Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #1 Skrevet 30. november 2006 Vår tariff lov gir oss to timer amme fri hver dag. Jeg jobber på sykehus så det blir to timer hver vakt. Har jobbet en mnd nå, og siden arbeidet mitt til tider er veldig hektisk har jeg ikke kunnet ta de to timene hver dag. Har derfor spart opp 7 timer. Spurte sjefen om å få avspasere en hel dag (en hel dag er for meg 6 timer), men det lot seg ikke gjøre, sa hun. Jeg er derfor noe frustrert siden jeg har lite melk (bl.a. pga mye stress i jobben) og faktisk kunne trengt de timene til å bruke til økedag. Har jeg ikke krav p å disse timene nå, da, mens jeg ammer? Nå skal jeg jo snart være hjemme i permisjon i minst tre mnd til, og når jeg kommer tilbake på jobben ammer jeg sannsynligvis ikke mer...? Noen kommentarer? Må vel høre med fagforeninga!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #2 Skrevet 30. november 2006 Høres litt rart ut at du skal få jobbe inn timene som du får pga amming, for å ha en hel dag fri...... Selv om det kanskje er slik (noe jeg tviler på) så er det det dummeste jeg har hørt.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #3 Skrevet 30. november 2006 Mulig det er det dummeste du har hørt, men slik er altså reglene her i vårt priviligerte land. Skal man liksom ikke få igjen de timene man har krav på, da? Er lege på intensiv avdeling - skal jeg bare si at; sorry folkens, nå er arbeidsdagen min over - stikker hjem og ammer nå, jeg... - når det skjer noe akutt på avdelingen? Da må man vel tilpasse ammingen som man tilpasser arbeidstiden?
Har to nydelige jenter Skrevet 30. november 2006 #4 Skrevet 30. november 2006 Trodde egentlig det var sånn at om du ikke bruker de to timene iløpet av dagen, så faller retten til de bort. Altså, ingen rett til å spare opp timene for å få fri... Er ute på litt tynn is nå, men tror det er sånn...
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #5 Skrevet 30. november 2006 Avtalen går ut på at man har inntil så så lang tid til amming pr dag. Noen steder 1 time og andre steder som hos dere 2 timer. Om man ikke tar i bruk den tiden pr dag så faller det bort. Man har altså ingen krav på å opparbeide ammefri.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #6 Skrevet 30. november 2006 Skjønner. Men sjefen har jo krevd at jeg måtte være på jobben, altså er jeg blitt "frarøvet" min rett? Det er jo noe som ikke stemmer, da...
animal Skrevet 30. november 2006 #7 Skrevet 30. november 2006 Sjefen din har ingen rett til å kreve at du skal være på jobb, når du egentlig skulle vært hjemme og ammet barnet ditt! Babyen må jo få mat (satt på spissen). Syns at vi kvinner må bli flinkere til å stå på rettighetene våre, og ikke være så forbaska "snille" hele tiden. Det er virkelig ris til egen bak, i helsevesenet som jeg jobber, ligger vi milesvis unna å ha de rettighetene og lønnsvilkårene som mennene får. Og det er mye vår egen feil pga denne snillismen vår. Måtte bare få blåst ut litt, for dette er virkelig noe som jeg brenner for!! JENTER, STÅ PÅ KRAVENE DERES!!!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #8 Skrevet 30. november 2006 Altså,ammefri er jo for å gi barnet mat,ikke en friordning for mødre.....
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #9 Skrevet 30. november 2006 Ammepermisjon er mulighet for fri for faktisk å amme barnet. Skaff deg en bekreftelse fra lege eller helsestasjon om at du fremdeles ammer. Det er snakk om inntil 2 timer pr dag hvis du jobber i full stilling. Det betyr at man kan komme litt senere, gå fra rundt lunsjtider, eller eventuelt gå litt tidligere. Det er ikke mulig å samle opp timene. Når det gjelder det å stå på rettigheter, så burde selvsagt arbeidsgiver sørge for at forholdene ligger til rette. Så er det kanskje lettere å gi og ta litt begge veier.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #10 Skrevet 30. november 2006 Vel, min sunne fornufte sier at ammefri brukes til å AMME ungen, ikke ta de timene ut i avspasering slik at du kan amme 8 timer i strekk:) Men er det ikke slik en har rett til ammefri UTEN lønn. Er enig med arb.giver.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #11 Skrevet 30. november 2006 Litt forskjell på privat og offentlig kanskje. I offentlig virksomhet så tror jeg det er inntil 2 timer hvis du jobber fullt, inntil 1 time hvis du jobber 3/4 tid eller mer. Dette er med lønn. Jobber du kortere så har du vel ikke krav på fri, tror jeg. Da skal du uansett ha tid og anledning til å amme. Utover 9 mnd så kreves bekreftelse fra lege eller lignende.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #12 Skrevet 30. november 2006 Hei. Jeg forstår frustrasjonen din siden du ikke får ammefri som du har rett til. Man kan velge om man vil ta ut denne tiden midt på dagen eller i starten eller slutten av arbeidsdagen. Jeg foreslår at du snakker med fagforeningen din om dette - og ta det opp med arbeidsgiver, eventuelt høyere opp enn din nærmeste sjef. Henvis til arbeidsmiljølovens paragraf 12-8 (http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#12-8) der rettigheten er stadfestet. Du kan nok ikke samle opp timer slik du foreslår, men du skal ha rett til ammerfri hver dag, og jobber du i kommunen har du jo tariffestet betalt ammefri 2 timer per dag (http://ammehjelpen.no/default.asp?MenuID=210). Ikke gi deg!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #13 Skrevet 30. november 2006 Blir man ikke trekt penger for ammefri? Om du ikke får betalt for de timene må du skrive de opp.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #14 Skrevet 30. november 2006 Fra hovedinnleggerd: Vel - jeg kommer til å KREVE å få "avspasert" en dag/ kall det ammedag om du vil. Nå har jeg, siden jeg ikke har fått tilrettelagt ammefri fra sjefens side, fått mindre melk - og siden poden bare er 8 mnd - og det er allergi i begge familier, har jeg planer om å amme til hun blir ett år. Så den amme frien skal jeg ha - koste hva det koste vil.. Bare fordi mannen min tar pappaperm skal vel ikke det gå utover meg.. Enhver som har litt kunnskap om amming vet at det kan hjelpe på ammingen og melkemengden/produksjonen å legge barnet til ofte - slappe av hjemme og amme så mye som mulig. Så det er jo ikke akkurat noen fridag dette er snakk om, da.. Blir litt provosert av noen her inne... NEI, JEG SKAL NOK STÅ PÅ KRAVENE MINE JENTER. JEG FINNER MEG IKKE I Å BLI FRARØVET MINE RETTIGHETER! Skal gi tilbakemelding når jeg har snakket med sjefen:)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #15 Skrevet 1. desember 2006 Jeg hadde amme fri 1 time på morgen og 1 time på ettermiddagen. Så jeg tok 1 time før vakta begynte og 1 time før vakta sluttet. Dette fordi det var mest lønnsømt siden jeg pendlet med tog i 1 time til og fra jobb. Det er fri med betaling ja. Hverfall der jeg jobbet og det var komunalt sykehjem. Mener å huske at du har krav 2 timer av dagen/kvelden de dagene du er på vakt i 6mnd. og at en ikke kan spare den opp at de må brukes hverdag (Mulig regler har blitt nye dette er 4 år siden)
Blomman Skrevet 1. desember 2006 #16 Skrevet 1. desember 2006 synes du iallefall skal snakke med sjefen din om dette - for du har jo ikke akkurat tenkt til å ha en fridag - du skal jo tross alt prøve å få til en økedag - men om du har rett på er en annen sak...... Lykke til ;-) (har svart deg på ammedebatten og...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå