Gå til innhold

Fisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gir dere 1 årring fisk?

Koker dere ren fisk, og gir med grønnsaker?

Hva slags fisk da?

Litt flaut, men jeg og min familier har nesten aldrig hatt fisk, tror ike vi hadde fisk en gang i måneden en gang når jeg var lita....

Og dersom vi hadde det, var det kokt torsk med potet og kvit saus. Klippfisk og potetstappe, eller seibiff, med masse god saus og poteter.

Det var vel det.

Ønsker å venne min datter på fisk, og mannen min og min selv også for den del.

Trenger tips om retter og tilbehør og sauser og slik.

Fortsetter under...

Skrevet

Har du fått brosjyren "Mat for spedbarn" fra Sosial- og helsedirektoratet? Jeg fikk den på helsestasjonen. Der er det mange råd og noen oppskrifter.

Jeg tenker at man gir så "ren" fisk som mulig (altså uten krydder og saus), helst kokt, moser den og gir sammen med grønnsaker. Tenker at man ikke bør introdusere mer enn en ny matvare i gangen. Hvis det er første gang hun skal spise fisk, bør hun da få grønnsaker hun har spist før.

Ellers vil jeg si at du er flink som gir fisk, selv om du ikke er vant med det selv! Vi har også spist mer fisk etter at vi fikk barn for 5 år siden. Fisk har forresten vært det hun har likt best av all mat, og det er det fremdeles. Jeg forholder meg litt tvilende til foreldre som sier at ungene ikke liker fisk. Kanskje liker de det ikke selv, eller har introdusert fisken på en dårlig måte?

Skrevet

Vi spiser ganske mye fisk, f.eks:

kokt torsk med gulerøter, potet, broccoli og eggesmør

laks i folie, med grønnsaker til

pasta med tunfisk

fiskegrateng med potet, gulerot og broccoli

fiskekaker med samme tilbehør, eventuelt i brød som en burger.

..alt av fisk egentlig :)

Det går ned på høykant her i huset ihvertfall!

Bruker ikke noe særlig saus, litt smør på potetene, og sjyen fra fisken om den er bakt i folie f.eks. Ellers så kan du lage en enkel gulrotstuing til fisk, det er godt. Da deler du et par-tre gulerøtter i tynne skiver, freser de i litt smør, og har over et par ss hvetemel.

Så tar du over litt melk, et par dl kanskje? Og krydrer med f.eks hvit pepper og muskatt, salt kan du vente med til du har tatt av litt til barnet. Må putre litt på svak varme for å tykne, og for at melsmaken skal forsvinne.

Skrevet

Jeg er heller ikke vant til fisk.

Frister å si "liker ikke", men jeg skal ikke si det, for jeg liker jo i og for seg,

Men jeg synes det blir så tørt. ingen saus lissom?

Tørre potetbiter, tørre brokkolibiter, gullerotbiter ol....

Er så vant til at middag, det er kjøtt i alle varianter, men saus og poteter.

Men ønsker at barna mine skal sette pris på fisk. Og da må nok hu mor lære seg å lage fisk på en delikat måte.

Skrevet

Jeg skrev tidligere at jeg er litt tvilende til dem som sier at ungene deres ikke vil spise fisk. Etterpå slo følgende tanke ned i hodet mitt: Kanskje har dattera mi vært så glad i fisk fordi hun fikk tran fra hun var bitte lita? Naboungene er blant de ungene som etter sigende ikke liker fisk, men de har heller ikke tatt tran. Kanskje ungene har lettere for å like fisk hvis de er vant til transmaken?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...