Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #1 Skrevet 30. november 2006 Jeg har ei datter som akkurat har blitt et år og fant nettopp ut at jeg er gravid igjen. Dvs at det blir under to år mellom dem - og når jeg tenker på det får jeg lyst til å gråte! Det blir fint med et nytt lite nurk, men det er datteren min som er den viktigste for meg akkurat nå. Og hun er så liten enda, og kommer til å være liten når nestemann kommer. Hvordan skal jeg forklare henne at hun skal bli storesøster? Hvordan kommer hun til å reagere på det hele? Hva kommer til å skje når det nye barnet blir født? Kan datteren vår bo sammen med oss på sykehuset? Hvis ikke; kan vi dra hjem dagen etterpå? Hvordan blir det med to barn? Vi blir nødt til å flytte til en større leilighet med eget soverom til snuppa. Hjelp! Jeg håper jeg vil føle mer glede enn angst etter hvert...
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #2 Skrevet 30. november 2006 Jeg hadde ikke mannen min boende på sykehuset når jeg fikk første og jeg regner med at han blir hjemme med henne når vi får neste. Litt greit å bli kjent med det nye lille menesket før man må hjem la kroppen få litt tid på seg etter fødsel før man får to å ta vare på. Hvis du er i fin form kan du dra hjem etter 6 timer. Og komme inn for å ta prøvene på ungen senere. Det gjorde en av mine veninner.
Kristin! Skrevet 30. november 2006 #3 Skrevet 30. november 2006 Hei, går heeelt fint :-) Jenta di går sikkert i barnehagen da, så det er jo kun på kveldstid at pappan må være hjemme alene med storesøster. Må si deg at du bare måååå nyte tiden nå med kun en unge. Følte selv med 2 års mellomrom mellom mine at jeg hadde myyye å gjrøe med kun en unge. Nå som nr.to er kommet kan jeg ikke skjønne at jeg synes en unge var mye" jobb". Å ha to er tusen ganger mer jobb, og å kunne da å få være med en unge av gangen er luksus (viss storesøster går i barnehage). Mine beste råd er: -Kjøp en brukt billig tvillingvogn (jeg har en til 600 kr.) Sjekk finn.no Det er et MUST å kunne reise ut med BEGGE ungene. Selv om vogne kanskje ikke blir VELDIG mye brukt, så var det for oss helt vesentlig å ha en. - Få storesøster i barnehagen, iallefall halv plass. Det er godt for henne å leke litt mens du bruker tid hjemme med den lille. I begynnelsen sover de jo mye, men en ammerunde med stell osv. tar jo ofte mer en en time. Det kan fort bli "kjedelig" for storesøster, og da er det bedre hun leker og blir aktivisert enn at mor går hjemme og kjefter og er sliten :-) - Bruk mye tid på storesøster også, ta henne med ALENE bare du og henne på butikken osv. Hun trenger deg hun også :-) !!!! - Få en passepike til storesøsteren en ettermiddag eller to i uken i begynnelsen. Da er en ofte litt mer slutten og trenger å komme seg. En nabojente som vil leke med henne på lekeplassen er koselig..... - Kos dere, la familie komme på besøk og be de skifte bleie osv. osv. Jeg "utnytter" alltid besøket vårt he he :-) - Be søsteren din, mamman din eller noe bake en kake eller maaange gode boller som fryses. Del opp i passe besøksstørrelsesbiter slik at du tar opp akkurat det du trenger fra fryseren når det kommer besøk. -Ang. leilighet. Ta det som det kommer....... Du har hele 1 år på deg.. En løsning med to små barn/babyer på samme rom er nok desverre ikke helt lett, men må man så må man.... Får du en rolig baby vekkes nok ikke storesøsteren, men kommer en kolikkunge, ja da blir det nok verre. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå