Gå til innhold

MME vs. vanlig melk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at man skal ikke gi vanglig melkeproduker før ca 1-års alderen.

Men frøkna her på 10 måneder (korrigert alder, har fylt 1 år) nekter snart å drikke MME. Jeg får i henne ca. 200-250 ml mme i døgnet. Synes det virker for å være litt lite melk, og lurer på om hun virkelig begynner å gå lei.

Er det noen av dere som har introdusert vanglig melk tidligere? Lurte på å halvblande f.eks mme/skummet melk og forsøke det.

Kan jeg da gi evt. skummet melken kald?

Jeg har allerede halvblandet i litt hvit saus, og det ser ut til å gå bra for magen sin del. Bruker også litt usaltet meierismør i middagsmaten hennes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror fint du kan prøve deg litt fram ja. Jenta mi er 13 uker prematur, og etter noen mnd regnet vi bare fra ukorrigert alder ift mat. Så når jenta di har fylt ett år, tror jeg du kan begynne med litt vanlig melk. Uansett så er 200-250 ml i døgnet alt for lite. Prøv deg fram, og snakk med helsesøster på mandag.

Lykke til!

Skrevet

Takk, Hege 69 :)

Når du begynte å gi vanlig melk, hva slags melk brukte du?

Ga du den kald eller oppvarmet?

Skal til 10-måneders/1-års kontroll på onsdag :-)

Skrevet

Husker at det ble sagt at vi kunne regne et sted mellom fødselsdato og termindato når det gjaldt mat. Husk de har jo hatt litt mat i magen sin helt fra de var nyfødte...

Vi begynte å gi blanding mellom mme og fløte til å begynne med, (frøkna var ganske tynn og trengte fett på kroppen), gikk gradvis over til å blande i H-melk også.

Begynte riktignok ikke med det før etter at hun var korrigert året..... Vi varmet den fortsatt opp til henne. Hadde jeg vært deg, ville jeg gitt henne blanding og sett hvordan magen reagerte på det. Fløte er forresten mildere for magen enn melk (husker ikke hvorfor men det fikk iallefall jeg høre...) Reagerer hun på det, ville jeg ha gått tilbake til mme. Mengden hun får i seg er vel ikke nok væske totalt sett, men om hun drikker annen væske i tillegg så kan det jo være nok, selv om næringsstoffene i melk også er viktige.

Skrevet

Hun drikker bitte litt vann til måltidene sine. Nekter å drikke noe utenom.

Hun har skikkelig hard avføring, og tror det kan være pga litt lite væske i kroppen. Men samtidig så er det litt tiss i alle bleier.

I matveien har vi nå begynt å nærme oss en 8-måneders stadium i mengde og klumper (i forhold til anbefalt på grøtpakker etc).

Det med fløte har jeg aldri hørt, men skal spørre helsesøster på kontroll.

Takk for svar, Maggi :)

Skrevet

Hei igjen, beklager sent svar :o)

Begynte med en blanding av MME og helmelk, og økte andelen helmelk gradvis. Må legge til at jenta mi alltid har vært et matvrak, så overgangen til vanlig melk var mer av praktiske/ økonomiske grunner.

Varmet melka og ga den på akkurat samme måte som MME.

Lykke til på onsdag :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...