Pfff Skrevet 30. november 2006 #1 Skrevet 30. november 2006 Barnet mitt er fylt 1 år og jeg er nå i ferd med å gå inn i 100 %vikariatstilling som varer i litt over et halv år. Samboer er fortsatt student. Vi ønsker forsåvidt å at barnet vårt skal ha søsken og ikke med så mange års mellomrom. Så ideelt sett så hadde det å bli gravid nå vært kjempebra. Jeg var innom VG nett sine sider ang. rettigheter til vikariater. Der står det: "For å ha rett til fødselspenger, må du ha hatt inntekt i minst seks av de ti siste månedene. Vilkåret er at du har jobbet oftere enn hver 14. dag i disse 6 månedene. Det spiller ingen rolle om du er fast ansatt, vikar eller engasjert for en kortere periode så lenge du fyller dette vilkåret." Betyr dette at hvis jeg blir gravid i januar (og slutter juni/juli), så får jeg full dekning i fødselspenger? Jeg ble litt usikker, fordi det vil si seks måneder i løpet av svangerskapet? Svangerskapet er jo nesten 10 mnd. Og en annen ting. Vi kjøpte leilighet i fjor og økonomien er ikke akkurat romslig. Men vi koser oss og er takknemmelig for det vi har. Etterhvert ønsker vi å kjøpe enebolig (mange år framover fortsatt). Bankene gir visst mindre lån etter hvor mange barn man har.. ? Burde vi kanskje vente med nr. 2 til sambo er ferdig med å studere og vi får kjøpt oss enebolig? (mer lån, m.a.o). What to do?
Minnie Mom Skrevet 30. november 2006 #2 Skrevet 30. november 2006 For å få rett på fødselspenger, må man som du sier ha jobbet 6 av de siste 10 mnd før permisjonen starter. Det som er vanskelig, er jo at du ikke kan vite når du blir gravid. Så hvis du skulle bli gravid til våren, har du bare et par måneder igjen av vikariatet. Hvis du ikke får ny jobb da, kan du risikere være 3 mnd på vei uten jobb, og det er ikke lettere å få jobb når man er gravid for å si det sånn.. Med litt uflaks da, så får du ikke rett på fødselspenger, kun engangsstøtten. Jeg ville derfor ikke ha prøvd å bli gravid før du har mer stabil jobb, evt om du VET at du får andre vikaroppdrag sånn at du får jobbet 6 av de siste 10 mnd før permisjonen starter. Når det gjelder boliglån så stemmer det at jo flere barn man har, jo vanskeligere kan det være å få lån. Dette er fordi bankene regner på et gjennomsnittlig budsjett for familier med så og så mange barn. Men hvis det er flere år til dere skal flytte, ville jeg ikke ha latt det stoppe meg i å få barn... ) Kan jo ikke vente kjempelenge heller, bare for å få kjøpt enebolig. Men økonomien generelt er jo greit å tenke over, koster litt mer med to barn enn med ett.. ) Lykke til med valgene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå