Gå til innhold

Bebisen min har doblet avviket sitt på bare 10 dager - stakkars

Anbefalte innlegg

Denne lille gutten har foreløpig ikke så veldig stort vekstavvik, men det ligger nå på -15. For 10 dager siden var det- 6. Jeg skal på ultralydkontroll igjen i morgen, blir spennende å se da. Jeg har spor av protein i urinen - utrolig mye vann og hevelser i kroppen og det er jo en begynnende svangerskapsforgiftning vi er redde for. Jeg skal også på sykehuset på tirsdag - det blir derfor tre kontroller på en uke, glad det blir fulgt opp såpass mye.

Det samme skjedde i mitt forrige svangerskap på samme tid, men da skjønte ikke helt legen hva som foregikk...Jeg regner derfor med at avviket bare vil øke. Jeg går ut fra at de bare tar ks eller setter igang fødselen hvis avviket blir for stort og vekstkurven ikke er tilfredsstillende. Er det noen av dere som har erfaring med dette? Jeg må jo også nevne at det er minimalt med fostervann rundt han - bare litt rundt hodet hans forstod jeg - huff, skulle ønske de bare kunne ta han ut nå. Synes det ikke er noe kos å gå sånn å lure. Snufs, da fikk jeg ut litt av mine bekymringer.

Fortsetter under...

Dette høres ikke noe gøy ut nei... Håper de setter i gang el tar ks til uken da..

Det er så kjedelig at man skal bruke den siste tiden på å bekymre seg... dette skal jo være kosetiden!!!

Hos meg vil de ikke si noe om hvor stort veksstavvik baby har, jeg får bare vite at den er noe liten.

Hvilket leie er det til barnet da? Hos meg har det vært lite fostervann i 2 måneder, og jeg har da gådd til kontroll 2 ganger i uka og den lilgger nok godt i seteleie. Er alt for lite fostervann til å sette i gang fødselen, i fare for at navlesnoren skal komme i klem. Hadde den ligget i hodeleie kunne de visst sette i gang før tiden. Jeg er i alle fall satt opp til snitt i neste uke, men vet enda ikke noe dag (håper på snart da det er frustrerende å gå slik over lengre tid)

Jeg har - 26 % vekstavvik på min baby. Jeg er egenlig ikke bekymret. Sønnen min på 2,5 år var heller ikke store karen når han ble født. Men det er vel kanskje ikke bra når avviket øker. Det er jo betryggende at man blir fulgt opp da. jeg skal til kontroll igjen om to uker. Forøvrig synes jeg det er for mye fokus på vekt når man er gravid. Mor skal være tynnest mulig, og barn skal være størst mulig....

Annonse

Han ligger med hodet ned - gudskjelov. jeg skal prate med legen i morgen, høre om det er mulighet for å bli satt i gang litt før. Likevel regner jeg med at de handler utifra det som er best for bebis og meg. Nå er han jo såpass stor at han vil jo klare seg dersom han blir født.

Klarer nesten ikke å vente til i morgen! Verrei du er heldig du da, som vet at det blir ks til uka. Likevel, jeg har jo et godt stykke til termin enda - i morgen er det 4 uker - så jeg ønsker jo egentlig ikke at han skal komme nå dersom han har det bedre inne i magen.

Hvis du har -26% på vekstavvik, så betyr det at han blir ca. 2500kg da ved termin? (rask hoderegning). Minste jenta vår var 2750 da hun ble født, men det er som du sier: det er den doblingen av avviket som er bekymringsverdig...

Naboen sin lille jente sluttet å legge på seg på slutten og fikk god oppfølging. Tror hun fødte litt før tiden, men det er ingenting i veien med den lille jenten.

Så det er jo bra at de følger dere nøye opp. De setter nok i gang med tiltak hvis de mener babyen ikke har det bra i magen din.

Masse lykke til!

Du er jammen god på hoderegning! Sønnen min var 2800 gr når han ble født, og lillebror blir kanskje litt mindre... Jeg tror rett og slett at jeg ikke kan lage større barn. Praktisk er det og, for de skal jo ut...

Hehe, jobber som lærer vet du - har noen strategier:) Nå har jeg iallefall vært på kontroll hos legen min og det var forholdsvis positivt.

Han fant et vekstavvik på -16, det betyr at b ebisen har økt -1 på ca. 3 dager, men legene kan også ha målt ulikt. Uansett er ikke avviket betydelig større, men det lar seg vanskelig gjøre på en så kort tid. Blod trykket mitt har økt fra 110 til 125/80 - greit nok. Det var ikke spor av protein i urinen - hurra! Symfysemålet mitt ligger under gjennomsnittet, men innenfor normalen. Bebisen har fremdeles fostervann rundt seg, det er riktignok redusert mengde, men det går bra.

Legen sa at nå fremover skal jeg bare gå til kontroll på sykehuset og ikke hos han. 1. ultralyd på sykehuset er allerede tirsdag, blir spennende å se kurven da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...