lilletupp & spira Skrevet 1. desember 2006 #1 Skrevet 1. desember 2006 Jenta mi er frisk og rask på alle måter, men i de siste 2 ukene har hun blitt ganske kresen på maten. Før gikk alt ned, nå bare sier hun, nei & æsj til nesten alt. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, flere som er i samme båt, noen som har gode råd og trøstende ord ??
SommerBris Skrevet 1. desember 2006 #2 Skrevet 1. desember 2006 Hei Er i samme båt, og håper som deg at noen har noen gode råd... Jenta mi har egentlig vært sånn en god stund, spiser litt, men er langt ifra storspist... Hun er blid og fornøyd å får sikkert i seg det hun trenger, men jeg føler veldig på at hun burde spist litt mer.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #3 Skrevet 1. desember 2006 Gi ho den maten ho vil spise i en periode så prøv på nytt igjen men forskjellig type mat.....elllers tror eg ikke du ska bekymre deg for at ho spiser for lite...barn gir som regel beskjed når de er sulten...
Gjest Skrevet 1. desember 2006 #4 Skrevet 1. desember 2006 Har en gutt på snart 2 år og han spiser også lite, spesielt brødmat. Når han får skive, spiser han kun pålegget. Middag er det litt bedre med. Prøver å variere litt med brød med forskjellig pålegg, osteskive eller frokostblanding. Har også en på 6 år, og etter det jeg kan huske var der perioder med han også der han spiste lite. Det går over:-)
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2006 #5 Skrevet 3. desember 2006 Nei, slutt nå og føle ille runt dette. Ingen norske barn sulter ihjel frivillig. Vil de ikke ha så vil de ikke ha. Dette går iperioder, og er ikke noe å bekymre seg for.
Anonymfordennegang Skrevet 3. desember 2006 #6 Skrevet 3. desember 2006 Noe som jeg synes funker her er hvis settingen blir litt annerledes enn vanlig. VI går i åpen bhg, og de gangene hun har spsit dårlig hjemme så spiser hun masse der. Eller hvis vi er ute på kafe eller på en tur i skogen f.eks. Nå kan man jo ikke gjøre sånt til hvert måltid, men kanskje man kan snu det litt hvis hun begynner å spise litt igjen ute.
Northernlights Skrevet 4. desember 2006 #7 Skrevet 4. desember 2006 Minsten er 13 mnd, og nekter mer enn 3-4 ss grøt. Han vil ikke ha. Aner ikke hva jeg skal gjøre med han, men han liker banan. Så det spiser han innimellom i ganske bra mengder. Noe må han jo spise... Pappan deler frukt coctail med han, og det går faktisk ned på høykant. Tror nok det er smaksløkene deres som utvikler seg så de smaker mere nyansert nå. Kresen guttebass jeg har fått iallefall...
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2006 #8 Skrevet 4. desember 2006 Litt i samme båt med min gutt på 18 mnd. Tror han tester ut litt grenser for hvor langt han kan gå i å bastemme selv hva han skal spise. Ikke det, han e stadig i kjøleskapet etter mat. Da frukt. Men er vi på besøk så spiser han det han blir servert. Grove vafler og pannekaker uten sukker, i stede for brødskiver er spennende. Lykke til! Mamma til 3 småtroll
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2006 #9 Skrevet 4. desember 2006 Har hørt at veldig mange barn nesten slutter å spise en eller annen gang mellom 1 og 2 år. Siden det skjer så mange, så er det nok en utprøving av noe slag, kanskje på selvbestemmelse. Mange ting blir tredd ned over hodene på barna våre. De må f.eks. ha på seg klær og skifte bleie, selv om de ikke vil. Spisingen er vel egentlig den ene tingen de har makt til å kontrollere selv. Ingen sulter i hjel foran matfatet hvis de virker friske og raske ellers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå