Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #1 Skrevet 1. desember 2006 kan ikke å krype eller åle seg. Hun ruller ikke fra mage til rygg. Hun ruller fra rygg til mage, men kun mot høyre. Hun reiser seg ikke ved ting. Har ikke styrke i beina til å stå, hverken i fanget, eller intill sofaryggen. Hun sitter fjellstøtt dersom hun blir sattopp, men setter seg ikke opp selv. Føler at alle andre gjør både dette og mere til. Blir så trist. For alle sier: åh, er hun over 11 måneder, ja men da går hun vel da?" "Nei" sier jeg, "åh, gud gjør hun ikke....??? Men det er vel like før....???" "nei" sier jeg, og må deprimert tilstå at hun kryper ikke engang... Trist.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #2 Skrevet 1. desember 2006 Mi frøken krabbet ikke ved 11 måneder. Var akkurat fylt året når det kom. Hun rullet også bare fra rygg til mage, og mot høyre. Riktignok begynte hun å reise seg selv ved 11 måneder men nå ved 15 måneder så går hun ennå ikke selv selv om nærmest løper når vi holder i henne. Men jeg bryr meg ikke. Hun kan mange flere ord enn de fleste tenker jeg ; ) Ta det med ro! Det ordner seg. Denne myten om at alle går ved året er bare noe gammelt som henger igjen. Dessuten er det flere og flere som hopper over krabbestadiet nå til dags. Sto en artikkel om det i foreldre og barn sist. Plutselig kan hun alt og mere til. Det eksploderte her i alle fall!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #3 Skrevet 1. desember 2006 Hopper over krabbestadiet?? Hvorfor det?
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #4 Skrevet 1. desember 2006 Ojsann. Nå husker jeg ikke helt hva det sto. Fant ikke igjen nummeret. Noen andre som har det? De var uansett ikke helt sikre på årsaken men synes å huske at de trodde kanskje det hadde noe med at de ikke skulle ligge på magen og sove mer å gjøre. Når foreldre i tillegg var litt sløve med å la de ligge på magen ellers også fikk de ikke trent de rette musklene for å kunne krabbe.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #5 Skrevet 1. desember 2006 Har jente 14.5 mnd....... ho går ikke, reiser seg ikke opp etter ting og kryper ikke.. men ho klarer og reise seg opp og aker seg frem på rompen....tror ikke du ska stresse deg opp, ho er ju bare 11 mnd..kan ju være at ho trives med og sitte og har ikke behov for noe annet...når ho blir lei av og "bare" sitte så lærer ho seg sikkert noe annet.. men hvis du fremdeles er urolig så ta kontakt med en fysio så får du noen øvelser du kan gjøre hjemme for og "hjelpe" ho litt på vei....men ta det bare med ro...alt innen sin tid....
Pita81 Skrevet 2. desember 2006 #6 Skrevet 2. desember 2006 Jeg syns det virker som om veldig mange glemmer når det er vanlig at ungene mestrer de ulike tingene, og dermed kommer det slike kommentarer som "11 måneder, da går hun vel da". Folk begynte å spørre meg om gutten hadde begynt å snakke lenge før han fylte året, stakkar han er 14 måneder nå, og har et vokabular på ca. tre ord... Nå spør de om han kommer til å prate både engelsk og norsk når vi kommer hjem til jul (vi bor for tiden i Canada), de har store forhåpninger disse slektningene:-) Hvis helsesøster ikke er bekymret, så ser jeg ingen grunn til at du trenger å være bekymret heller:-)
bassen2 Skrevet 2. desember 2006 #7 Skrevet 2. desember 2006 synes at alle ska "stresse" sån med at barna ska lære ting tidligst mulig..............men herregud, kan de ikke bare ta det i sitt eget tempo. det er nok med press og konkurranse seinere i livet, kan de ikke bare få lov og leke og nyte tiden nå?? ALLE barn er forskjellige og lærer ting i sitt EGET tempo.. så lenge vi ser st barna ikke har det "vondt" er det ikke noe poeng i og presse de til noe...... syns eg da
MrsReaff Skrevet 2. desember 2006 #8 Skrevet 2. desember 2006 jenta mi er 15 måneder,og hun reiste seg opp for første gang i forrige uke. nå idag har hun begynt å flytte beina litt rundt bordet. hun er ikke i nærheten av å gå engang. hun krabbet ikke skikkelig før hun var 13 måneder og satt deg ikke opp selv før hun var 11. så det er mange som er litt "tregere" enn andre. helsesøster og legen hennes sendte oss til og med til sykehuset da hun var 14 måneder,fordi hun ikke gikk enda! eller gjorde noe antydning til å ville gå. på sykehuset så sa de bare at alt var bra. hun trenger bare litt tid så kommer det av seg selv og når det gjelder prating så kan hun kun 1 ord og det er mamma! men hun vet ikke hva det betyr da.. går bare rundt og sier mamma hele dagen.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2006 #9 Skrevet 2. desember 2006 Monica, takk for innelgget ditt. Det gir meg ro i hjertet. ERTEN: Jo jeg er egentlig så enig med deg. Men jeg må innrømme at jeg lar andre stresse meg opp. For når jeg på en måte inni meg selv synes det er greit at hun er senere enn mange andre, så plutselig møter jeg folk som holder nesten på og dååååne når hun er 11 mnd og ikke går enda.... Og da begynner jeg tenke, herregud, ER det virkelig slik..... Huff, kan jeg ikke bare stole må at alt er bra? Og en ting vet jeg, får jeg ett barn til skal ikke første leveåret tilbringes med skuldrene oppunder ørene i bekymring forde den ikke har festet blikket, ikke smilt, ikke grepet leker, ikke ledd, ikke rullet, ikke krøpet, ikke ditt og ikke datt. For det kommer!!! Enig med deg Erten, nok konkuranse senere. Jeg må prøve å snakke litt hardt til meg selv!! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå