Gå til innhold

Hvorfor helst fullamming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig så farlig med å gi spedbarna fast føde før 6/4 mnd? Dumt og åpenbart spørsmål sikkert...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mage og tarmsystemet til babyer under 4 mnd er ikke fullt utviklet, så de klarer ikke å fordøye fast føde.

Skrevet

FARLIG er det ikke, men ikke det sunneste.

Blant annet er morsmelka godt for immunforsvaret til ungen.

Skrevet

Blomman kan mye om dette. "Rop" på henne om du vil vite mer.

I korthet, det jeg kommer på:

Introd. av fast føde etter 6 mnd virker forebyggende på allergi.

Introd. av mme kan føre til puppenekt/ mindre melk.

Skrevet

Tarmene er ikke modne før dette - det beste er å vente til 6 mnd, men man kan starte ved 4 mnd (ja, noen starter før 4 mnd, men da som regel fordi lege anbefaler - og det kan være at fordelen er større for noen enn farene - akkurat som med medisiner der fordelene kan oppveie bivirkningene....)

Starter man ved 4 mnd bør det være fordi ungene ikke legger på seg tilstrekkelig av mm/mme, barnet er ikke fornøyd med bare mm / trenger mer mme enn anbefalt. Hvis barnet virker spesielt interressert i familiens mat er også det en indikasjon for å starte. At mor og far bare ønsker å starte er ikke god nok grunn..... Da bør man faktisk vente.

Ellers er jo mm det beste siden det er laget akkurat slik babyen trenger det - men for noen er kombinasjon med mm/mme evt mm/fast føde fra 4 mnd løsningen

Selv har jeg fullammet fram til nå - 10 1/2 mnd - lillegutt har ikke vært interrsert i fast føde før nå - har rett å slett ikke fått inn noe den munnen! men nå spiser han i allefall en porsjon med fruktmos, og smaker litt yoghurt og litt på våres mat.

Er du mer innterresrt i dette med fullamming/amming les Gro Nylanders bøker. Om introduksjon av fast føde så les anbefalinger for spedbarnsernæring - se ammehjelpen.no amming fra a-å - anbefalinger for spedbarnsernæring..... link til sosial og helsedir.

Skrevet

Blomman

har du fullammet helt til 10 1/2 måned!? WoW! Kan man det? Er det ikke noe med at babyene trenger mer jerninneholdig mat etter 6 mnd da? Eller tar jeg feil?

Skrevet

Neida, du tar nok ikke helt feil.... anbefalingene er å starte introduksjonen av fast føde ved 6 mnd. Men som regel holder jernlagrene en stund til. Vi har prøvd innimellom siden han var 6 mnd - men først for en uke siden løsnet det. Tror muligens det kommer retningslinjer etterhvert som tillater lengre fullamming - tror kanskje det ikke r så unormalt at babyer ikke er modne for fast føde før nærmere året. Men endel fullammer og fram til 12 mnd for å utsette evt allergier hvor det er mye allergier i familien.

Hvis man bruker litt sunn fornuft skjønner man jo at det ikke farlig når babyen er fornøyd og går opp i vekt. Helsesøster har og sagt hun synes det er fint at han får starte med fast føde i sitt eget tempo. Han er kvikk og rask og storfornøyd gutt. Hadde han hatt lite jern ville vi merket det (og gått til lege for blodprøve og da evt gitt jern etter legens anbefaling)

Så joda det gåt an når en har nok melk - og her er det altså flust!

Skrevet

Så flott da!

Jeg er plaget av masse allergier og har en allergibelastet familie. Så jeg ønsker å fullamme lengst mulig. Tror jeg skal snakke litt med hs. om dette. Foreløbig har jeg jo masse melk (men han er bare 14 uker ennå da)

Skrevet

altså jeg vil fullamme lengst mulig for å forebygge for allergi...

Skrevet

Har du mye melk nå og holder ut så går det nok bra - men litt intens amming kan det være i perioder (særlig natta... puh...) Men så lenge han ikke ville ha noe annet så har jeg ikke hatt noe valg - men vi har kost oss med det vi - og koser oss selvsagt mye med det enda - håper å amme ham til to år om han vil - det vil bare tiden vise...

Skrevet

ja, det er vel ikke å så lett å planlegge alt ang. amming heller, må vel se barnet litt ann ja.

Vi får se hvor lenge lillegutt vil ha melken da+ hvor lenge jeg holder ut, he-he. takk for synspunkter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...