Gå til innhold

Nå skjønner jeg ingenting!!! hvordan går dette an?Trenger hjelp av noen kloke hoder

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 4 mnd på vei, med tvillinger. Den ene tvillingen min er alvorlig syk hvor alt er galt. vannansamling rundt hodet, hjertefeil, kromosomfeil, knekk på ryggmargen. absolutt alt er galt. i frykkt for å få et multihandykappet barn, har vi fått tilbud om å avslutte svangerskapet for den syke. Dette medfører en abortrisiko på 15% for den friske tvillingen min. De kaller svangerskapet mitt et høyrisikosvangerskap, hvor jeg skal ta det med ro.

Jobber til daglig som daglig leder i en butikk. Er utdannet blomsterdekoratør, og var lærling i samme bedriften fra 01.05.2003 til oktober 2005. Etter fagbrevet var tatt, ble jeg daglig leder fra 01.01.2006 og har gått opp i lønn fra 180.000 fra året før, til 300.000. Dette er en stor økning.

Som dere skjønner så er det ikke aktuelt for meg å jobbe på bakgrunn av fastlege og overleger på riksen. Skulle hatt utbetalt ca 17.500 men fordi jeg tjente så lite i fjord, er økningen mer enn 25% i lønn, og da går trygdekontoret ut i fra fjordårets satser på 180.000. I lovverket fra arbeidsmiljøloven og sykepengerordningen, står det at man skal ha utbetalt det samme som man hadde 4 uker før man ble sykmeldt, men trygdekontorets sjef i Eidsberg nekter å hjelpe meg. hva skal jeg gjøre nå?

Fortsetter under...

jeg tror dette er galt beregnet. En venninne av meg var student etår (tjente ingenting da) jobbet i 6 mnd og 3 uker før hun gikk ut i permisjon og fikk permisjonspenger utifra det hun tjente når hun gikk ut i perm. Det var snakk om 0 kroner året før og månedslønn tilsvarende 400.000 når hun gikk ut i perm (hun fikk max, 6G)

Ring et annet trygdekontor og spør hvordan de ville ha tolket reglene. Gjerne i en større by, der har de gjerne 1-2 som er spesialister på svangerskaps/fødselspenger.

og ikke minst så kan du kontakte fylkestrygekontoret (vet ikke hvordan de har organisert NAV men regenr med de ikke har spaket fylkestrygdekontorets ansatte)

Jeg er ganske sikker på at det er galt tolket, fordi det er naturlig at unge mennesker har en tiltider sterk lønnsøkning. spesielt fra lærling og studier.

Jeg har to konkrete saker som støtter min tro på at du har en annen rett.

Fordet første så var mannen min nylig sykemeldt og han var læling fram til for ca 6mnd siden. Han fikk likevel full dekning som lønn nå som han var sykemeldt. Både sm i svangerskapet og fødelspermisjons lønn bergnes likt og som utgangspunkt av de 4 siste ukene.

Jeg ringte TK for å høre om egne rettigheter.om jeg skulle bli gravid igjen. Jeg har provsjons lønn og må regne med lav lønn de første månedene etter perm og skulle jeg være gravid igjen vil denne lønna bli grunnlaget for ny perm lønn Men ikke hvis dette avviket 25% som du nevner

Skulle avviket ikke være så stort eller det skulle være andre ting som fører til at jeg kommer UGUNSTIG ut vil TK kunne gjøre en individuell vurdering

Jeg oppfatter det derfor dithen at 25% regelen er kun om 4ukers regelen vil være en ULEMPE for deg

Lykke til

og så må jeg tlslutt få si at det var fryktelig leit å lese om det du er i gjenom nå

Krysser fingrene for degxxxxxxxxxxxxxxx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...