Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg fødte en datter for 8 uker siden, i uke 33, og har noen spørsmål jeg håper å få svar på.

1. Når er det vanlig at de begynner å smile/le?

2. Når er det vanlig at de klarer å løfte/holde hodet oppe? ...og hvor tidlig skal man begynne å trene på det ved å ligge på magen?

3. Når er det vanlig at de begynner å lage pludre-lyder?(utenom presse- og knurrelyder, hehe :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg fødte også min datter i uke 33 for 7 uker siden.....

Hun har begynte og smile ganske tidlig... særlig når hun lå inntil puppen og dem mente på sykehuset at det var reele smil....nå har hun begynt og smile oftere men har enda ikke hørt hun le.

Jeg har begynt og trene hun med og legge hun på magen på stellebordet eller i sofaen,,,, hun er ikke så veldig flinbk til og løfte hodet enda. men får det litt til!

når jeg holder hun opp inntil meg er hun veldig flink til å løfte hodet bakover!

vet ikke helt om det er pludrelyder hun lager enda... det er fortsatt mye knirking og presselyder! :)

Skrevet

Sånne puppe-smil får jeg også :-) ...koselig!

Nakkemusklene er ikke noe særlig sterke her i gården, men hvis jeg gjør som du og legger henne på magen min, så klarer hun så vidt å titte litt opp på meg.

Godt å høre at det er flere i samme situasjon :-)

Skrevet

gir du flaske også??

jeg sliter så utrolig med at hun slutter og puste når hun skal ha flaske... holder pusten så lenge at hun blir blå... skikkelig skummelt! :(

puppesmil er utrolig kos.,... blir bare sittende og smile hver gang! :) har så lite melk jeg så puppen er bare kos for hennes del!

Skrevet

Nei, jeg gir ikke flaske lenger. Har vært heldig sånn sett. Men hun presser og holder pusten når hun ammer, blir helt lilla i fleisen :-) Ser litt ubehagelig ut, men er ikke skummelt. Det er bare pga luft i magen tror jeg.

Skrevet

heldig du er.... jeg ville virkelig fullamme men når vi lå på sykehuset fikk jeg 5 dagers ammestopp pga de skulle sjekke om det påvirka noen prøver så da minka det kraftig med melka mi....

også var det jo en veldig stressa situasjon på sykehuset!

Har heller ikke fått noe særlig mer melk etter vi kom hjem... men nå har jeg ihvertfall prøvd og trenger ikke ha dårlig samvittighet for det! :)

hvordan går det med jenta di ellers da??

Skrevet

Jeg hadde også flere dagers ammestopp pga at jenta mi hadde gulsott, og bilirubin-verdien skulle vist minke hvis vi brukte NAN noen dager. Melkeproduksjonen sank, men jeg fikk en pillekur + en nesespray som hjalp til å få det i gang igjen.

Ellers så synes jeg ting ser veldig bra ut med gullet. Det eneste som ikke er helt normalt er at hun har en passasje i hjertet som er åpen som skulle vært lukket. Det er vist ikke noe farlig. Skal på ultralyd om en mnd eller to for å se om den er grodd igjen, ellers må hun opereres. Tror det går veldig greit og at den har grodd igjen jeg :-)

Ellers er det veldig slitsomt med søvnmangel pga mating og stell hver 3. - 4. time heeele døgnet. Jælp!

Hvordan er det med gullet ditt?

Skrevet

Frøkna her er født 10 uker for tidlig, for et år siden

1) hun begynte å smile når hun var 4 måneder gammel (ca. 2,5 måned korrigert), og le en til to måneder senere. Husker ikke helt :)

2) hun lå veldig mye på magen, på brystet vårt ("kengeru"). Så hun begynte å løfte på hodet veldig tidlig - en måned før termin. Men hun holdt ikke hodet selv skikkelig før ca. 2-3 måneder etter termin. Før dette var det bare i korte perioder og uten å ha 100% kontroll (måtte passe på, så det ikke plutslig falt bakover etc). Å ligge på magen kan de gjøre tidlig, i korte perioder. Legg deg på sofaen med henne oppå brystet ditt. Litt på stellebordet etc.

3) Pludre-lyder husker jeg ikke når de kom. Hun, som du skriver, hadde veldig mye knurre-lyder (prematurlyder) i lang tid. Men 2 måneder etter termin husker jeg hun plundret veldig (første gang hun var på langreise til oldeforeldrene sine), men måtte begynt før det med å plundre, så ca. litt over termin kanskje :)

Skrevet

fikk så dårlig info jeg om hva jeg kunne gjøre for og få melkeproduksjonen opp igjen... jeg pumpa hver 3 time... men det hjalp så lite! er kanskje for seint nå til og gjøre noe for at det skal bli mer melk?

så bra at alt er vel med lille gullet ditt.... går nok kjempe bra med passasjen i hjertet... :) hvor mye veier hun nå? våre barn er jo omtrent like gamle.... :)

Alt er bare bra med jenta mi,hun var veldig stor for og være født så tidlig... var på kontroll på torsdag og da var hun 3500g. hun skal også ha mat hver 4 time... våkner av seg selv nå,før måtte jeg vekke hun. nå har hun faktisk sovet i 6 timer,heeelt utrolig! tror det er greit at hun får sove så lenge hun vil siden hun har hatt så bra vektoppgang! :)

hun sliter litt med magen pga jern... så nå har hun begynt å gråte en god del mer også.. :(

terminen min er i dag... hehe... blir litt godt å komme over den! :)

Skrevet

Du burde prøve samme pillekur og nesespray som jeg tok, før du gir opp melkeproduksjonen. Nesesprayen heter Syntocinon, og pillene heter noe på A... husker ikke helt, men det er egentlig et kvalmestillende preparat hvor bivirkningen er at du får høyere melkeproduksjon :-)

Så fint at vektoppgangen til datteren din går så bra! Jeg kan heller ikke klage akkurat. Min veide 2337 g når hun ble født, og på 6-ukers (6 uker og 2 dager) kontrollen veide hun 3470.

Heldiggris som kan sove mer enn 2 timer i strekk :-)

Min begynte med jern for 2 uker siden, men jeg synes ikke at hun gråter noe mer nå enn tidligere. Hun hadde mageknip før hun begynte å få jern også.

Gratulerer med å endelig komme over terminen din! Det er en deilig følelse.

Skrevet

Gleder meg sinnsykt til latteren kommer! Jeg er lissom ikke heeelt sikker på at hun har det godt før jeg hører den første latteren :-) men jeg får vel klare å vente en stund til.

I dag har vi trent nakken med kenguru-metoden, og det er mye koseligere enn å legge henne på et teppe på gulvet. Takk for tipset.

Pludringen lar også vente på seg her. Bare knurring foreløpig, hehe.

Skrevet

takk for tipset med pillekuren og nesespray..... skal prøve det som siste steg i å få mer melk... :) kan jo også hende at det blir mer når hun blir sterkere og suger hardere!

jenta mi var 2200 når hun var født... alle sier hun var så stor for og være født så tidlig! fått godt med næring i magen... :)

gleder meg også til og høre latter og ordentlig pludring.... det blir en stor dag... :)

Skrevet

Blander meg litt i "praten" deres jeg.

Jeg hadde kjempeproblemer med melkeproduksjonen, men de tipsene jeg fikk for å øke melkeproduksjonen var:

- dobbelpumping (begge brystene samtidig)

- hver 3. time døgnet rundt

- varm dusj og masserte puppene for å åpne melkekanalene

- varmeomslag over puppene før jeg skulle pumpe (f.eks varm en håndduk i micro eller noe sånt og legg over puppene)

- pumpet etter at hun ble lagt til puppen, både fordi hun hadde da stimulert melkeproduksjonen, og jeg fikk tømt brystene skikkelig

Dette fungerte i alle fall for meg en god stund. Nesespray fungerte ikke for mitt vedkommende, men er likevel verdt et forsøk.

Skrevet

tusen takk for gode råd.... :) taes i mot med glede....

Jeg har kanskje ikke vært så flink til og pumpe etter hun har sugd. så dem blir ikke tømt ordentlig!

Har amma på helsestasjonen og veid før og etter og hun har tatt 20 hver gang!

men når er det for seint med og øke produksjonen? funker vel fortsatt siden jeg enda har litt melk?

Skrevet

Hvis du har litt melk så er det ikke for sent!

Lykke til! Jeg tror det kommer til å gå veldig bra :-) Jeg hadde også bare 20 ml en god stund.

Skrevet

Jeg har ikke lest igjennom alle inleggene, men jeg vil bare si at du mest sansynlig har rett på fysioterapi, ta det opp med helesøster, så kan hun henvise deg til kommunefysion. Jeg har en prematur datter og fikk vite gjennom dinbaby at jeg hadde rett på det, var tydligvis ingen andre som hadde tenkt å fortelle meg det... Så nå går vi der 1gang i månden, min datter utvikler seg fint, men jeg synes det er greit å gå uansett jeg. Fysion sa at det var veldig viktig at disse små ble fulgt opp. Hun er født i slutten av uke 27 og er nå 10mnd:-)

Lykke til, kuuult nick bytheway

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...