Gå til innhold

Rismelk i stedet for kumelk? Noen som gir det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kumelk liksom? Andre alternativ som rismelk og soyamelk finnes jo. Lurer på om noen har erfaring med det? Intrudusere på samme måte som kumelk?

Skrevet

Her i huset drikker barna og pappan rismelk. Og de liker det godt. Samme tilvenning som kumelk. Men velg rismelk med Kalsium...

Skrevet

Nei,nei ikke rismelk! Det er ikke nok næring i det (ernæringsfysiologen vår fortalte oss at det bare er sukker, og at man llike gjerne kan gi barnet leskedrikk) ¨.

Prøv heller havremelken til ICA eller OATLY+ , de er litt mer berika.

Ellers mådu passe på at ungen din tar kosttilskudd. Datteren vår med melke- og soyaallergi og fiskeallergi må hver dagta sana-sol, tran, kalsium og multivitamin, og det i tillegg til at hun drikker Nutramigen som er en melkeerstatning på resept

Yngste datteren vår på tre mnd har også melke-og soyaallergi, så her er det meg som må gå på streng diett (pga.amminga) og jeg må si at jeg føler meg sjelden så frisk som når jeg har kuttet melk fra kosten min.(ALLE melkeprodukter og alt med melkeproteiner og laktose i ). Melken er jo ment for små kalver egentlig:-)

Skrevet

Gutten min hadde melkeallergi så han fikk soyamelk. Den var veldig populær , men han likte ikke rismelken. Tror det er mer næring i soyamelka også , men er ikke helt sikker. Det var i alle fall soya de anbefalte hos lege og helsestasjon

Skrevet

Vi gir rismelk med kalsium. Hun over har forsåvidt rett i at det bare er karbohydrat. Men tror ikke han tåler ikke soya ellers hadde jeg gitt det. Har gitt havre også men den var så tykk, Men kanskje vi skal gå over til den igjen. Gir også kosttilskudd. Han er 18 mnd og får sana sol og eskomo kids. Er påpasselig med å gi han sunn mat. Eks er sardiner rikt på kalsium. Likeledes sesamfrø og tahini er godt pålegg.

Skrevet

Så da er egentlig kumelk det beste for barnet hvis det ikke har noe melkeallergi??

HI

Skrevet

Tja jo forsåvidt. Melk er næringsrikt, men jeg ville ikke gitt så mye av det uansett. Det er ingenting som tyder på at kalsiumopptaket i melk er så stort som myndighetene vil ha det til. Opptak er avhengig av synergister og magnesium er synergist til kalsium. Liksom c-vitamin til jern, det har du sikkert hørt om. I melk finnes svært lite magnesium. For å få utbytte av kalsiumen må du da sørge for magnesiumrik mat ved siden av melken som er blant annet kornvarer og grønnsaker avhengig av jordsmonnet det er dyrket på. Alikevel er det mange som sliter med opptaket, noe vi kan se på de enorme benskjørhettilfellene i Norge. Noen teorier går på det at siden melken er så tungt fordøyelig for så mange så klarer ikke kroppen ta opp melken.

Kumelk i seg selv er Ok. problemet er alle de prosessene det går igjennom før det havner på matbordet vårt. I tilegg til all antibiotika som blir gitt kuene. Heldigvis får du økologisk melk til nesten samme pris som vanlig melk og jeg kjøper alltid den. Ellers velger jeg syrnede varianter med bakteriekultur som gjør fordøyelse og opptak lettere.

Skrevet

Tusen takk for god info og godt svar.

Tror jeg velger å bruke kumelk, men den økologiske sorten :)

Hovedinnlegger

Skrevet

Har tenkt tanken selv og vurderer å gi sønnen min havremelk, men hvordan gjør dere det i bhg da? får dere dem til å bestille spesialmelk og sånt da eller? Jeg tenker at jeg blir sett på som bra sær og krevende hvis jeg ber dem om å gi han spesialmelk fordi jeg ikke vil han skal ha kumelk. Han er jo ikke allergisk, men jeg synes ikke noe om kumelk!!

Skrevet

lille filur:

Hvis du ikke synes noe om kumelk tar du bare med havremelk til bhg og sier at han skal ha det sitedet for melk. Du må altså ta med selv og passe på at de har melk tilgjengelig hele tiden. De er vant til at barn er allergiske osv så det tror jeg går bra.Du trenger ikke gå så i dybden på hvorfor. Spør de kan du jo bare si han ikke tåler det så godt eks..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...