Gå til innhold

ødelegges antistoffene i melka??

Anbefalte innlegg

jeg koker opp vann i vannkoker,når jeg skal lage mme,så heller jeg det kokende vannet på flaska,har pulveret oppi,og venter til det blir kaldt..(evt holder flaska under kaldt vann hvis må ha den med en gang) men leser at hvis man lager melka for varm,så kan melka miste antistoffene som er i den,er dette tilfellet slik jeg lager den?? hvis den ikke blir brukt med en gang,så varmer jeg den opp i mikro når tobias skal ha den..det skal man vel egentlig ikke helst gjøre,leser jeg på samme sted...hva skal man egentlig gjøre da??(for å gjøre det lettvint)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7311038-%C3%B8delegges-antistoffene-i-melka/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vært sagt, og det står vel også på flere mme-pakker at det er en del stoffer i mme-blandingen som ikke har godt av for høy temperatur.

Her skal du få min framgangsmåte for tilberedning av mme, den funket helt supert for oss, men jeg sier absolutt ikke at det er noen fasit. Kun ment som et tips!

Utgangspunktet var masse rene flasker (vi hadde vel ca 8-10, tror jeg). Så kokte vi vann og fylte riktig mengde i hver flaske, altså riktig mengde vann til ferdig mengde mme.

Flaskene sto så på benken, gjerne med f.eks. et tørkepapir lagt løst over åpningen. Flaskene sto på benken til de nådde ca romtemp. Da satte vi på lokk og ring og puttet alle flaskene i kjøleskapet.

Når barnet skulle ha mat, så tok vi en flaske fra kjøleskapet og varmet vannet, bare vannet i micro til rett drikketemperatur, eller bitte litt varmere. (Max 40 grader, er det ikke det?) I oppvarmet vann helte vi opp riktig mengde pulver, skrudde på ring og smokk, holdt for hullene på smokken og ri-ri-ri-ri-ri-ri-ristet. Vips!!! Ferdig måltid mat på under 1 1/2 minutt!

Lykke til!

Har hørt at du ikke bør blande det sånn.... Babyen kan få vondt i magen:) bør nok kjøle ned før du har oppi pulveret.

Det at du varmer opp etterpå når du blander ferskt tror jeg ikke gjør noe. Men er den varmet opp en gang i microen, bør du ikke gjøre det en gang til.

Tror ikke jeg ville latt vannet stå å kjøle seg ned uten kork på benken - bakterier.... Jeg lar den alltid kjøle ned med kork. (i kjøleskapet)

Jeg blander ferdig for en dag av gangen, og har det stående i kjøleskapet. Da kan jeg bare varme når jeg trenger det:)

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...