pixelmamma til 2 fine gutta:) Skrevet 30. november 2006 #1 Skrevet 30. november 2006 jeg mener det er helt unødvendig...Har en diskusjon med venninna mi nemlig.. Hun mener at om jeg ikke gir sønnen min kalender vil jeg ødelegge helheten med jula for han,og heller ikke gi han den spenningen og forventningene han bør få.. ( han fyller 2 år i januar) Vet at de forstår mye,men syns sjok.kalender er veldig unødvendig som sagt. Barna får i seg altfor mye sukker som det er,og når det heller ikke er mas om å få det ser jeg ingen vits i å gi han det. Neste år begynner vi med pakkekalender. Da tror jeg han har mere utbytte og forståelse for det Noen som har meninger?
Lilla`83 *snuppa & snuppen* Skrevet 30. november 2006 #2 Skrevet 30. november 2006 sant nok det du sier... men den sjoko biten er veldig liten dah... og det er jo jul bare en gang i året! ;o) jeg har alltid hatt en billig sjoko kalender da jeg var lita ved siden av pakkekalendrern min... men du bestemmer hva ditt barn skal få... ;o) finnes jo så mye å velge melleom.. ;o)
pixelmamma til 2 fine gutta:) Skrevet 30. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2006 Takk for svar... Skjønner hva du mener ja....Den er jo liten,sant nok. Men så lenge det ikke er noe krav om kalender føler jeg bare for å vente til neste år
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #4 Skrevet 30. november 2006 Min toåring kommer ikke til å få sjokoladekalender nei! Hvorfor i alle dager skulle han da....helt unødvendig! Er 26 mnd neste jul og tenker at han kanskje skal få kalender, men vet ikke hva slags. Blir vel noe små leker eller noe han trenger. Poenget er jo nedtelling til julaften, men de skjønner jo ikke det når de er så små. Blir vel helst for at jeg syns det er koslig selv Syns forøvrig småbarn får allt for mye snop og søtsaker. Trenger ikke en sjokoladekalender på toppen av det hele ( hvertfall ikke så lenge de ikke spør etter det selv!)
-Juno- Skrevet 30. november 2006 #5 Skrevet 30. november 2006 Hva for en venninne har du egentlig? Ødelegge julen hvis han ikke får sjokolade hver dag? Her fyller snuppa 2 i mars, og hun har ikke fått sjokolade av meg enda! (Har fått smake kjeks med sjoklade noen få ganger, og bittelitt kvikklunsj 2 ganger av tanta si, det er det..) Ødelegger jeg hele livet hennes jeg da? Spør bare.. Nei pixel, gjør hva du føler for, og ikke bry deg om hva andre sier! Gir forresten snuppa pakkeklaender i år, DET syntes jeg er koselig, og hadde lyst til:-) Men hva nabo'n eller venninner gir sine barn, er virkelig opp til de...
pixelmamma til 2 fine gutta:) Skrevet 30. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 30. november 2006 Så godt å høre at flere er enige med meg... Den såkalte venninna gir MASSE søtsaker til gutten sin på snart 2 år. Har vel bestandig fått det. Spørs om det ikke er hun selv som syns det er koz med kalender...Ble iallefall skikkelig provosert i dag da hun sier jeg ødelegger helheten for han mtp jula... Å helt enig i at det er mer enn nok søtsaker som blir tilbudt dem. Neste år skal han få pakke kalender,da er han neste tre år og har mere glede av det Så det gleder jeg meg virkelig til....
-Juno- Skrevet 30. november 2006 #7 Skrevet 30. november 2006 Selvfølgelig gir hun sitt barn mye godteri, hmf..... Nei nå skal jeg ikke dømme, siden jeg ikke gjør som henne, men ble litt provisert av henne pga hennes svar til deg, hihi... God jul pixel, kos deg med sønnen din, med eller uten kalender:-D (Kan hende han blir merket for livet hvis du ikke gir sjokoladekalender, husk det!... :-D)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #8 Skrevet 30. november 2006 Jeg er alt annet enn hysterisk da det gjelder sjokolade. Så jenta her får sjokolade-kalender. Det er sååå mye annet barna spiser i løpet av en dag som kan inneholde mer sukker enn den lille sjokoladetuppen. Youghurt f.eks..? Mye sukker i den. Brunost er det mye sukker i..ikke tilsatt sukker riktignok. Men sånn satt på spissen, EN liten bit sjokolade i 24 dager EN gang i året...det kan vel alle unne seg. Nødvendig er det ikke, har får helt sikkert den spenningen og forventningene har bør få uten sjokolade. Er bare for kosen og tradisjonen jeg gjør det, det er jo noe de aller fleste gjøre.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #9 Skrevet 30. november 2006 For det første kan jeg ikke tro at det er vanlig med sjokoladekalender til en 2 åring. Lurer også på hva som er poenget med å stappe små barn full av sukker - er det bare fordi mor har sukkersug og ikke klarer å skille mellom barnets behov og eget. Og - om man er litt bevisst går det utrolig fint å ha en dag med mye god mat - og lite sukker. Mitt barn får masse deilig - men jeg forer han ikke me d sjokolade - eller ketsjup for den saks skyld - han får usukret fruktmos med yoghurten - og har utrolig lite sukkersug eller blir desperat de gangene han smaker noe søtt.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #10 Skrevet 1. desember 2006 Hvis en ser på energiinnholdet i en slik sjokolade, så er det veldig lite da. en sjokoladebit innholder 17kcal til sammenligning inholder en dl ferdig laget barnegrøt ca 220kcal. Men uansett så er det DU som bestemmer hva ditt barn skal ha.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #11 Skrevet 1. desember 2006 Hadde jeg bare hatt en 2 åring i hus , hadde jeg sikkert ikke hatt kalender i det hele tatt, men hos oss er det flere eldre søsken som har kalender og i stedet for pakkekalender har vi valgt sjokoladekalender i år. Hadde det vært riktig av meg å la min 2 åring se på ?? Nei ,det synes ikke jeg og dessuten tror jeg ikke en liten sjokoladebit skader noen .. Det er jul en gang i året . Herregud. Nå må dere slutte å være så hysteriske.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #12 Skrevet 1. desember 2006 Det er faktisk ikke hysterisk å la vær å gi småbarn godteri - og det er andre ting som man kan fylle en kalender med. Jeg synes faktisk at det er dere som gir barna deres godteri som har tendens til å være hysteriske i deres forsvar. Dårlig samvittighet??
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #13 Skrevet 1. desember 2006 Ja, helt unødvendig med sjokoladekalender til 2-åring. Unødvendig med kalender i det hele tatt når de er så små. Har en venninne med ei lita på 2 år - ho får fast lørdagsgodt og cola etc. Syns det er helt høl i hodet!!!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #14 Skrevet 1. desember 2006 Helt enig i at en toåring ike trenger lørdagsgodteri og brus , men igjen spør jeg : er det rett at en to åring som faktisk forstår ganske mye skal se på eldre søsken ??? Selvfølgelig er det ikke greit å proppe ungen full av snop men det finnes jo en gylden middelvei ? Og nei .. Vet du hva ? Jeg eier ikke dårlig samvittighet for at min to åring får lov å kose seg litt sammen med foreldre og søsken .. Skulle bare mange om ikke hun også blir inkludert. (Men når det er sagt : det er stoooor forskjell på å gi litt for kosens skyld og å la ungen spiser til den selv er lei)
___ Skrevet 1. desember 2006 #15 Skrevet 1. desember 2006 Jeg hadde ikke kjøpt det til jenta mi, hun blir også 2 i januar, men ettersom hun har fått en av sine besteforeldre blir det sjokoladekalender likevel. Hun får pakkekalender også. Helt unødvendig og jeg skammer meg litt for å ha startet med begge deler så tidlig, men da hun nettop var på ferie i 10 dager uten meg savnet jeg henne så mye at jeg ikke kunne dy meg for å kjøpe inn smågaver. Ble heldigvis ikke så dyrt. Uansett er jeg sikker på at gutten din får en like fin jul uten sjokoladekalender. Jeg husker at vi pleide å få kalender med bilder i da vi var små (større enn gutten din er nå da ). Jeg likte dem bedre enn dem med sjokolade jeg. Pakkekalender hadde vi aldri. Derimot fikk vi bestandig være med på juleforberedelser som baking, vasking, pynting og matlaging. Det var det viktigste. Jeg har bestandig elsket jula.
mamman&andrea Skrevet 1. desember 2006 #16 Skrevet 1. desember 2006 Det står noen artikkler rundt om. Og der står det faktisk at barn har et svært stort behov for søtsaker, og at mange forskerer mener at barn bør få mer snop enn kun på lørdager. Jeg har selv sjokoladekalender til min jente, som hun får åpne etter frokost. Elsker jula og spenningene rundt den selv, så vil gjerne føre det videre selv om det kun betyr snop for henne akkurat nå (2 år i januar)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #17 Skrevet 1. desember 2006 har jente på 15 mnd..ho får ikke sjokoladekalender, men en kalender med 1 olebrumm kjeks i var like.....det er ju kun 1 gang i året...vedder på at de som er så overhysteriske på litt sjokolade eller kjeks til småbarn gir feks ketsjup til sine barn....enda verre det da........
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #18 Skrevet 1. desember 2006 Det handler ikke om å være overysterisk - bare bevisst. Jeg skjønner at det kan være annerledes når man får søsken, og at noen ganger "blir det bare sånn" - mitt barn får også smake ting av og til - men det jeg ikke skjønner er behovet for å pøse på med sukker og godteri i en alder de ikke har noe stort sug på det selv - noe de generellt ikke har om de ikke blir "prakket" på det. Hun som skriver - jeg har lest rundtom - at barn trenger så mye sukker. Det hørtes ikke særlig faglig begrunnet ut - det er mye mer et problem at barn får i seg for mye - noe det ofte er fokus på. Tror noen av dere seriøst at barnet deres kommer til å få i seg for lite sukker? - og nei - jeg gir ikke ketchup, gir ikke yoghurt med sukker i - gir med ren fruktmos i stedet. Det betyr ikke at sukker er forbudt hos oss - men at jeg lar gutten min velge tempoet - og er bevisst på at det ikke er jeg som hele tiden skal gi han ting med sukker i. Mye viktigere for meg å eksponere han til mye god og variert mat - og å lære seg at man kan kose seg på mange måter - og med forskjellig mat - han elsker for eksempel rosiner og oliven like høyt!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #19 Skrevet 1. desember 2006 Virker som dere som gir barna snop har en trang til å måtte forsvare det dere gjør....!? Jeg gir ikke godterier, brus ELLER ketchup for den saks skyld. Sjokoladekalender til en toåring er helt bak mål spør du meg. Og den som syns det var greit fordi sjokoladebiten kun inneholdt 17 kcal...kcal.hallo? Det har ingenting med hvor mange kalorier det er i sjokolade, det har med at det er nesten rent sukker og hvordan dette sukkeret virker på kroppen. 17 kcal med sukker er noe helt annet enn 17 kcal proteiner eller karbohydrater i andre former enn rent raffinert sukker.....Jo, gullet mitt har fått smake boller og sjokolade han, så dere trenger ikke kalle meg hysterisk. Jeg forundrer meg virkelig over at det MÅ være sjokolade eller brus hvis man skal kose seg......hva slags matkultur er det da?
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #20 Skrevet 1. desember 2006 Det er akkurat det jeg også synes. De fleste jeg leser lar barnet sitt smake av og til, - jeg skjønner ikke hva som er fanatisk med det. Allikevel blir de som gir mye godteri så utrolig provosert av at andre velger å gjøre annerledes.... Jeg synes en sjokolade hver dag i nesten en mnd (regner med at det blir en del utenom også... + yoghurt, ketchup etc) er mye - særlig fordi det er skikkelig kjip, billig sukkersjokolade i de kalendrene. Hovedpoenget er vel det at noen på to ikke selv har et forhold til disse tingene, ikke vet hva en sjokoladekalender er - og ligger og drømmer om dette. Det er de voksnes vaner og behov som får styre.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #21 Skrevet 1. desember 2006 Jeg skjønner ærlig talt ikke helt hvorfor så mange her tror det bare er enten eller... Enten så stur man barna fulle av snop eller så få de ingenting... Utrolig teit .. Unnskyld meg, men det mener jeg.. Er dere såå sneversynte at dere ikke klarer å se en mellomting ?? Dessuten er dere vel så sunne og kroppsfikserte at dere kun spiser kaninfor og trener døgnet rundt ? .. Jeg spiser ganske sunt selv og jeg trener også , men jeg koser meg innimellom og det får jaggu barna mine lov til også. Dessuten er det sunt med litt kos
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #22 Skrevet 1. desember 2006 det er ikke snakk om forsvare seg sel , det er snakk om sunn fornuft
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #23 Skrevet 1. desember 2006 Nå er det vel ikke akkurat SUNN FORNUFT å gi sjokoladekalender til en to åring, eller hva?!
Tredjemann på vei :D Skrevet 1. desember 2006 #24 Skrevet 1. desember 2006 helt enig med deg! vi skal også ha pakkekalender neste jul når gutten vår er 2 år, men ikke i år. og da skal han få en liten figur, pepperkake, rosiner elr lignende inni. mye bedre, mer spenning og en koselig tradisjon:)
*surrehue* Skrevet 1. desember 2006 #25 Skrevet 1. desember 2006 Må bare hive meg på. Når det gjelder alder og kalender. I dag fikk snuppa åpne første pakke på kalenderen og hun SKALV i ekstase!!!!!!!!! en liten kattefigur åpenbarte seg og hun HYLTE av fryd. Så kom ikke å si at de ikke har glede av det når de er to år. Min er 19 måneder altså...Hver lørdag ligger det en sjokoladebit i pakken. Den dagen får hun en liten smak uansett.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå