PippiMamma Skrevet 30. november 2006 #1 Del Skrevet 30. november 2006 Min mann er amerikansk, og nå som vi vet at vi venter en gutt er verden blitt mye mer komplisert. Jentenavn som fungerer på begge språkene er enkelt nok, men guttenavn er mye vanskeligere. Nordiske navn er umulige (vet ikke hvor mange ganger mine amerikanske venner har vridd seg av latter over norrønne navn (som jeg elsker, skulle gjerne hatt en Sigurd eller Olve). Det "beste" så langt er Odd Even (prøv det på engelsk!)). De enkleste navnene er enten litt for "Christian og Alexander" for meg, eller så er de topp-5. Hva skal vi gjøre? De eneste navnene vi begge liker så langt er Elias og Tobias, som begge er helt på topp av poppis listen i Norge (har ikke bodd i Norge på lange tider, så litt morsomt hvordan man likevel følger navnevalgene til genersajonen sin). Vi bor i USA og kommer til å være mest her sannsynligvis (hvor de navnene ikke er noe i nærheten så populære), og jeg liker dem jo, så hvorfor plager det meg sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 1. desember 2006 #2 Del Skrevet 1. desember 2006 Det plager deg sikkert at mange andre i Norge kommer til å være ca like gamle og hete det samme, en det er jo fine navn da. Ingen grunn egentlig til å ikke velge dem. Ellers er det jo navn som John, Erik©, Kim, Daniel, Mikael og Adam som fungerer bra både på norsk og engelsk. Masse flere bibelske navn og navn på helgener som fungerer da. Syns nesten det er vanskeligere med jentenavn jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 1. desember 2006 #3 Del Skrevet 1. desember 2006 Et forslag: Hva med Tor/Thor? Mannen min heter det og han har ofte fått høre i internasjonal sammenheng "Thor, the Viking God". Alle kjenner det, selv om det er norrønt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #4 Del Skrevet 1. desember 2006 Kjempefine navn dere tenker på! Gjør vel ingenting om mange andre heter det! Men har nå et forslag jeg også Synes Elliot er nyyyydelig og det fungerer helt fint på begge språk:) Lykke til. Kan no skrive ned litt flere forslag også jeg:) Henry William Oscar Lucas Peter Benjamin Casper Jonathan Conrad Tim Jonah Liam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yrha Skrevet 2. desember 2006 #5 Del Skrevet 2. desember 2006 Samme sak her. Jeg er engelsk. Men du må bare ta tiden til hjelp og lete masse etter aktuelle navn. Sjekk ut bibelnavn og gudenavn. Thor, Odin, Lukas, Peter, Aron, Ben, Isak, Levi, osv. (hehe, fikk noen idéer selv her mens jeg vrengte hjernen min ) Det viktsigste er uansett at dere liker navnet. Jeg her et kjempeuvanlig engelsk navn, men er super-trønder for dèt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. desember 2006 #6 Del Skrevet 2. desember 2006 Vet ikke hvorfor det plager deg sånn, men kommer med noen forslag til navn som kan brukes i begge land uten problemer. Francis Vincent Edwin Samuel Edward Aaron Benjamin David Isaiah Gabriel Jacob Isaac Johannes Matheo Emilio Samson Simon Albin Alvin Colin Dominic Felix Leo Marcus Marco Oliver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PippiMamma Skrevet 3. desember 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 3. desember 2006 Hei takk for innlegg of flotte navneforslag. Det er flere der som kan utvide debatten her hjemme! Jeg vet jo at det viktigste er at man liker navnet, og at når barnet er født så blir de sin egen person uansett, men var veldig fornøyd med å finne et navn til datteren min som var gammeldags or "rart", men ikke super-populært. Egentlig så synes jeg nesten at han burde få et skikkelig nordisk navn, så får heller han og vi ta de spørsmål som kommer om staving osv. Nordmenn som flytter ut klarer seg jo greit uansett (Igjen, med unntak av "Odd Even". Så en CV fra en nordmann med det navnet bli sirkulert på en større internasjonal institusjon hvor jeg engang jobbet, fordi folk vred seg av latter over dobbel meningen). Men, min mann vil gjerne at sønnen skal ha et navn han selv kan uttale med litt verdighet, og det forstår jeg egentlig. Takk igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hønemor2005 Skrevet 4. desember 2006 #8 Del Skrevet 4. desember 2006 Magnus er helnorsk, og fungerer kjempefint både på norsk og amerikansk! Enig i at Tobias og Elias er for poppe, dessuten klinger de jo helt forskjellig på engelsk og norsk (Tobajæs, Elajæs), så det kan jo bli litt tull. Bortsett fra Magnus, foreslår jeg Olav, evt Olaf (St Olaf College i Minnesota, osv), Sigmund (ikke like fint som Sigurd, men nesten, og mer internasjonalt kjent pga S Freud!) og Joachim. Men hva med jentenavn? Hvilke navn har dere som passer på begge språk? Jeg synes det er mye vanskeligere... Skal helst være helnorsk og uttales tilnærmet likt! (kommer bare på ingrid og astrid) Odd Willy er forresten enda bedre enn Odd Even... eller Bent Willy!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alexandriah Skrevet 4. desember 2006 #9 Del Skrevet 4. desember 2006 hva med Hauk? det er jo egentlig veldig kult- kan si Hawk i USA og alle skjønner uttalen... Vi har også det samme problemet som dere m navn- jeg er amerikansk, han er norsk, bor i norge. føler vi har vært gjennom alle navneguider 100 ganger- kan ikke bestemme oss. denne uken står vi på Matheo, Liam, Nicolai, Alexander, Ulric, men det er veldig vanskelig... Lykke til m navnevalget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå