjent uansett (tror jeg) det kommer jo ann på situasjonen. tenker mest på barnet sin del i etter tid å ha ukjent far. Nei hvis du vet det så råder jeg deg til å føre han opp, snakk og diskuter med legen din, han har taushetsplikt uanett. Husk at det er straffbart og ikke føre opp faren, hvis du vet hvem han er, du kan jo lyge, men hvis de finner ut etterpå at du har løyet kan du risikere å betale selv.. bot osv, betale tilbake det du eventuelt har motatt i trygd. uansett diskuter med legen din først, fortell hvorfor far ikke vil være kjendt osv..

lykke til (det skal ikke være enkelt)

Jeg har valgt å gjøre det fordi faren er gift med barn, vil ikke ødelegge en hel familie. Men, jeg vil fortelle barnet mitt hvem faren er... så får jeg ta det som det kommer. Men, at det er straffbart visste jeg ikke. Har diskutert dette med legen min, og han har forståelse for at jeg setter opp ukjent far selvom jeg vet hvem det er. Men, hvordan kan noen kontrollere om jeg lyger? Det høres jo tullete ut ? Fører jeg han opp senere vil jeg få straff da liksom? Nei, det kan jeg ikke tro stemmer. Noen sted jeg kan lese om den loven?

Det stemmer ikke at det er straffbart å ikke oppgi far til barnet. Det anbefales selvfølgelig at du gjør det, men det er ingen som kan tvinge deg. Det er det offentlige (trygdekontoret) som har ansvaret for å få fastsatt farskapet, så du blir sikkert innkalt dit etter fødselen. Dersom du ikke ønsker å oppgi far nå eller når barnet er født, kan du når som helst senere oppgi faren og få farskapet i orden. Dersom situasjonen hadde vært at du bodde sammen med faren til barnet og du mottok ytelser som enslig forsørger, må du betale tilbake det du har mottatt i ytelser og eventuelt straffes dersom det avsløres at du bor sammen med barnefaren.

Det er ikke han som bestemmer om du skal oppgi navnet hans eller ei. Det er det du som gjør. Han kan velge å ikke ha noe med barnet å gjøre ved å frasi seg alt samvær når det er født, men når du ikke oppgir ham vil han ikke kreves for bidrag. Da blir det det offentlige som må betale og det er jo ikke riktig når du vet hvem det er. Dere har faktisk vært 2 om barnet, gjør regning med at han er et voksent tenkende menneske han og. Du må ta ditt ansvar ved å bære frem barnet og ta vare på det videre. Det minste han kan gjøre hvis han ikke vil delta i dette er å betale bidrag til deg og deres felles barn og i alle fall ta litt ansvar for det han har bidtratt til.

Videre kan det jo være viktig for barnet senere å få vite hvem far er. Det kan også faktisk være slik at han ønsker kontakt med barnet sitt når det er født. En vet aldri.

Men husk: Det er fullt og helt ditt valg om du vil oppgi hvem som er barnefar, det er ikke hans. Tenk på ditt og barnets beste!

Selv er jeg gift og venter tvillinger med mannen min. Var bare innom her og kikket litt og fikk så lyst til å svare deg. Jobber i det offentlige og har litt oversikt over reglementet.

Ønsker deg all lykke videre. Stå på for dine rettigheter hvis det er det du ønsker!

Hei, og takk for svar. Det ideelet hadde så klart vært at far tok ansvar, nå er jeg ikke så opptatt av det økonomiske, heller det menneskelige. Derfor har jeg satt opp far ukjent, og informert han om det, men at han skal få ta kontakt og ta sitt ansvar om han vil det.. og føre han opp som far. Men, som sagt, han vil ikke, han er gift og har barn. Er redd jeg ødelegger en hel familie ved å føre han opp. Skal ikke være lett.

HI

Annonse

Jeg mener at uansett hva du bestemmer deg for å gjøre, så må du ikke tenke på at du ødelegger en familie.

Hvis denne familien blir ødelagt, så er det isåfall mannens skyld.

Nå vet ikke jeg hvordan kona hans er. Men hadde jeg vært denne kona, så hadde jeg absolutt satt mest pris på å få vite dette så tidlig som mulig. Hva å få vite dette om noen år? Jeg hadde følt at jeg hadde blitt holdt for narr av en mann som ikke ville ta ansvar for handlingene sine.

Jeg hadde følt det veldig rart å ha levd et familieliv i flere år, for så å vite at mannen min hadde et barn han ikke ville følge opp.

Jeg kan ikke fatte at enkelte menn klarer å leve på en slik løgn.

Jeg mener ikke du skal ta avgjørelsen ut i fra hva kona måtte mene. Men jeg synes ikke du bør skrive "far ukjent" for å skåne henne.

Gjør det du mener er best. Barnefaren har ingenting han skulle ha sagt.

Jeg er helt enig med deg, hadde jeg vært kona ville jeg vite det, men nå kan det jo hende han har sagt det hjemme og sammen er de enige om å fortrenge det.... ikke vet jeg....

Huff, jeg syns ikke dette er lett i det hele tatt. Det var virkelig ikke meningen å bli gravid, men når det først skjedde ønsket jeg å ta ansvar.. Og det må jeg si : jeg gleder meg :) Har også barn fra før fra tidligere samboerskap, de gleder seg til å få en liten en de også :) Og eks mannen min støtter meg, han har selv fått ny familie, og jeg har blitt overøst med arve ting etter de barna ... Godt ikke alle menn er like.

HI

• 1 måned senere...

Hei!

Om dere bor i samme by så får du være forsiktig med å fortelle barnet hvem som er faren i tilfelle de møtes tilfeldig. Hva om ditt barn ønsker å treffe sin far, som han da vet hvem er! Skal du be ditt barn om å skjule sine følelser, la være å ta kontakt? Tenk om han som 12-åring tar kontakt med barnefaren, gjerne ved å ringe hjem til han - der får han svar av et av barnefarens barn... Håper du også har tenkt disse tankene - husk at barn ikke er små i evigheter! Bare som et råd altså - hva du velger å gjøre er ditt valg... Jeg ville ha vøagt å skrive hvem som er barnefaren, sagt dette til han... Om ikke noe annet, så for mitt barns skyld...

Remington

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...