Gå til innhold

Har ikke noe julefølelse.....vi har lite penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes egentlig bare det er et kjøpekav...

Får 11 tusen i lønn i måneden nå som jeg har permisjon. Mannen tjener ikke så mye mer. Over 6000 per person går til regninger i måneden. Har nettopp vært hos frisøren, så det gikk en del penger der også. Har så og si ingen peger å bruke på gaver. max 100-200 kr per person...Og da går det ut over oss. Folk er ikke takknemlige lengre for å få en gave til 100 kr. Det skal være så mye alltid. Har en venninne, hun gir meg bare mer og mer for hvert år, jeg har ikke råd til å gi likemye tilbake...Føler ikke jeg trenger noe selv av folk. Hvorfor må vi gi så mye? Jeg blir deprimert av dette.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør avtale med folk( som veninna di) om at dere ikke kjøper noe, om dere gjør det skal det være noe symbolsk!JEg har av og til laget dikt som jeg rammer inn f.eks.

Til familie og slikt kjøper vi ikke for så mye, vi har rett og slett ikke råd! Og mange av våre gaver ligger på 100-200 kroner som du sier! Ikke la dette knekke deg, folk vet nok at dere har det trangt??

Vi er ærlige vi og sier det som det er, ingen som blir fornærma av den grunn:=)

MEn det er kijpt å ha lite penger, det vet jeg alt om!!

Sender deg en stor trøsteklem:)

Skrevet

Jeg prøver å få ned gavebudsjettet jeg også. Noe jeg synes er koselig, er at jeg lager ting... i år er det tovede tøfler. Da trenger man ikke så dyrt garn, og det er noe de fleste synes er hyggelig å få. I tillegg slenger jeg med en pose jule-te til noen. Det koster heller ikke mye.

Man kan lage søte trolldeigfigurer, bake en småkake som personen er glad i, lage julegotter å gi bort osv... mye man kan finne på som folk liker å få, som ikke koster all verden....

Skrevet

Takk for god trøsteklem og for svar, vestlandske meierier a/s :) Det trengte jeg..........

Mye dyrt lillegutt også må ha. Vi kjøpte nettopp tripp trapp stol. Etter jul må han ha nytt bilsete osv. Vi skal gifte oss til sommeren og bør spare....

Venninna mi kjøper alltid gavene 1/2 år i forveien, så hun har allerede kjøpt...

Tenkte gi bildekalender til mange til jul av lillegutt. Tror de koster 199 kr per stk. Er redd folk blir missfornøyd og synes det er lite......

Elsker å gi folk gaver, men synes det er trist at vi ikke har så mye penger og at det forventes at man skal gi så mye

Skrevet

Huff da.

Venninnen din forstår det nok om du tar det opp med henne (om hun er en god venninne). Din økonomiske situasjon skyldes kanskje permisjonen?

Men du kan også lage personlige ting som man ikke har så lett for å sette kroneprisen på. Eller du kan gi gavekort på en helaftensmiddag hjemme med deg. Eller gi svigermor en lørdagsvask i huset, vårluking i hagen eller snøskuffing i gården?

Julen blir gjerne bare bytting av penger og man kjøper hverdagslige sjeleløse forbruksvarer til hverandre.

Hva med å gi noe du kan (kjenner ikke yrket ditt. Jeg er sangpedagog og kan for eksempel gi gavekort på en sangtime). - Massasje, aerobictime, steppetime eller matlagingskurs? Oppskriftshefte med dine favorittoppskrifter.

Hva med å kjøpe et lerret og maling på Clas Ohlson og male abstrakt kunst til kjøkkenveggen?

Gaver til 100-200kr kjøper vi til nieser og nevøer samt en venninne. Søsken får for 300kr hver og foreldrepar 500kr. Vi tjener ok, men synes ikke man trenger å gå av skaftet av den grunn.

Anbefaler Japanphoto sine Fotobøker.

Skrevet

Ja, julen er blitt veldig kommersiell, men vi fleste er jo med på det og da blir det bare værre og værre. Vanskelig å stoppe,

Vil bare kommentere at jeg ikke syns du gir små gaver. Jeg og mannen min har en grei inntekt, men vi bruker sjelden å gi gaver til mer enn ca 200 pr pers. Av og til dyrere, men det er sjeldent.

Det er jo tross alt tanken som teller - ikke beløpet. Å gi kjempedyre gaver til noen som tjener veldig godt vil uansett være problematisk. De fleste voksne har jo tross alt det vi trenger.

Su sier at du ikke trenger noe, men hvis du får spørsmål - kan du jo f.eks ønske deg gavekort hos frisøren du bruker, eller på en butikk du bruker å handle i.

Håper du kommer deg igjennom julegavehandlingen, men ikke bruk alle pengene på andre - DET ER LOV Å TENKE PÅ SEG SELV !

Skrevet

Som nevnt over, Gjør avtaler!! Vi er i samme situasjon som dere og prioriterer å pynte hjemme og kose oss med ting som ikke koster så mye men som vi sjeldent gjør eller spiser ellers.

Hvis man avtaler med venninner at gaven skal være symbolsk og håndlaget for eksempel er det i boks. Med familie spør vi alltid hva de ønsker seg og blir det for dyrt, går vi sammen flere om å kjøpe det sånn at de faktisk får det de ønsker seg selv om vi ikke kan gi mer enn 100 til 200kr. Går ikke det, prioriterer vi de minste. Lettere å si til de voksne at i år blir det sånn og sånn.

Skrevet

Det har gått for langt når man ikke blir glad for en presang som ikke koster så mye. Er jo tanken som teller...

I vår familie gir vi kun til ungene frem til de blir konfirmert. I år er første år med unge for meg, så blir ikke mange gavene på meg.. Men jeg koser meg masse med familien:-) Tidligere kjøpte vi alltid gave til 500-1000kr pr pers, men da var det kun mamma, pappa og oss 4 søsken. Nå er vi plutselig mange mange flere, og da blir det for dyrt. Vi kom vel til fornuft tilslutt.. 100 - 200kr er da plenty:-) Er jo egentlig bare bytting av penger uansett.. synes det er gøy å få pakker, men jeg har alltid hatt mest glede av å gi.

Dumt venninnen din ikke skjønner det. Ta en prat med henne. Selv om hun har brukt mye penger på deg, betyr ikke at du må gjøre det samme. Skal ikke gi bare for å få, da har hun hvertfall misforstått!!

Dette er sikkert dumt å si, men kanskje du vil få en koseligere jul om du ikke fokuserer så mye på penger og dyre gaver. Prøv heller å gjøre det beste ut av det dere har, nytter ikke dvele over det man ikke har.

Ønsker deg en fantastisk fin jul:-)

Skrevet

Skjønner deg veldig godt. Du kan jo forklare venninnen din situasjonen deres, så skjønner hun det helt sikkert. Jeg har droppet å kjøpe til venner jeg. Kun familie. Mest til barna har vi gjort i det siste.. Har mindre penger vi og nå siden jeg er student..

Skrevet

Jeg tok et oppgjør for noen år siden med hele julegavepeset. Jeg var lei av å slite økonomisk til langt ut i mars hvert år pga jula. Så jeg ga beskjed til alle at fra nå av kjøper jeg kun julegaver til ungene i familien/slekten.

Vil heller ha råd til skikkelig julemiddag enn å kjøpe ting til voksne som de kanskje ikke vil ha en gang. Ungene mine blir like glad for pakker uansett om det er billig eller dyrt.

Bruker som regel mer penger på bursdagspresangene deres enn julepresangene. Det er mye mer personlig, og da er det mer fordelt utover året.

Skrevet

Vi skal gi bildekalender av gutta:) JEg hadde iallfall blitt glad for en slik presang, og da tenker jeg at andre blir glad også?

Det er akkurat som å lese om meg selv...hehe... skal også gifte oss til sommeren:=)

Skrevet

var med sambo i går og kjøpte julegaver til hans side.. var på europris og kjøpte konfektesker til hele gjengen enkelt og greit.. hakke så god råd i år vi heller.. ;)

Skrevet

Jeg har veldig mange barn å kjøpe til, og jeg har lagt meg på ca 100 - 130 per person. Pleier å se litt, finne tilbud eller kjøpe små enkle ting. Om folk synes det er lite bryr jeg meg ikke om, for det er ikke sånn jeg ønsker at julen skal være.

Til tanter/besteforeldre etc. synes jeg det er mye koseligere med personlige gaver, og i år har jeg f.eks forstørret bilde av barna og rammet inn. Det blir ca 100 kr. og er en gave jeg vet de blir glad for.

Vi kjøper for litt mer til egne barn og dem vi skal feire sammen med.

I tillegg er det jo masse annet som koster penger i julen, sende gaver, julekort, julekalender, baking, pynting etc. Så her går det mer enn nok penger selv om man ikke bruker så mye per gave.

Jeg prøver å tenke at hvis folk tenker slik, så har de et problem med holdningen sin, det er ikke slik man vil ha det. Og som det er skrevet over her, prøv å komme på gaver du kan lage selv, som folk ofte også blir veldig glade for. Tips: Hånd/fotavtrykk av barna i ramme, såpe, bildekalender, smykker...

Skrevet

Gjør avtaler med folk..

noe annet jeg har tenkt på er at jeg ofte kjøper fine presanger til folk om jeg har god råd. Men jeg forventer ikke å få noe igjen! Kanskje venninnen din vil gi deg noe fint fordi hun vet du ikke har råd?

jeg syns det er synd at man alltid må føle man må gi noe tilbake! Det skal jo bare være en glede å gi. Jeg syns du skal prøve å nyte at du får noen presanger, og ikke føle at du må yte like mye tilbake.

Er du glad i å bake? Isåfall ville jeg bakt en haug med småkaker i alle varianter og pakket i små søte esker og gitt bort i gave. Da har du brukt deg selv, din kjærlighet og tid på presangen. Det kan ikke veies med penger syns jeg!

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...