Gå til innhold

Føles som isjas, men er det bekkeløsning?

Anbefalte innlegg

Siden jeg går med mitt 3. barn, burde jeg nok ha slått meg til ro med at lege og fysioterapeut sier det er bekkenet mitt som skaper problemer. Fikk smertene første gang jeg var gravid, og da tidlig i graviditeten. Ble gradvis med plaget, men ikke så veldig mye i symfysen og der omrking, men helst i den venstre foten. Stråling nedover, særlig når jeg sitter og ligger. Dette fikk jeg igjen med nr 2, og siden han er bare 10 mnd, har jeg hatt det mer eller mindre siden. Har kun kjent en svak murring innimellom, helt til jeg ble gravid igjen nå, og nå er det her for fullt igjen... Men det rare er: når jeg hopper rundt på volleyballtrening går det fint, og jeg kjenner ingenting. Men i det jeg setter med ned og hviler, kommer det med en gang. Og om natten! Helt pyton. Jeg har også kjent et snev nede mellom beina, men kun en ettermiddag her om dagen...

En venninne mener hardnakket at jeg sikkert har isjas, og at det er derfor jeg kan være aktiv med ballspill, men ikke klarer å gå på asfalt eller sitte rett opp og ned... Jeg er usikker. Må nok til legen igjen, men sist hadde de ikke noe å tilby meg, synes jeg.

Fortsetter under...

Dette bør du få en skikkelig utredning på. Jeg har hatt bekkensmerter som minner veldig på isjassmerter. Jeg hadde en grundig skjekk hos manuellterapeuten første gang jeg var der. Der hans mål var å finne ut om det var isjas eller bekkenløsning. Han sa at mange ganger kan symptomene være så like at det må grundig undersøkelse til for å finne ut hva det er. I mitt tilfelle var det helt klart bekkenløsning.

Jeg hadde også mest smerter nedover i venstre fot, vondt å gå stå og sitte rett opp ned, men jeg kunne nok ikke spillt volleyball nei....

Ta kontakt med noen som virkelig kan både isjas og bekkenløsning så de kan utelukke det ene eller det andre. Viktig å få riktig diagnose for å få riktig behandling og riktige råd.

Lykke til !!

Jeg hadde samme problem i første svangerskap, og merker det litt nå også. Hadde egentlig trodd det skulle bli mye verre denne gang, men nå er det faktisk symfysen som er verst!

Anyway, jeg fikk bare beskjed om at det var bekkenet som presset på isjasnerven jeg...

Når man er gravid gjör hormonen bekkenleddene elastiske, dvs de er bevegelige. Runt beckenet har vi masse muskler som fester og som har sitt utsprung der, muskler som hörer til ryggen og som går ned i bena. Disse musklene kan skape problem samt at bekkenet kan skape problem. Bekkenlösning er et vidt begrep og brukes om mange "feilstillinger". Dette må undersökes for å si hvor problemet sitter. MEN mange velger å ikke undersöke gravide, pga man har en ökt bevegelse i samtlige ledd.

Jeg har vært sykemeldt i 2 mnd nå pga bekkenet har gått i lås,og det har kjentes ut som isjas.på sykem står det isjalgi.....

HAr akkurat blitt gravid så det har ikke noe med det og gjøre, men jeg har fått beskjed tidligere at jeg kommer til og få problemer under svangerskap med dette. Nå går jeg til osteopat, og det funker faktisk. hun klemmer og trykker og jobber på en litt annen måten enne en fysioterapeut selv om hun har den utdannelsen og. Veldig mange som anbefaler det til bekkenplager generelt sett.

Annonse

Mange er feildiagnostisert med isjas men har bekkenløsning, fordi det ikke er mange med god erfaring/utdanning om bekkenløsning.

Bekkenløsning kan man få når som helst i livet og også menn, så mange blir i steden diagnostisert med isjas og får aldri hjelpen de skulle ha hatt.

Man kan godt ha mere plager ved å gå , og når man sitter å swlapper av, fordi da "flyter" leddene utover i feilstilling og musklaturen holder ikke på plass på samme måten.

Er du godt trent i sporten din, så har du musklatur der som holder på plass uansett, og kroppen er vant til den typen belastning over tid og kompanserer, en stund ihvertfall.

Du kan være glad at du kan holde det oppe ofg faktisk forebygger endel ved den treningen, den styrker jo annen musklatur i tillegg, og du gjør nok fine strekkøvelser også.

Mange kan hoppe, men ikke gå i trapper, gå på hardt underlag eller sitte/Ligge som før.

Det kommer an på hvor trent man er, at man har musklatur som holder på plass, og hvor bekkenløsningen sitter.

Du har nok ikke bekkenlåsning fordi da hadde du nok ikke kunnet hoppet rundt på trening, litt vanskelig med et stivnet ledd liksom.

Ofte kan man også få litt isjasproblemer i tillegg, om man er bevegelig nok i leddeneslik at isjasnerven kommer i klem, men det er helst når man sitter, ligger eller er i en stiling i lengre tid, altså statisk.

Siden du er vant med å trene, er det vel ikke så mye fysio kan gjøre, om du ikke er hos en spesialist med bekkenløsning da, men avslapping, tens behandling med strøm, evnt. ultralyd/støm for hemming av betennelser kan jo hjelpe.

Dessuten bassengtrening, der man får bevegd andre deler uten at det gjør vondt, trent opp musklatur og løsnet litt i problemområder.

Dessuten er bekkenbunnstrening HYPERVIKTIG for alle med bekkenproblemer, dess bedre trent i kjernemusklaturen og bekkenbunnen du er, dess mere STABIL er man og mindre problemer, OGSÅ i ettertid.

Spesielt viktig om man har andre små ellers store barn å ta vare på smatidig :)

Lykke til.

hilsen fra en med bekkenløsning i 11 år .

• 2 uker senere...

Hos meg kjennes det også ut som isjias, men jeg mistenker bekkenløsning. Irriterende å få det så tidlig som når jeg er 3 mnd. på vei siden jeg har aktive jobber og studie som krever praksis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...