Gå til innhold

Hvordan endre på feil ammeteknikk???

Anbefalte innlegg

Jeg har enormt såre brystvorter nå etter at Oliver kom til verden. Har ammet litt over en uke. Jeg har prøvt med albueskjel og med en salve, men ingen av delene hjalp noe særlig.

Det jeg lurer på nå er om gutten min har feil sugeteknikk. Jeg ser jo at han ikke har munnen så kjempeåpen som jeg har fått inntrykk av at den skal være. Jeg putter brystet i munnen når han gaper stort, men åpningen blir etterhvert liten igjen. Når han har begynt å suge og venne seg til den måten han gjør det på, hvordan kan jeg da forandre tekninkken slik at jeg slipper å være så sår (hvis det er det som er galt da)? Er det noen som har erfaring med dette og som har skifta teknikk selv?

Må bare innrømme at jeg kvier meg mer og mer til hver amming og det er jo dumt for det skal jo være en kosestund.

Jeg har ammet min eldste sønn også, men han brukte ammeskjold og ble avhengig av det. Jeg prøvde det nå istad på lillegutt også, men ser at da får han ivertfall feil sugeteknikk...

Håper inderlig på svar!!!

Fortsetter under...

Jepp, påkoblingsvideoen gir deg sikkert noen tips. Du må også prøve å lage en liten C av tommel og langfinger rundt brystknoppen, slik at du får en "tutt" han kan kobles på. Vi fikk bukt med såre brystknopper ved å endre påkobling, samt bruke tvillingstilling. Video av den også på ammehjelpen.no.

Takk for svar! Jeg har sett den videoen om påkobling og må si det går litt bedre med oss nå. Jeg synes fremdeles det er vanskelig å få han til å gape høyt. Han lukker liksom munnen så fort igjen... Prøver videre og håper sårheten gir seg snart. Gir ikke opp så lett! Blitt litt bedre etter at vi har greid påkoblingen noen ganger, men andre ganger blir det som før.

Vi måtte gjøre påkoblingen litt "brutalt" de første gangene, inntil hun lærte seg å gape høyt. Lagde altså denne C'en med en hånd, holdt nakke og skuldre på vesla med den andre hånden (ikke hode, for da kan de få brystvegring). Lot brystknoppen stryke over munnen hennes noen ganger, og idet hun gapte høyt nok, måtte jeg koble på kjapt og brutalt. Etterhvert klarte hun å finne riktig tak helt uten min hjelp.

Nå tar hun brystet riktig uansett hvilken stilling hun er i (6mnd). Babyene lærer seg ammingen fort med litt øvelse:-) Fikk forresten kjempe-god hjelp på ammepoliklinikken på Haukeland.

Så han kommer til å lære det til slutt. Det var bra. Er litt brutal her også, det går fort for seg når han endelig gaper. Det med å holde nakke og skuldre istedenfor hode visste jeg ikke. Skal tenke på og gjøre noe med det. takk for gode svar!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...