Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #1 Skrevet 1. desember 2006 hei dere! Jeg skal gå ut i fødselspermisjon i begynnelsen av februar. Nå er jeg midlertidig ansatt (med kontrakt) ut desember mnd. Har spurt om jeg kan få være til perm.start, men de er ikke sikre sier de. (tror de vil se hvordan formen min er) Problemet er at jeg MÅ ha det skriftlig dersom jeg skal fortsette pga at man vet jo aldri hva som kan skje i slutten av svangerskapet. Og dersom jeg ikke får det skriftelig så vet jeg jo ikke om jobben er min ut tiden.. Har hørt at dersom man sykemelder seg før et vikariat går ut så kan man motta sykepenger (og da har jeg jo egentlig ikke noe valg..jeg må bare få sykemld. av legen før vikariatet går ut slik at jeg er sikker på at jeg får penger) Og dersom de da sier at jeg får være ut jan. da er det jo supert. Men når de ikke sier noe(og jeg ikke tør å spør IGJEN) så må jeg nesten bare gjøre det på den "usle" måten.. Hva sier dere? ble ganske rotete dette men.. trenger innspill og hjelp om saken..
___ Skrevet 1. desember 2006 #2 Skrevet 1. desember 2006 Hvis problemet er at de er redde for at du skal få mye sykmeldinger på slutten som de må betale for så bør du i hvert fal minne dem på at de får tilbake sykepengene også for de 16 første dagene så lenge sykmeldingen skyldes graviditet. Mange arbeidsgivere vet ikke om det. Du kan jo også starte permisjonen din en mnd tidligere. Jeg er ikke sikker på at det holder å sykmelde seg før vikariatet går ut. Har hørt begge deler. Desuten er det ikke sikkert at du får sykmelding hvis det ikke feiler deg noe. Håper du får bli i jobben en ekstra mnd. Det ville vel vært det beste. Lykke til.
selfangerkjerringa Skrevet 1. desember 2006 #3 Skrevet 1. desember 2006 Får du ikke arbeidsledighetstrygd for den siste måneden uansett?
selfangerkjerringa Skrevet 1. desember 2006 #4 Skrevet 1. desember 2006 Ulempen med å starte permisjonen en mnd tidligere er jo at den blir en mnd kortere i den andre enden igjen... men jeg sier som Poamin: presiser for arbeidsgiver at de kan søke om å få refundert utgiftene til sykepenger for de første 16 dagene hvis sykemeldingen er svangerskapsrelatert
Gjest Skrevet 1. desember 2006 #5 Skrevet 1. desember 2006 Hei, Dersom vært yrkesaktiv i mer enn 6mnd ved utgangen av desember er det jo uansett ikke noe problem om du ikke får jobbe frem til termin. Du har likevel krav på fødselspenger. I tillegg er jo 2007 et nytt år, og hvis du har tjent over et visst beløp i 2006 så får du dagpenger frem til du går ut i permisjon. Dagpenger teller også som grunnlag for permisjon. Når du er midlertidig ansatt er det vanlig at NAV bruker et snitt av lønnen din som beregningsgrunnlag for permisjon, så det er faktisk ikke så farlig om du er ansatt eller ikke den dagen du går ut i permisjon. Å sykemelde seg uten å være syk syns jeg ikke noe særlig om, i hvertfall ikke når du sannsynligvis har krav på dagpenger...da er du jo med på å bygge opp om den frykten mange arbeidsgivere har for å ansette gravide da.
Gjest Skrevet 1. desember 2006 #6 Skrevet 1. desember 2006 Er forresten i samme situasjon Termin i februar, midlertidig ansatt og egentlig bare kontrakt ut desember på begge jobbene mine. Har sagt at jeg går ut i perm 15/1 og bryr meg derfor pent lite om disse to ukene blir lønnet arbeid eller ikke....gidder i hvertfall ikke stresse. Får heller bruke av feriepengene dersom det skulle bli dårlig råd i februar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå