Gå til innhold

Hva skjer hjemme hos dere den

Anbefalte innlegg

Skrevet

23 og 24 desember?

Vi skal for første gang feire jul hjemme, og skal begynne lage egne juletradisjoner.

Tidligere har vi vert annethvert år hos mine og hans foreldre. Men nå har vi ei på 1 år, og får mine foreldre hit til oss.

Hadde bare vert gøy å hørt hva dere gjør disse to dagene.

Hvilke tradisjoner dere har.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den 23. er hele slekta hos min onkel og spiser grøt m/mandel og gløgg for dem som liker det.

Den 24. går vi i kirka (min egen tradisjon, ikke familien sin) på formiddagen og deretter på gravplassen. Ser på askepott og andre tradisjonelle julefilmer. Spiser julekaker og julesnop. Går til middag i 5 tiden og åpner gaver i syv-åtte tiden...

Er som regel 10-14 personer på juleafta, kjempe kos :)

Har bestilt "norske juletradisjoner" bokserien, så skal bla litt i den og se om jeg finner noen nye eller gamle tradisjoner som vi hadde hjemme før og praktisere dem.

Skrevet

Lillejulaften e det fullt kaos hær normalt... vi har alltid plana om at vi ska ha vaska og stellt før da men det bi det aldri ;D Så e det pynting på kveldn :D

Julaften da har vi lang julefrokost og kosa oss... gjør klar middagen og ser på trenøtter tel askepott og disneysjul... Svigersan kommer tel middag og det gjør også søstra tel sambo m/onga... også bi det julegave åpning utover kveldn ;D

Skrevet

I år blir vi visst 11 stk, for gubben hadde sagt ja til bror sin og ungene, og jeg til foreldrene mine og bror min, uten at vi hadde snakket sammen...

Vi pynter tre og huset lillejulaften, før jul er det kun adventsting som skal opp, og en slik "filtremse" til å feste julebilder vi får. Blir ofte litt sent før vi kommer i gang på lillejulaften, men bedret oss betraktelig i fjor.... Da smaker julekakene og delfiakake for første gang, og drikker gløgg

Julaften spiser vi grøt med mandel midt på dagen, kl 16 er vi i kirka (ungene synger i kor, og er med på julegudstjenesten). I år må nok en være hjemme og starte maten, ellers blir det altfor sent, og ungene blir utålmodig... Så etter middag og dessert ruller vi oss bort til sofaen og åpner gaver.....

Selv om det er litt arbeid å ha folk hos oss er det mye bedre, for vi har plass til folk, og det er så mye å drasse med seg med tre unger hvis vi skal til foreldrene mine (4 timers biltur)

Skrevet

Nå er vi bare oss 3 23.desember..

I år var det meninga vi skulle være hos svigers på julaften.. Men så fant svigermor ut at hun skulle være sammen med den ene sønnen sin (ja han er snart 50!!) også skal svigerfar og den andre sønnen være hjemme hos de..

Ikke så lett for oss å velge hvem av de vi skal ta, så da drar vi like godt til onkelen og tanta mi.. Dit kommer: Min mamma, min bestemor, kusina mi og samboeren, og onkelen/tanta mi da =)

På dagen ser vi på julefilmer og koser oss, selv spilte jeg i korps for noen år siden, og syntes det var veldig koselig å være i kirken den dagen.. Får se hva det blir til i år =)

Skrevet

23 desember leverer vi de siste pakkene til familien, pynter vi juletreet, henger opp strømpe og koser oss med vin på kvelden. Julaften starter vi med en god frokost, drar til byen, kanskje i kirka og til foreldre for å spise/pakke opp gaver. Smurfen skal få pakke opp noen av gavene tidlig på dagen dersom han vil, det er så mange å ta av. Så drar vi hjem og innviterer sikkert i år også til julegløgg på kvelden hos oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...