Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #1 Skrevet 1. desember 2006 Er det bare vi mammaene som skal være hjemme? Vi har jo krav på de 9 ukene (3 uker før, og 6 uker etter fødsel). Men har pappaene krav på noe? Og kan noen forklare meg kort hvordan denne pappapermisjonen fungerer? Får de lønn? Kan vi være hjemme sammen?
frøken bibelstripp Skrevet 1. desember 2006 #2 Skrevet 1. desember 2006 hei hei.. pappan har rett på 2 uker fødselspermisjon.. om den er betalt eller ikke er opp til arbeidsplassen.. permisjonene kan ikke tas samtidig.. håper du ble litt klokere..
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #3 Skrevet 1. desember 2006 Som frøken bibelstripp sier, kan ikke permisjonene tas ut samtidig, men det er VELDIG mange mammmaer som tar ut sin ferie samtidig som pappaen har permisjon :-)
tina 79:) Skrevet 1. desember 2006 #4 Skrevet 1. desember 2006 Hei! De to første ukene skal dere ta samtidig da, rett etter fødselen. Det er for at han skal kunne hjelpe deg den første tiden mens du er litt sliten. De ukene er det ikke sikkert at han får betalt, det er opp til den enkelte arbeidsgiver. Ellers så stemmer det at resten av permisjonen kan dere ikke ta samtidig, men det går jo an å kombinere permisjon hos den ene med ferie hos den andre.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #5 Skrevet 1. desember 2006 Takk for svar! Men om pappaen har krav på 2 uker rett etter fødsel, vil det da si at han kun har igjen 4 uker det året? Eller er det 2 uker rett etter fødsel + 6 uker?
chill+enda en til Skrevet 1. desember 2006 #6 Skrevet 1. desember 2006 De to ukene etter fødsel er i tillegg til 6 han har i fedrekvoten, sånn vi har forstått det De 2 ukene er valgfrie, ikke alle som tar de siden man ikke har krav på lønn da.
Gjest Skrevet 1. desember 2006 #7 Skrevet 1. desember 2006 § 12-3. Omsorgspermisjon (1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren. (2) Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til to ukers permisjon i forbindelse med at omsorgen for barnet overtas. Dette gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år. Det står i arbeidsmiljøloven, det er i tillegg til de 6 ukene. Det er ikke sikkert at alle arbeidsplasser gir omsorgspermisjonen med lønn, det bør dere sjekke så dere ikke får sjokk hvis halve månedslønna trekkes..
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #8 Skrevet 1. desember 2006 Takk Så om jeg har forstått det riktig: *Pappaen tar ut 2 uker rett etter fødsel (ikke sikkert han får betalt) *Utover detter, har pappaen rett på 6 ukers pappapermisjon *Denne permisjonen kan kombineres med min ferie, kan ikke ha permisjon samtidig ????
tina 79:) Skrevet 1. desember 2006 #10 Skrevet 1. desember 2006 Ja, de 6 ukene er med lønn. Min kjære mann får desverre ikke sine 6 uker av "fedrekvoten" fordi jeg studerer og ikke har vært i jobb de siste 1,5 årene. DET er urettferdig det, siden han har jobbet fulltid hele tiden. Men sånn er det, far får ikke fedrekvoten når mor ikke har jobbet.
mill@jenta Fødte Lucas 7/6 Skrevet 1. desember 2006 #11 Skrevet 1. desember 2006 Jeg tok ut ferie med forrige barn da pappaen skulle ha pappaperm, dermed var vi begge hjemme. Pappaen har bare krav på betaling i perminsjonstiden dersom mor har vært i arbeid, slik at hun har opparbeidet seg rett til permisjonspenger i 42 eller 52 uker, så regnes permisjonspengene under pappapermen ut etter hva pappaen tjener.
chill+enda en til Skrevet 1. desember 2006 #12 Skrevet 1. desember 2006 Til det som tina 79:) *27.05.07* skriver; Forferdelig toskete regel! Vi er så heldige at selv om jeg studerer nå, så har jeg tjent nok i ekstrajobben min til at jeg får permisjonspenger derfra også, så vi er heldigvis safet sånn sett... (hadde permisjon fra studiene forrige studieår, så heldigvis fått jobbet opp endel.. men tar permisjon fra jobb 12 uker før termin)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #13 Skrevet 1. desember 2006 Dette med at mammaen tar ut ferie; Om jeg tar ut 5 uker ferie mens pappaen har permisjon (slik at vi er hjemme samtidig), går jeg da hjemme i 57 uker tilsammen? Eller får jeg ikke ferie "oppe på" permisjonen? Setter man permisjonen på "hold" mens man her ferie? Om man tar 5 uker ferie etter 20 uker med permisjon, begynner man da på den 21. uka av permisjonen etter de 5 ukene?
Blåbærlyng Skrevet 1. desember 2006 #14 Skrevet 1. desember 2006 Nei, mens du har ferie er det jo pappaen som får en del av permisjonen. 6 uker er jo forbeholdt far, og tas de ikke ut av far så faller de bort. Kan ikke overføres til mor. Så etter 5 uker har pappaen hatt permisjon i 5 uker, og dersom du igjen skal ha permisjon da så begynner du på den 26. uka i permisjonen. Eller tar jeg helt feil nå...?
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2006 #15 Skrevet 2. desember 2006 Tror det er riktig som du sier ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå