Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #1 Skrevet 1. desember 2006 kan ikke å krype eller åle seg. Hun ruller ikke fra mage til rygg. Hun ruller fra rygg til mage, men kun mot høyre. Hun reiser seg ikke ved ting. Har ikke styrke i beina til å stå, hverken i fanget, eller intill sofaryggen. Hun sitter fjellstøtt dersom hun blir sattopp, men setter seg ikke opp selv. Føler at alle andre gjør både dette og mere til. Blir så trist. For alle sier: åh, er hun over 11 måneder, ja men da går hun vel da?" "Nei" sier jeg, "åh, gud gjør hun ikke....??? Men det er vel like før....???" "nei" sier jeg, og må deprimert tilstå at hun kryper ikke engang... Trist.
Gjest Skrevet 1. desember 2006 #2 Skrevet 1. desember 2006 Neida, ikke alle. Du har nok bare hørt alle som har barn som er tidlig ute fortelle om det, mens de med helt normale og friske barn som har god tid ikke har flydd rundt og fortalt alle om det. Hvis du er bekymra kan du jo ta det opp med hs, men tør vedde for at det er vanlig og sikkert skjer så fort hun er klar for det:)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #3 Skrevet 1. desember 2006 nevnte det på 11 mnd kontrollen, men det var så mye annet pjatt og det liksom kokte bort i kålen, hvis du skjønner. Det ble bare så vidt nevnt, og pft, hun er normal sa hs. Og så var det vaksine, og ditt og datt. Men det hadde beroliget meg dersom noen her inne har unger på 11-12 mnd som er lite "treig" som min...
Gunhildl Skrevet 1. desember 2006 #4 Skrevet 1. desember 2006 Hei - jeg har et tantebarn som også var "treig" - liker ikke dette ordet - barn utvikler seg i forskjellig tempo. Hun kunne kanskje såvidt åle seg rundt 11mnd - men begynte ikke å krabbe før hun var 15mnd og gå før hun var 18mnd. Nå er hun 3 år og helt lik alle andre 3-åringer. Mitt første barn krabbet når hun var 8mnd - min nr 2 har akkurat blitt 8mnd nå og ruller bare fra rygg til mage mot venstre - viser ikke antydning til å ville krabbe eller sette bena under seg. Men, men, før vi vet ordet av det så fyker de nok rundt :-)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #5 Skrevet 1. desember 2006 Jenta mi kryper ikke, men sitter bra, snur seg fra rygg til mage og noen ganger fra mage til rygg. Hun flytter seg fremover på en måte men ikke noe som ligner på kryping. (Hun er 9 mnd)
Mamma_til_3_jenter <3 Skrevet 1. desember 2006 #6 Skrevet 1. desember 2006 Jenta mi var lik din jenta bortsett fra at hun klarte å stå om vi holdt henne oppe... Men vi var hos anuell terapeut når hun var nesten 11 måneder og det viste seg at hun hadde låsning nederst i ryggen,det var 3 rygg virvler som satt fast,fikk "knekt" opp det og jenta satte seg opp i sittende med en gang etterpå..Hun rulla kun til venstre,og bare når hun absolutt måtte... Kanskje dere kunne fått en time hos manuell terapeut og fått en sjekk??
willow Skrevet 2. desember 2006 #7 Skrevet 2. desember 2006 alle er forskjellige, med sitt eget forløp!! Men syns dersom dette plager deg, at du skal kontakte helsestasjon og kanskje få en time m fysio!? Ikke fordi jeg tror det er noe galt m vesla, men for at dette sliter på deg!!!
Bente,har 3 skjønne jenter!! Skrevet 2. desember 2006 #8 Skrevet 2. desember 2006 Jenta mi er 10 mnd... Litt yngre en din, men.... Hun kryper ikke, og ikke åler seg... Hun reiser seg ikke ved ting Og hun sitter ikke støtt, når vi setter hun opp. Og setter seg heller ikke opp av seg selv... Men hun ruller... Har skjønt at hun kan forflytte seg slik ) Min første datter gikk da hun var 10 mnd. Så unger er veldig forskjellig. Akkurat nå nyter jeg at jeg har noen lunde kontroll på hvor hun er... Når de begynner å krabbe og gå, er den kontrollen fullstendig borte... Ikke vært trist..., tiden da du må løpe etter jenta di, for å redde det ene og andre kommer, og da lengter du tilbake til der du er i dag ;o) Ønsker deg og jenta di en flott helg )
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2006 #9 Skrevet 2. desember 2006 Jeg har akkurat samme "problem" som deg. Min gutt på ti mnd ruller riktinok fra mage-rygg og omvendt,står hvis man holder han og viser int for å gå. Men krabbing eller åling viser han null int for. Han har noen ganger kommet seg litt bakover, liksom akt seg, men aldri em cm forover... Jeg bekymrer meg stadig for dette, men alle sier at det er helt normalt. var hos fysio med ham og hun sa at han gjør nesten alt som er forventet i forhold til alder.Jeg forstår hva du mener når man må fortelle at han ikke gjør dit og datt. Jeg prøver å trøste meg med at han utvikler seg i sitt tempo og han han før eller senere kommer til å lære å gå uansett hvor lite han har krabbet eller rullet. Han er en fantastisk glad gutt og er ikke plaget av å ikke komme seg rundt. Håper begge våre får fart på seg snart. lykke til.
Guttemamma til tusen :) Skrevet 2. desember 2006 #10 Skrevet 2. desember 2006 heihei!! nei, det er ikke noe gøy når "alle andre kan", men jeg kan fortelle om min lillebror.. han var over året da han begynte å krype, og 18mnd da han begynte å gå. Han prata ikke før han var over 3 år (selfølgelig små ord i ny og ne) og snakte heller ikke rent da han begynte på skolen. mamma kjøpte sånn ei hoppetusse til han så han fikk trent seg litt (ja korsfest meg for det) Og det var ikke lenge etter at han virkelig fikk styrke i bena, og ikke lenge etter begynte han å eksperimentere med kryping! han er konfirmant i år, og du kan ikke se på han at han har vært sein med noen ting! hehe, kanskje litt treig med matten, men det er ikke mange 14 åringer som bygger "klubbhus" med innlagt strøm, isolasjon i veggene, orntlige vinduer og takstein?? nei han var en "tenker" ta han var liten, og det har han virkelig fått igjen for nå! (jeg derimot gikk da jeg var 9mnd, og er like rastløs enda.. kan ikke sitte ned med noen ting! er det noe jeg trenger hjelp til, så komme lillebror og fikser:))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå