Gå til innhold

Ammefri? Har sjefen lov til dette? (Samme som Småtroll 0-1 år)

Anbefalte innlegg

Vår tariff lov gir oss to timer amme fri hver dag. Jeg jobber på sykehus så det blir to timer hver vakt. Har jobbet en mnd nå, og siden arbeidet mitt til tider er veldig hektisk har jeg ikke kunnet ta de to timene hver dag. Har derfor spart opp 7 timer. Spurte sjefen om å få avspasere en hel dag (en hel dag er for meg 6 timer), men det lot seg ikke gjøre, sa hun. Jeg er derfor noe frustrert siden jeg har lite melk (bl.a. pga mye stress i jobben) og faktisk kunne trengt de timene til å bruke til økedag. Har jeg ikke krav p å disse timene nå, da, mens jeg ammer? Nå skal jeg jo snart være hjemme i permisjon i minst tre mnd til, og når jeg kommer tilbake på jobben ammer jeg sannsynligvis ikke mer...?

Noen kommentarer?

Må vel høre med fagforeninga!

Fortsetter under...

Er jo ikke så greit når jobbens art/sjefen ikke gir meg ammefri hver dag, da.. Er lege på intensiv avd, og kan ikke gå fra når vi vil.. Da er jeg jo blitt "frarøvet" ammefrien min, da.. Er jo noe som ikke stemmer da...Regner med at det ordner seg, jeg..Er sikkert spesial avtale på vår avdeling:)

Men er ikke de fleste jobber slik at det er vanskelig å unnvære arbeidstaker to timer til dagen, lege eller ikke? Det kan jo også bli krøll på Rema dersom en i kassen skal være borte to timer fra hvert skift. Som eksempel.

Det er vel nettopp derfor en har LOVPÅLAGT ammefri, fordi arbeidsgiver er nødt til å finne en erstatter/ en annen midlertidig løsning?

Synes også det høres rart ut hvis du skal kunne samle timer, og kan vanskelig forstå at det skal kunne gå ann. Men siden sjefen din tydelig har trødd i salaten kan dere to kanskje bli enige om å inngå et kompromiss med dette? At du får ta ut disse dagene fri siden han har nektet deg ammefri?

Du kan ikke samle opp timene, du skal jo ta dem hver dag. Hvordan skal du kunne argumentere med ammefri når du samler opp? Jeg mener å amme er jo noe du gjør hver dag og amme fri er jo vits i at du skal holde melkeproduksjonen i gang...!

En teknisk ting, er 6 timer fulltid for alle? For du må jobbe full tid for å få rett til ammefri! Dvs, at hvis full tid er 8 timer så har du rett til å få betalt for det (hvis det er tariff-festet at du får betalt for ammetimene) og jobbe 6 timer. Har du blitt lurt?

Annonse

Man må ikke jobbe fulltid for å ha rett på ammefri! -

Men om du har rett på avspasering er litt vanskelig å vurdere for meg - det blir nok mellom deg og arbeidsgiver - men det er vel kanskje litt dårlig gjort om du ikke får en kompensasjon om du er lovet ammefri (og som du har rett på!) Nei jeg har ikke noe direkte svar på dette dessverre men synes du har ett argument i forhold til å øke da. Lurer litt selv på hvordan de vil gjøre det med min ammefri siden jeg er sykepleier...

Limer inn fra ammehjelpen.no - rettigheter ang ammefri ;-)Rett til ammefri

Arbeidsmiljøloven gjelder for alle arbeidstakere.

I dagens arbeidsmiljølov §12-8 gjelder følgende:

En kvinne kan kreve den fritiden hun trenger for å kunne amme sitt barn, og minst en halv time to ganger pr.dag eller hun kan kreve redusert arbeidstid i inntil en time pr.dag.

Fri til amming gis uten lønn hvis ikke annet er avtalefestet (som innenfor stat og kommune, se nedenfor).

Det antall timer mor er på jobb pr.dag avgjør om hun har rett til fri, men det er ikke avhengig av at hun har full stilling. Jobber hun full tid to dager i uken har hun rett til fri inntil en time pr. dag disse to dagene.

Det er ingen øvre grense for barnets alder i denne bestemmelsen, men arbeidsgiver kan be om bekreftelse fra lege eller helseinstitusjon på at mor fortsatt ammer sitt barn og hvor mye tid som faktisk går med på dette.

Dette er det som står om amming innen det statlige området:

Statens personalhåndbok

En arbeidstaker som arbeider hel arbeidsdag og som ammer sitt barn har rett til tjenestefri med full lønn etter § 11 i inntil to timer pr. dag. En arbeidstaker som arbeider mellom 2/3 og hel dag og som ammer sitt barn har rett til tjenestefri med full lønn etter § 11 i inntil én time pr. dag. Arbeidstakere som arbeider mindre enn 2/3 dag og som ammer sitt barn, har rett til tjenestefri uten lønn etter reglene i arbeidsmiljølovens § 33.

Innenfor kommunalt område gjelder følgende:

Hovedtariffavtalen i KS. §8.3.7

Arbeidstaker gis fri med lønn i inntil 2 timer pr.arbeidsdag for å amme sitt barn.

--------------------------------------------------------------------------------

copyright©Ammehjelpen

Fort gjort å skrive feil- du får rette på meg du og om du ser noe- ser innimellom at jeg har skrevet mye rart..hehe skriver noe annet enn en tenker- og av og til blir det helt feil.... rødmer ved pc`n av og til og glad for at ingen ser meg akkurat da!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...