Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

guten vår har nettopp begynt i ny barnehage her i Bergen. I andre etasje i bygningen ligger det to småbarnsavdelinger inntil hverandre med ei dør mellom. Ofte i løpet av dagen står denne døra oppen, og da er det jo over tjue barn og en åte-ti voksne som løper rundt omkring, med de konsekvenser de får for støynivå, mangel på oversikt og rett og slett utrygghet for de misnte. jeg har lyst å si fra men har ikke jgort det ennå. Er dette lov? en avdeling skal vel være tolv barn og fire voksne og ferdig med det?

Fortsetter under...

Nei, en avdeling er ikke nødvendigvis 12 barn og 4 voksne "og ferdig med det". Hvordan barnehagen velger å organisere avdelingene er faktisk opp til barnehagen å avgjøre, så lenge det er tilfredstillende med personale.

Så ja, det er lov slik du beskriver det.

Men om det er lurt er jo en annen sak... De minste trenger ofte litt ekstra trygghet.

Er du sikker på at de minste er utrygge? Uansett er støynivået i barnehager ganske høyt *s* Det er ikke noe uvanlig.

Og nei det finnes ingen norm på hvor stor en avdeling kan være.Eneste det finnes norm på er hvor mange barn det skal være pr. pedagogiske leder.

åtte-ti voksne som løper rundt omkring, høres ille ut. Du skal se det bedrer seg etterhvert som personalet får noen flere år på baken. Dette er jo en ny barnehage. Når personalet bare får løpt fra seg, takler de nok å ha døren åpen uten at det får dem til å løpe rundt.

Vår barnehage er også organisert i baser. I vår etasje er en småbarnsavdeling og en blandet 0-6 avdeling som blandes deler av dagen. Jeg synes det er supert for barna!

Store deler er dagen er det delt opp i mindre grupper på 16 og 8 barn etter alder. Det jeg føler skjer med en sånn løsning er at barna lettere knyttet til alle de voksne slik at sykdom på avdelingen er et lite problem for ungene.

Er det ukjente vikarer er det mange kjente ansikt fra motsatt avdeling som de kan forholde seg. Det er det samme hvem som møter de om morgenen, og samme hvem som er der med de på ettermiddagen.

Større utvalg i lekekamerater er også et pluss :-)

Håper du også synes det er positivt etterhvert :-) Jeg var også skeptisk i begynnelsen, men bare spør og grav ifh til rutinene deres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...