Gå til innhold

noen som kan si meg en ting?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så usikker på hva hånd en forlovelse ring skal være på, noen sier høyre og noen sier venstre...? noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge er det høyre hånd. I stort sett alle andre land er det venstre....

Skrevet

forlovelses ringen skal være på høyre hånd. Tror det er i utlandet den skal være på venstre hånd.

Skrevet

Takk:)

Litt greit å vite liksom...

Skrevet

Hei

Sitat fra nettside :

http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=11&nid=22

En forlovelse er ikke lenger en juridisk avtale, slik det tradisjonelt var, og mannen ber heller ikke sin utkåredes far om hennes hånd. Snarere er det en enighet mellom de to om å gifte seg en gang i fremtiden, og denne enigheten kan godt komme i stand uten et høytidelig frieri. Ved en slik forlovelse kan paret sammen gå til en gullsmed og kjøpe ringer til hverandre, eventuelt kan kvinnen få en ring av mannen. De kan også vente med å kjøpe ringer til selve bryllupet.

Ofte har ringene sammenfallende utforming, og paret gir hverandre ringene som gaver. Forlovelsesringer bæres på venstre hånds ringfinger. Det er skikk i Norge at forlovelsesringene fungerer som gifteringer ved at de plasseres over på høyre hånds ringfinger når man gifter seg.

Skrevet

jeg har min på høyre,men vet at mange har den på venstre for at den skal komme nærmere hjertet og så er det noen som flytter den over etter de har giftet seg.

Skrevet

jeg har min på høyre, alle jeg kjenner har den der oxo.

Skrevet

Eg har min på venstre sjølv om det er tradisjon å ha den på høgre her i Noreg. Er gift med ein meksikanar, og sidan resten av verda ber den på venstre finger gjorde vi det også. :)

Skrevet

Har både giftering og forlovelsesringen på venstre hand altså

Skrevet

Norge er jo litt sær da, i forhold til resten av verden. Jeg blir (om jeg engang skulle fått en slik ring) å ha den på høyre, både som forlovet og som gift. Har hørt at når en blir enke/enkemann, tar man ringen tilbake til venstre hånden igjen- dette er fra gammelt av, så når de eldre ser at unge har den på vestre hånden, kan de tro du er enke....Men man kan vel egentlig gjøre som man vil....:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...