Gå til innhold

Pappa FÅR perisjon selv om mor er student...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men dette forutsetter at mor går tilbake til fulltidsstudier, altså kan far ta så lang permisjon han vil mens mor studerer. Mor får da ikke stipend fra lånekassen, man kan jo ikke ha støtte samtidig. dette svaret har jeg hvertfall fått. Noen som har gjort dette? Feks gitt far et par mnd med permisjon mens man tar opp en eksamen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Faktisk så kan man få begge deler.. da hvis pappaen tar ut sin permisjon på tidskonto 50 %.

Det følger da av nettsidene til lånekassen at så lenge mor har mer enn 40% av den daglige omsorgen får hun fødselsstipentet.

Informasjonen er å finne på lånekassen sine sider, og sammenholdt med reglene om tidskonto gir dette på en måte begge deler (les mer på www.nav.no og lanekassen.no).

Engangsstønaden får moren dersom hun ikke har opptjent rett til fødselspenger - og dette er uavhengig av fødselsstipendet fra lånekassen.

Sjekket litt rundt dette, og det ser ut til at vi kommer til å ordne det slik - jeg fortsetter forøvrig med fulltidsstudier :-)

Dette var kanskje ikke akkurat svar på det du spurte om, men en fiffig ordning å ha i bakhodet?

Skrevet

skjønner oss heller ikke helt på dette. skal prøve å få til et møte med trygdekontoret før vi begynner å søke om permisjoner og diverse...

har også hørt at far har rett til permisjon så leng mor går tilbake til fulltidsstudier, så det er jo bra:)

Skrevet

Tidskonto ordningen blir dessverre avviklet fra januar.... :(

Skrevet

Stemmer, det vil ikke hete tidskonto lenger, men gradert uttak:

Hentet fra www.nav.no:

"Viktigste endringer fra januar 2007

- Det innføres en mer fleksibel ordning for gradert uttak av foreldrepenger. Stønadsmottaker og arbeidsgiver lager en arbeidsavtale uten at NAV stiller krav til stillingsprosenter. Arbeidsavtalen leveres til NAV lokalt. Med fleksibelt uttak menes gradert uttak med foreldrepenger og utsettelse av perioden med foreldrepenger:

Gradert uttak av foreldrepenger betyr delvis arbeid i kombinasjon med delvis foreldrepenger. Det er ingen nedre eller øvre grense for hvor mye du må arbeide. Graderte forelderpenger utgjør differansen mellom deltidsarbeidet og en 100 prosent stilling. Dette er uavhengig av i hvilken stillingsprosent man har opparbeidet retten til foreldrepenger.

Perioden utsettes når stønadsmottakeren arbeider full tid uten å motta foreldrepenger.

Foreldrepenger kan tas ut til barnet er tre år, eller tre år etter omsorgsovertakelsen."

:-)

Skrevet

ja far kan ta permisjon i 29 uker med 100% lønn eller ca 39 uker med 80% lønn...

jeg er selv student og vi har tenkt litt på at far tar litt permisjon...

Skrevet

Så flinke dere er jenter, utrolig masse info her som hjalp masse!!

Skrevet

Til Juliet83: Vet du hva som er forutsetningen for at mor beholder fødselsstipendet når far tar ut 50 % tidskonto? Kan mor gå hjemme eller må hun ut i arbeid/studier? I såfall 100 % jobb eller holder det med 50 %? Synes det er så vanskelig å finne svar på trygdeetaten.

Skrevet

Her får far 39 uker permisjon mens jeg studerer videre... Jeg hadde ikke lyst til å ta pause i studiene. Dumt å gå glipp av fødselsstipendet, men jeg får iallefall fortsatt studielån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...