Gå til innhold

2- års kontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var tidligere i uka på 2- årskontroll på helsestasjonen. Først hos helsesøster og så til legen. Gledet meg litt siden det er lenge siden sist kontroll, og er jo kjekt å få tilbakemelding på at alt er bra.... Men mens gutten min satt på gulvet og lekte satt vi og pratet. Greit nok, har en pratsom og hyggelig helsesøster men skulle ønske hun så mer på gutten. Observerte jo sikkert litt, men synes ikke det var mye vi fikk ut av dette. Hun begynte dessuten og prate om helt andre ting som ikke hadde med oss og gjøre, en ulykke med et barn som var skadet som det hadde vært avisskriverier om... Hun hadde jo noen punkter hun gikk gjennom men veldig fort... Og som bare jeg svarte fort på før hun gikk videre. Som at han kan sette sammen to ord osv..

Lurer på hvordan det er andre steder?

Etterpå skulle han undersøkes hos lege, noe som ikke gikk bedre da gutten min ikke ville inn på rommet en gang da han var opptatt å kjøre bil... Han som vanligvis er en drøm å undersøke... Men dette var i hvert fall vår egen "feil". Men det ble en skuffende tur til helsestasjonen.... Og nå er det jo 2 år til neste gang....

Skrevet

Men hva hadde du ventet? Alle kontrollene min sønn har vært gjennom har vært på samme måte. Vi har enda ikke vært på 2-årskontroll, men jeg har allikevel noen spørsmål klar. Jeg vil gjerne at både helsesøster og lege skal kikke på bena til min sønn da jeg mener han går litt skjevt.

Man må nesten delta litt selv også. De går vel ut fra at barn utvilker seg normalt så lenge foreldrene ikke sier noe annet.

Skrevet

Var ikke innom helsesøster vi.

Hadde bare avtale med lege

Skrevet

sånn har vi hatt det også. på nesten alle kontroller og jeg har tenkt at det betyr at alt er fint med sønnen min. Helsesøster er jo utdannet i dette. Du kunne jo spurt direkte også?

Skrevet

Jeg har en datter som nettopp ble 2.år.

Men vi skal ikke på kontroll før hun er 2,5.år.Vi var sist på 15mnd kontroll.. Rart at det ikke er likt over hele landet..

Skrevet

Vi har ikke vært på to årskontroll ennå. Hos oss blir ikke disse kontrollene foretatt før barna er ca 2 1/2 år... Til meg sa de fordi det var så stort press på legene der (for få timer), mens til naboen som har barn på samme alder sa de at det var pga en språktest som de foretok på 2 årskontrollen. De drøyde kontrollen sien de utviklet språket så mye etter fyllte to år. Så hos oss er det ganske omfattende tror jeg.. Mange skjemaer hvor du bl.a. skal fylle ut språkutviklingen til barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...