-Helen- Skrevet 30. november 2006 #1 Skrevet 30. november 2006 jenta mi kom for en uke siden, var en tøff og hard fødsel (mistet mye blod osv). nå er endelig jeg og samboer hjemme i leiligheten med vår lille Mina. er vårt første barn, så jeg føler meg helt grønn. flere? er så redd for å gjøre noe feil, om hun får for lite mat osv. har hatt problemer med ammingen, har så sinnsykt såre brystvorter at heg griner hver gang jeg skal amme henne. har brukt brystsjold, men har fått beskjed om at det ikke er så lurt pga at det ikke er like efffektivt. så har jeg pumpet meg litt....må man så må man, men håper det går bedre med ammingen etterhvert. noen tips? ellers er hun kjempesnill, men har et enormt sugebehov....hun vil suge HELE tiden, og nå har hun nettopp sovnet, etter å ha vært våken i over 5 timer. hvor normalt er det liksom ? lurer på mye rart her
Janne&Noah Skrevet 30. november 2006 #2 Skrevet 30. november 2006 Er hun ellers rolig og fornøyd? ekstremt sugebehov kan høres ut som magevondt hvis hun i tillegg er urolig... Mot såre brystvorter så brukte jeg PureLan, apotek krem. Jeg pumpet også fram til sårene var grodd.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 30. november 2006 #3 Skrevet 30. november 2006 Lillegutt her er 3 uker gammel.. Jeg har brukt skjold siden jeg kom hjem fra sykehuset da han suger så sinnsykt hardt.. han får da i seg like mye melk selvom man bruker skjold...? Har du prøvd smokk? Gutten vår har også veldig sugebehov og han bruker smokk nå..
Gjest Skrevet 30. november 2006 #4 Skrevet 30. november 2006 Hei hei:) Nr 1; endre nick tid nå som du er nybakt mamma;) hehe... Nr 2; er ikke så mange feil du kan gjøre, det er faktisk som førstegangsmamma veldig greit å prøve seg frem litt, lytte til råd og så følge de som passer for deg. For lite mat vil du merke, da blir ungen først sutrete og masete og deretter slapp og søvning, lite respons å få osv. Ikke bekymre deg for den biten:) (men det er helt vanlig, jeg trodde min fikk for lite, er nå blitt ei skikkelig skjønn tjukkebolle:p) Nr 3; dersom ammeskjoldene funker for deg , bruk dem! Drit i hva "alle andre" sier og velg det som er best for deg, utover det så hjelper faktisk PureLan godt, eller rett og slett uparfymert vaselin. Det hjelper også fordi da er ikke du ikke tørr når babyen tar tak, det er ingenting som sprekker opp fordi det har grodd osv. Samt at babyen ikke får bitt seg fast med gommene siden du er glatt. Anbefaler også å se om du finner en annen ammestilling, det pleier å hjelpe litt, feks om du er vant til å ligge og mate, sett deg i sofaen og snu barnet (begge veier funker like bra, mange tips på ammehjelpens sider) Nr 4; Pumpe er auauau synes jeg, dersom du har sprekker etc vil pumpingen bare gjøre dem større og vondere fremfor å lege, men nå sier du ikke hva slags sår du er da... Dersom du er øm sår og ikke sårsår så er det jo en annen sak:) Nr 5; Sugesugesuge, kjenner igjen den, min har noen sånne dager ennå. Er bra for produksjonen, kan jo faktisk allerede være litt økedøgn? Men fremfor alt, det er det aller beste de vet i hele verden, få være nær mamma, nær godlukta og ha noe å sutte på Dersom hun ikke tar smukk, ikke bekymre deg, vær litt smokk du og la pappaen dulle litt om du er for sår. De er ikke like suttesyke dersom de ikke kjenner melkelukten visstnok. (vet ikke helt om jeg kjøper den men dog...) Nr 6; det vanskeligste synes jeg, soving... 5 timer er LENGE... Vesla her er nå 2,5 mnd og 2-3 timer i strekk er våkentiden hennes nå. Søvn avler søvn og akkurat soving er så viktig for at ikke ungen skal suge seg fast i puppen eller sutre hele tiden. Dersom hun ikke vil sove så ta inn vogna og trill i stua, over dørkarmen eller hva nå enn som funker for dere. Hun burde sove myyyyyyyyye (det lærte jeg på den kjiiiipe måten... våken baby HELE tiden og overtrøtt ved leggetid... anbefales ikke asså!) Det er både vanskelig og tildels umulig med rutiner når de er så små som din men begynn forsiktig med å faktisk legge henne. 1,5 timer våkentid av gangen er mer enn nok for en liten krabat som henne. Dersom hun allikevel vil være våken så stimuler henne først (prating, stelling etc) så du ser hun blir sliten for så å legge henne i vogn etc. (her må vesla ut av huset hver dag for å sove, trille hit og trille dit, sukk, var riktignok ikke snn til å begynne med) Og sist men ikke minst; DU vet faktisk best hva som passer for dere, dette var bare mine råd utfra hvordan vår lille er og har vært! Og selv om du ikke har gjort dette før, du er og blir den fremste eksperten på din baby! ALDRI tvil på det:) Lykke til og gratulerer som nybakt mamma!
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 1. desember 2006 #5 Skrevet 1. desember 2006 Vil bare si at jeg bruker skjold, har gjort det siden han var 1 uke. Funker supert for oss!!!!! Produksjonen følger etter og Lukas suger som bare det :-)
Marge Simpsons Skrevet 1. desember 2006 #6 Skrevet 1. desember 2006 Normalt å føle seg litt mosegrønn i starten haha Er ikke så mye man kan gjøre galt egentlig, om man ikke eier logisk sans da... Brukte sjold jeg og, fordi brystene mine var så store at han ikke fikk tak. Bruk det om det funker! Du som ser hva som funker best! Om hun suger greit på puppen går det ann å skaffe en liten smokk eller lillefingeren innemellom. Min ville suge hele tiden enten han var sulten eller ikke. De finner ikke rytmen selv med en gang. Min var og mye våken en periode, så snudde det tvertom... Først nå han har funnet rytmen. Tar litt tid. Ikke unormalt! Slutta med amming etter 6 uker, ble så sår. Blodet bare rant og HS ba meg slutte pga lite næring i melka (kroppen min har vanskligheter for å ta opp næring fra før av). Pjokken ble ikke mett av melka mi. Prøv så lenge det går. Smør litt brystmelk på puppen om de er såre og la det luft tørke, eller i værste fall skaff deg sånn ammesårkrem )
mamma og my Skrevet 1. desember 2006 #7 Skrevet 1. desember 2006 Kunne skrevet omtrent det samme som deg en uke etter fødselen. Du er ikke alene om å ha det sånn! Mitt beste råd er å få en time på helsestasjonen, med veiing av bebbisen og en god prat med en sympatisk helsesøster. Skriv ned alt du lurer på og fyr løs. Det føltes som livredning for min del. Mitt nest beste råd er albueskjell mellom ammingene, pinlig nøyaktighet med teknikken ved amminga, og myyye hvile. Mistet selv mye blod og det gjorde at melkeprod gikk trått i starten. Men en liten flaske tillegg var det som trengtes for å hjelpe på i en periode til min produksjon fikk tatt seg opp igjen. Ammedebatten her på dib er full av gode råd når det gjelder amming. Det å ha fått en liten bebbis er en unntakstilstand, og det blir bedre etterhvert. Må bare leve litt fra dag til dag en periode. veldig lykke til!
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 1. desember 2006 #8 Skrevet 1. desember 2006 Fint navn du har valgt hehe
Reddik Skrevet 1. desember 2006 #9 Skrevet 1. desember 2006 Hei Helen!! Gratulerer så mye! Du er blitt mamma :-) Jippi! Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver, hadde det nett sånn jeg og de første ukene. I tillegg må mannen min jobbe mye fram til jul (eksamen og slikt) så jeg er alene mesteparten av tiden. Blir ikke mye alenetid nei. Vi hadde og en tøff fødsel, jeg var i sjokktilstand flere dager etterpå og følte meg superklønete. Dette skulle jo være mitt barn og jeg følte meg ikke som noen ekspert på henne.Vi hørte ikke forskjell på "vræl" og "vræl", jenta fikk ikke ut avføringen, amminga var et mareritt, venner maste om å få komme på besøk, sinnsykt underskudd på søvn, lysvåken baby og barseltårer som flommet i tide og utide - jo jeg følte det var "herlig" med barn. Redningen min ble helsesøster og en venninne som nett hadde fått barn noen måneder tidligere. Ta deg en prat med helsesøsteren, bruk gjerne to timer, det gjprde vi :-) Og gå regelmessig til veiing, da ser du at vekta går som den skal - oppover - og du blir roligere. Bruk brystskjold, bedre at du bruker litt lenger tid pr måltid med skjold enn at du ødelegger brystknoppene dine. Det er verken du eller baby tjent med. Så lenge hun har et enormt sugebehov vil han forsyne seg med det hun trenger. Jeg bruker brystskjold da jeg har så store bryst og baby med liten munn. Hun hang bare i knoppen og dro til, det var vondt! (Fikk til å amme ordentlig kun en gang på sykehuset og det var mens Gro Nylander sto og så på oss og hjalp til). Jenta mi har lagt på seg masse og ved veiing i dag så helsesøster at nå måtte jeg snart begrense spisinga hennes, hun kom til å bli en kjempebaby. HUn har lagt på seg 250 - 300 gr i uka, det er godt over gjennomsnittet. Og jeg har brukt skjold hele tiden! Så det er fullt mulig å amme normalt og følge vektkurven selv med skjold. Vi bruker litt lengere tid pr måltid, det er det eneste. Når amminga di er etablert ordentlig, når du har hatt vektoppgang kan du begynne med smokk, det hjelper mye. Sitt med henne inntil deg og gi henne smokken. Hun vil ha nærhet og kos. Dette er en super pappaoppgave :-) Jenta vår har hatt problemer med luft i magen og knip, dette bedret seg da jeg begynte med bæresjal og smokk. Hun roer seg bare jeg tar frem sjalet nå. Når det gjelder våken baby har vi og en som titter på oss i flere timer. Alle sa at små babyer bare sover og spiser og sover og spiser, men jenta vår har lagt inn 1 1/2 times våkentid etter hvert måltid. Og noen ganger kliner hun til og er våken i 5-6 timer i strekk. De gangene sover hun veldig godt om natta da :-) Hun sover bedre hvis jeg bærer henne i sjal som sagt, da sovner hun nesten umiddelbart. Jeg vil også si til deg at det eneste som kreves av deg nå er at du skal amme, kose og stelle med jenta di. Ingenting annet! Du skal kun være mamma, ikke noe annet. Senk skuldrene, pust ut og tenk at du er til for babyen din, ingen andre. Jeg fikk en reaksjon da vi kom hjem fra riksen, hva skulle jeg gjøre nå? Hva var forventet av meg, hva måtte jeg gjøre? Og hhvordan skulle jeg få gjort ting når jeg hadde baby å passe på?? Jeg ble enig med meg selv, reddikmannen og helsesøster om at jeg hadde en oppgave og det var å amme, da gikk ting litt bedre. Nå er jenta vår blitt 4 uker (idag faktisk) og nå har vi litt mer sving på ting og hvis jeg er heldig kan jeg rekke å trille på handletur, hente posten og sette på en vaskemaskin i løpet av en dag. Da har jeg gjort mye! Og så vil jeg si at innlegget til Tillab var kjempebra, mye god info! Og du, spør og spør til du blir blå, det hjelper. Ta med deg rådene og sil ut de du føler ikke passer deg. Stol på magefølelsen din, du har rett! Klem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå