Gjest Skrevet 1. desember 2006 #1 Skrevet 1. desember 2006 Var hos lege på første kontroll i dag, han understreket at det var veldig viktig å herde brystvortene for å unngå brystbetennelse. Gjorde ikke dette i første svangerskap, fikk kjerringråd om å gnikke i vei meg frotteklut men kom aldri så langt.. Noen som har råd om når jeg skal begynne og hvordan, hvor lenge hver gang osv?
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 1. desember 2006 #2 Skrevet 1. desember 2006 Var på ammekurs sist onsdag. Jordmoren som er spesialisert i ammehjelp fortalte at dette er gammelt nytt. det eneste man oppnår er at brystvortene blir mindre sensitive og dermed kan det minnke melkeproduksjonen. så det virker ikke som legen din er veldig oppdatert på område. Det viktigste for å unngå brystbetennelse er å amme barnet ofte de første ukene, vanligvis hver 2-3time. den tredje dagen etter fødsel når melkeproduksjonen kommer skikkelig igang og de fleste får veldig stive og ømme bryster, har det vist seg at beste medisin er å amme hver time iløpet av dagen, ungen synes dette er fantastisk selv om den av og til kan være trøtt. Hvis man får brytbetennelse senere er det varme og kalde pakninger, massasje og amming i forskjellige stillinger særlig få underleppa til å vise mot det mest betente stedet. for å unngå såre brystvorter er det eneste som spiller rolle at ungen tar puppen ordentlig inn over aorla (?) det brune og ikke suger på brystvorten. da dannes det et vakumtrykk og det er dette som er den beste tømningen, da blir det heller ikke slitasje på brystvorta som gir sår. Så ikke tenk på å herde dem, bare skaff så mye info om amming som mulig.
Stirra ner 32+5 Skrevet 1. desember 2006 #3 Skrevet 1. desember 2006 Enig med sailor her! Tror herding er noe tull....og at man skal la brystvortene være i fred før fødsel. De er jo sensitive, og stimulering kan av og til føre til rier eller sterke sammentrekninger. Jeg ble litt sår de første dagene etter fødsel forrige gang, men det gikk over når vi var kommet hjem. Hadde antydning til brystbetennelse en gang, og det var leeenge etterpå.
mill@jenta Fødte Lucas 7/6 Skrevet 1. desember 2006 #4 Skrevet 1. desember 2006 Heisann! Jeg fikk hjelp av typen til å herde sist svangerskap, og jeg hadde ingen problemer med såre brystvorter, selv om jeg fullammet. Tror nok det er viktigere å forebygge brystbetennelse med å kle seg godt, og unngå å få "trekk" på brystene.. Min erfaring er i allefall at det ikke er så dumt å få herdet brystvortene på forhånd..
Xenaen Skrevet 1. desember 2006 #5 Skrevet 1. desember 2006 Heia! Har ikke herda brystvortene ved noen av mine sv.skap... Med førstemann hadde jeg dårlig tid og var ikke flink å legge han til - med feil ammestilling som resultat - og ble forferdelig sår! Med nr to var jeg tryggere og kosa meg skikkelig... Var nøye med at ungen gapte og fikk ordentlig tak! Ble ikke sår i det hele tatt. Jeg tror at det viktigste er ammestilling, jeg. Kommer ikke til å "herde" denne gangen heller!!!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #6 Skrevet 1. desember 2006 Viktig for å unngå brystbettennelse er å ikke fryse hverken på puppene eller ellers.Da kommer alt til å bli bra skal du se.Ikke vits i å herde brystvortene før ungen kommer for det er noe helt eget når ungen suger og sår blir man uansett,men det går heldigvis over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå