Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #1 Skrevet 1. desember 2006 23 og 24 desember? Vi skal for første gang feire jul hjemme, og skal begynne lage egne juletradisjoner. Tidligere har vi vert annethvert år hos mine og hans foreldre. Men nå har vi ei på 1 år, og får mine foreldre hit til oss. Hadde bare vert gøy å hørt hva dere gjør disse to dagene. Hvilke tradisjoner dere har.
Gjest Skrevet 1. desember 2006 #2 Skrevet 1. desember 2006 23 des. skjer det nok ikke så mye. Blir vel hjemme og koser oss. Juleaften skal vi til svigerforeldra mine. Håper bare det blir ribbe med tilbehør denne gangen. Forrige gang fikk vi stek, og for en som er vant til å få ribbe med tilbehør ble det en STOR skuffelse. Følte meg snytt! hehe....er noe med det å følge mattradisjoner. Svigerforeldra mine forandrer menyen hvert år og har liksom ikke noe fast.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #3 Skrevet 1. desember 2006 I år skal vi reise til svigers for første gang. Vi har enda ikke hatt julaften hjemme, men har helt klart for meg noen tradisjoner jeg vil ha fremover. Det ene er å gå rundt juletreet. Det er det ikke så mange som gjør lenger. Så skal vi ha stooor julefrokost den 25. Og selvfølgelig ha med alt annet som hører julen med.
børdi Skrevet 1. desember 2006 #4 Skrevet 1. desember 2006 23 blir det risgrøt til middag med mandel. 24 blir det stå opp, ungene får kalendergave, så spise god frokost og se på tegnefilmer og 3 nøtter til askepott, i pysjen mens vi lager ribbe middag innimellom:-)
Blomman Skrevet 1. desember 2006 #5 Skrevet 1. desember 2006 Vi har tradisjon på å dra til min mor og bror på lille julaften. Søsteeren min og hennes barn kommer også. Vi starter litt med julematen da vi... lefse og sylte, rakefisk (den spiser ikke jeg da!) - og evt litt kald ribbe, medisterpølse og medisterkaker - og så ser vi Hovmesteren. Julaften slapper vi av på formiddagen utenom matlagingen da... ser julefilmer på tv - tegnefilmer og slik. Kl 15 drar vi på julegudstjeneste i menigheta vi går i. Da blir det virkelig julestemning. Spiser ca 17 (konvertert til pinnekjøtt...) - åpner gaver engang etter det - så kaffe - da kommer svigermor og svigerinna mi og typen hennes ned på kaffe og dessert og kaker.
Luca Skrevet 1. desember 2006 #6 Skrevet 1. desember 2006 Da vi bodde hjemme og jeg og søsteren min var ungdommer, hadde vi alltid åpent hus den 23 på kvelden. Da var huset ferdig pyntet, og venner og familie kom på lengre eller kortere visitt. Da hadde vi gløgg, julekaker og så på Hovmesteren(jeg har egentlig aldri syns den har vært så morsom jeg da, men resten av familien hyler når de ser den:-) Det var veldig hyggelig, så har tenkt hver jul at jeg også vil ha det slik...men vi er jo aldri ferdig med vask og pynting før langt på natt den 23 jo! I år er jeg ganske godt i havn med julegaver alt, har senket terskelen på hva som skal bakes siden jeg har to tette og har tatt til fornuft på hvor mye som egentlig er nødvendig, så kanskej jeg får til åpent hus den 23. i år! Den 24(hvis vi har hatt julaften hos oss og vært hjemme) har jeg og min eldste i flere år vært å levert to julegaver til en alternativ julefeiring. Det er AP-politikeren Ashlam A(husker ikke helt:-) som har arrangert dette i mange år i Lørenskog, så det har vært en tradisjon for oss. Så er det risgrøt med mandel, som min eldste garantert fikk til hun var en 12 år, nå har alle muligheten:-) Så går det i filmer, tre nøtter til Askepott osv, daddelspising og annet godterispising. Mamma kjøper alltid masse julehefter, men jeg er ikke så opptatt av det jeg egentlig. Så er det julemiddag kl 1700, pling. Etter div rydding og kaffen kommer fram, er det tid for pakkeåpning. Og det holder vi på med til vi legger oss nesten:-) Vi pakker opp en og en pakke, og alle får med seg alle pakkene....så men et par barn tilstede tar jo dette tid:) Dette er grove trekk hva vi gjør disse dagene, skal være bare oss 5 i år for første gang(skal bli hyggelig) men vi kjører nok samme mal:-)
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 1. desember 2006 #7 Skrevet 1. desember 2006 23. desember skal vi på middag hos foreldrene mine. 24. desember skal vi feire julaften hos oss. Første gang i år. Orker ikke å stresse med å reise hjem med 2 barn( 3 mnd og 4år) Dette er første året jeg feirer med stedattern min og det gleder jeg meg til. Faren og broren til samboern min kommer hit til oss på julaften..
