jente+jente Skrevet 1. desember 2006 #1 Skrevet 1. desember 2006 Vi har en datter som nettopp har fylt to aar. I sommer begynte hun aa baesje paa potte. Naar hun maatte baesje skrek hun baesj, og saa loep vi til potten. Hun var saa stolt! Etter to maaneder begynte hun aa baesje i bleien igjen, og nektet for at hun baesjet. Nektet aa gaa paa potte, nektet at hun hadde baesjet i bleien, nektet alt som hadde med baesj aa gjoere. Saa vi sluttet med potten i noen maaneder. Naa har vi tatt den frem igjen, og gaatt til innkjoep av truser. Har faatt anbefalt aa ta paa henne truser, og sette henne paa potten hvert 15 minutt. Resultatet er at hun tisser ofte paa potte, men ogsaa mange uhell(dersom vi venter for lenge foer vi tar henne paa potten). Spoer vi om hun skal paa potte sier hun nei, og tisser i buksen 30 sekunder etterpaa. Hun maa alltid tvinges paa potten. Noen erfaringer om dette? Hva anbefaler dere fremover? Kan nevne at hun er paa full fart inn i trass alderen... sier nei til alt vi sier/spoer om.
jente+jente Skrevet 1. desember 2006 Forfatter #2 Skrevet 1. desember 2006 Kan nevne at dersom hun tisser/baesjer i trusen sier hun i fra med en gang, mens hvis hun baesjer i bleien nekter hun fremdeles for at hun har baesjet. Saa tydeligvis ubegagelig aa vaere vaatt/skitten i trusen...
mamman&andrea Skrevet 1. desember 2006 #3 Skrevet 1. desember 2006 2 år er jo ikke så gammelt. Mange mener at tvinging og det å ta vekk bleie for tidlig, kan føre til at barnet tisser på seg i flere år fremover. De fleste barn har bleie til de vertfall nærmer seg tre år, så tror ikke jeg ville presset på. Min datter blir to år i januar, og sier selv at hun vil sitte på do når vi skal skifte bleie og er på badet. Dette uten at vi har nevnt noe, hun har bare observert oss på badet. Prøvde en gang å ta av bleia når jeg såg at det var rett før hun måtte bæsje, men da klarte hun det ikke på do. Når hun får gjøre det frivillig, så tisser hun som oftest i do.
...marge Skrevet 2. desember 2006 #4 Skrevet 2. desember 2006 Jeg ville tatt på bleier og ikke sagt noe mer om do eller potte. La det vente til hun selv begynner å vil slippe bleien. Å tvinge henne på potten...mulig det ikke er så ille som det høres ut, men jeg reagerer veldig negativt på det. Hun er to år!!! Settes på potten hvert 15. minutt!!! Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at hun kansje ikke er klar ennå? Kansje klar fysisk, men psyken skal også være moden. Unnskyld at jeg er så krass, dere bestemmer jo selv. Men nå vet dere hva jeg mener. Kan si at gutten min brukte bleier til han var 2 år og 10 mnd, men da var han så klar at han var helt fri for uhell på under 1 mnd.
jente+jente Skrevet 3. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 3. desember 2006 Hei, og takk for svar. Krasse svar er velkommen... jeg spoer nettopp fordi jeg vil ha andre sine meninger/raad. Jeg har spurt venner med barn paa 3 aar som ikke lenger bruker bleier hvordan de gjorde, og da sier alle(!!) at de satt av en-to uker hvor de tok av bleien, paa med truser, og satte barnet paa potten hvert 10-15 min. de foerste dagene. Etter noen dager gaar barnet selv paa potten. Etter en uke er barnet toert! Jeg var selv veldig skeptisk, men sien saa mange har sagt de gjorde det saann bestemte vi oss for aa proeve. Ikke vellykket hos oss, men saa er ikke vi konsekvent (f.eks.vi tar paa bleier naar vi gaar ut/ paa besoek, noe som vi ikke burde gjoere basert paa metoden ovenfor). Har bestemt oss for aa glemme potten en stund fremover.....
...marge Skrevet 3. desember 2006 #6 Skrevet 3. desember 2006 Ja, det går fort når barnet vil være med på det. Jeg gjorde sånn i sommer at han fikk gå med bar rumpe på hytta. Da kjente han hva som skjedde. Så begynte han å si ifra, f.eks når han satt ved bordet. Når vi kom hjerm kuttet vi bleier helt. Første uka mange uhell, andre uka halvparten så mange, et uhell 3 uke. Regner med at jenta di blir tørr til sommeren, eller før. :-) Hvis det ikke er mere snakk om do, så kommer hun kansje selv og vil om et par mnd? Jeg syntes jeg hadde vært veldig krass til meg å være. Bruker ikke slenge på 3 utropstegn. Bra du ikke tok det ille opp. :-)
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2006 #7 Skrevet 3. desember 2006 bor du i utlandet? Jeg tror tankene rundt pottetrening er litt ulike der og i Norge. Jenta mi er 2.4 år, og jeg har opplevd det samme som deg. Pluttselig ville hun ikke bæsje på do mer. Jeg har valgt å ikke mase med det. Det jeg derimot gjør, er å belønne med noe hun liker (for tiden tørket, sukret frukt, også kalt rampetrollgodterier etter halloween) hver gang hun faktisk gjør noe på do. (Men så er jeg utdannet atferdsterapeut...)
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2006 #8 Skrevet 4. desember 2006 Tror mye heller på ros og masse god oppmerksomhet enn å gi godteri o.l som belønning. Synes det er merkelig at en utdannet atferdsterapeut bruker sånn utdaterte metoder. Jenta mi er superstolt når hun får til å tisse på do og det er mamma og, det holder i massevis. Gjøre å sitte på do til noe koslig (hehe, høres rart ut:)) Vi går på do hver gang hun vil og hun får lov å sitte så lenge hun vil om hun gjør noe eller ikke. Da er jeg el mannen min der hele tiden og snakker med henne. Gjør det å sitte på do til noe positivt, tving aldri og stress aldri. de klarer det tidsnok. To åringen din er nok ikke klar til å bli helt tørr ennå. Men se på det som et skritt på veien det å lære å sitte på do i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2006 #9 Skrevet 4. desember 2006 mulig det er utdatert, men det funker. Hun er overhodet ikke interessert i å sitte på do ellers. Og vi har selvfølgelig prøvd det meste ellers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå