Gå til innhold

Hun er så vill og kavete - Hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille jente er 1 mnd i dag, og særlig på kveldstid så blir hun lys våken, vill og kavete. Pusten går kjempe fort, og hun er utrolig hyper i bevegelsene - fekter med armer og bein, flakkende blikk med vid åpne øyne som ikke blunker. Hun gråter fort, men det går over hvis vi bærer på henne. Det er ikke snakk om å legge henne ned et sekund... Hun er også konstant sulten i disse periodene, spiser til hun spyr.

Føler dette bare blir værre jo eldre hun blir, og synes det begynner å bli skummelt... Vær så snill å hjelp!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, hørtes ekkelt ut. Og hun er ikke overtrøtt? Har nettopp hørt om en mor som har det sånn i et par timer om kvelden, de bærer henne rundt hele tida, men hun er bare grinete, ikke sånn som du beskriver. Har du spurt helsesøster da? Dette tror jeg at jeg ville ha søkt råd om fra fagpersonell.

Skrevet

da poden ble 6 uker gammel begynte vi å legge ham klokken 8 fordi han kavet og var overtrøtt og sutrete. I perioder på kvelden lå han i ringslyngen med puppen konstant i munnen og, hyyyylte etter 10 minutter om han ikke fikk den igjen. Helsesøster sa at grunnen til dette var at han var blitt så trøtt at det var ubehagelig for ham (du vet selv hvor ubegahelig det er å være veldig trøtt) og babyer tror at puppen er veien til velbehag. Men for mye morsmelk fører jo og til mageknip og gulping så det er ikke bra. Og ikke minst overproduksjon hos mor.

Jeg vet ikke om du har erfaringer med eldre barn som blir overtrøtte. De er høyt og lavt og blir fort sur og sint om de ikke får viljen sin osv. Det høres veldig ut som om din er overtrøtt, jeg ville forsøkt med gradvis tidligere leggetid, for eksempel du kan kutte ned 20minutter om gangen, eller et tempo som passer deg bedre.

De sier at fra ca 6 uker bør barnet legges ett sted mellom 7 og 8. Du merker selv når barnet blir trøtt. Noen ganger var min trøtt allerede i 6 tiden, så da la jeg ham da. Når de er trøtt er de ofte rød rundt øynene, noen blir litt posete rundt øynene, de kan gni seg i øynene, eldre babyer drar seg ofte i ørene osv. Du vet sikkert best hvilke tegn ditt barn gir.

Ihvertfall lykke til, håper du får hjelp av noe av det som står her.

Hilsen Caroline

(signerer med anonym siden folk på småtroll alltid skal finne noe å pirke på.)

Skrevet

min (nå 6 mnd) har vært veldig kavete, fektet med armer og bein, og ikke mulig å finne roen. Syns vi bar han konstant de første tre mnd. Hos oss skyldtes mye av dette låsninger i rygg og nakke, som han nå har fått behandling for. Han pleide å legge seg ved midnatt, av og til kl ett, og jeg ble utrolig sliten av dette. Etter første behandling la han seg kl 20 på kvelden og er mye lettere å legge. Jeg vil derfor tipse deg om ev å sjekke om din kan ha noen symptomer på det, det hjalp hvertfall oss. Se www.kiss-kidd.no for mer informasjon.

Skrevet

Tusen takk for svar!!!

Det er nok veldig godt mulig at hun er overtrøtt ja... Det blandet med at hun nekter å gulpe, bare svelger og svelger. Tips?

Jeg lurer litt på hvordan det egentlig er å legge en måned gammel baby alene tidlig om kvelden. vi har ikke prøvd det ennå, hun er oppe til tolv - ett sammen med pappan som gir henne flaske jeg har pumpet sånn at jeg får sove litt. Men nå begynner han på jobb igjen, og jeg er så bekymret.

Skal vi bare legge henne rundt åtte og la henne skrike til hun sovner? Vet ikke om jeg klarer det... Problemet er vel og at hun er så fryktelig kontaktsøkende, hvis hun sovner og vi legger henne f.eks i vippestolen og hun våkner alene, griner hun fort.

Skrevet

Jeg tror ikke det er kiss hun har, de eneste symptomene er vanskeligheter med gulping, men det er fordi hun bare svelger de ned igjen . og da ligger de jo bare der og irriterer henne. Men det er jo ikke lett å si noe helt sikkert.

Skal nok ta dette opp med helsesøster på 6 ukers kontrollen, det er jo ikke så lenge til - neste mandag.

Skrevet

Har dere prøvd smokk? Det fungerer kjempefint for å roe henne ned her, hun er 9 uker. Hvis hun våkner etter hun har lagt seg for kvelden (sånn i 8-tiden) er det bare å putte i smokken så sover hun videre, så sant hun ikke skal ha pupp da. Kanskje du kan prøve det?

Skrevet

jo da, det funker med smokk - helt til hun sovner, for da detter smokken ut, også blir det på an igjen!!!!

Skrevet

Heisan.

Jeg tror nok hun er overstimulert. Jeg har 3 barn (minste er 11 uker), og min erfaring er at når de blir slik som du beskriver er de overtrøtte. De er slitne av lyder og lys, kroppskontakt og spising. Når mine ble slik var det eneste som nyttet å at jeg la meg med dem på et helt stille, mørkt og kjørlig rom. Var jeg heldig så sovnet de da raskt ved puppen. Gikk ikke det holdt jeg barnet tett fast i armene så det ble vanskelig å sprelle og rugget sakte men bestemt uten å si noe til barnet.Etter kort tid ble kroppen slapp og barnet falt i en etterlengtet dyp søvn. Mine roer seg også best ute i skinnposen på et stille sted når de blir slitne på dagtid (sovner altid best hvis de legges i vogn før de blir overtrøtte). Jenta mi på 11 uker klarer nå å være våken i en og en halv time av gangen, blir det lenger blir hun overtrøtt.Når de er bare en måned, er kanskje en halvtime våken med stimuli nok før de blir trøtte? Ikke enkelt dette. De er forskjellige men også så like.

lykke til

Skrevet

Jeg synes ikke det høres ut som en god ide å la henne skrike til hun sovner når hun er så liten. Hun skriker jo fordi hun føler at hun ikke har det bra... Det høres ut som deres lille likner litt på vår lillegutt, som hadde konstant behov for kroppskontakt da han var liten. Så vi valgte å samsove de første ukene. Vi kjøpte da en sånn ammemadrass til å ha mellom oss i sengen, slik at baby hadde sin egen lille "seng" i vår seng. Ellers kan det være en ide å bruke slynge eller bæresjal på dagtid, slik at hun får dekket behovet for å være i nærheten av dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...