1+2=3jenter Skrevet 1. desember 2006 #8 Skrevet 1. desember 2006 Har ikke feiret jul hjemme hos oss selv ennå, men jeg har tenkt på åssen jeg vil ha det når den tid kommer, og det blir nok tett opp til det jeg er vant til hjemmefra: Lille julaften pynter vi til jul, tar inn juletreet og pynter det, og legger gavene under. På kvelden er det obligatorisk med Hovmesteren, gløgg og pepperkaker, gjerne med noen venner på besøk. Julaften: Da jeg og søstra mi var små, sprang vi rundt i pysjen hele formiddagen, fikk alltid åpne en liten pakke på morgenen(alltid noen små pakker som vi fikk fra fjerne slektninger i utlandet). Vi så på tegnefilmer og tre nøtter til akepott(som forøvrig er obligatorisk den dag i dag). Så var det risgrøt med mandel i som formiddagsmat, og ribbe kl 17, med riskrem til dessert. Noe jeg IKKE skal videreføre fra vi var små er at opppvasken skal tas og kjøkkenet ryddes før vi begynner på gavene. Husker det var TORTUR å vente så lenge etter middag(men nå må det jo sies at vi ikke hadde oppvaskmaskin når vi var små, så oppvasken tok laaang tid)...
Luca Skrevet 1. desember 2006 #9 Skrevet 1. desember 2006 Ja, det er vel igrunnen et av de minnene som står sterkest fra jeg var barn....den usannsynlige lange tiden oppvasken tok, kaffen som skulle kokes, kakene fram og endelig få stablet alle på plass..herregud, en laaaang pine var det:-) Men mulig oppvaskmaskinens inntok utgjorde forskjellen...
Gjest Skrevet 1. desember 2006 #11 Skrevet 1. desember 2006 23 desember skjer det ikke så mye spesielt her annet enn at vi koker grøt til middag og bruker restene til å lage riskrem til desserten vi skal ha på julaften. 24 desember starter med å kikke i julestrømpen på sengen. så er det åpning av siste gaven i adventskalenderen som er en litt størrre ting enn i de andre. etter det er det julefrokost med alt godt en kan tenke seg ) midt på dagen drar vi på kirkegården og tenner lys. så er det rett i matlagingen som varer hele ettermiddagen ;o) så spiser vi og etterpå åpner vi gavene )
TurboPrinsessen:-) Skrevet 1. desember 2006 #12 Skrevet 1. desember 2006 En ting jeg IKKE skal ta videre hjemmefra, er STOR rengjøringen i dagene før jul, med avslutning lillejulaften. Gulvet gjensto og det ble vasket etter at juletreet var på plass og ferdig pyntet. Det var jo julestemning på sin måte, men etterhvert som jeg ble eldre, var det ikke like spennende. Pynting av treet foregår no likevel 23.des, og da jeg var liten gikk vi i kirken julaften, siden jeg og søsknene mine spilte i korps. Prøvde å holde tradisjonen ved like med kirkebesøk julaften, men det skle ut. Begynte å jobbe, og hvis jeg ikke var på jobb, var det godt å kose seg hjemme. Dessuten er jo 3 nøtter til askepott et must da! Middagen ( pinnekjøtt ) begynte i 17-18tiden, og pakkene fikk vi ikke åpne før oppvasken var tatt.. Det var litt av en plage, men synes likevel det ble ekstra stas å åpne pakkene da:-) Hos oss er det yngste i familien som henter en og en pakke under treet og deler ut. Koselig det:-) Blir samme gangen i år. Bortsett fra at jeg ikke vet hvem jeg skal være hos. Sambo er til sjøs, så blir feiring med min familie. Er egentlig min brors tur til å bli beæret med mitt besøk, men han skal kanskje til sjøs han også, så blir kanskje min søster istede.. Får se.. Men siden sambo og jeg har fått en liten prinsesse, synes jeg farmoren og tanten burde få litt tid med henne på julaften ( er første barnebarn på den siden - 5.på min side ). Så jeg har invitert megselv på grøt kl.12. De har ingen tradisjon med det, men begynner det i år:-) Får med meg 3 nøtter der og litt grøt, så blir det som over, uansett hvem jeg skal til. Foreldrene mine ble skilt før jeg begynte på skolen, men pappa kom alltid hjem til oss hver jul - var helt naturlig. Så fikk de barnebarn og pappa etterhvert også ny dame, da måtte vi begynne å dele oss litt. Skulle alle samles ville det rett og slett bli for mange!! Funker kjempefint nå. Pappa har uansett alltid alle på middag 1.juledag, så da samles alle uansett. Hele familien. Ingen pakker og åpne da, så då tar det ikke hele natten... Gleder meg mer til jul nå enn jeg har gjort på lenge, men det sies jo at det er 2 ganger i livet det er gøy med jul; når du er barn selv og når du får barn. Nå er hun ikke stor nok til å forstå noe enda, men er jo spesielt fordet:-) Gleder meg også til å lage våre egne tradisjoner, når prinsessen blir større og vi har flyttet inn i nyhuset som skal bygges til neste år:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå