Gå til innhold

Noen som har et skjema og kan sjekke fødsesvekten på dattere min ift. alder ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved fødsel: 3126gr, gikk så ned til 2700, hun var 45 cm lang.

3 mnd idag og veier 4736 gram og er 57 cm

Hs virket svært bekymret og mente det var alt for lite og ville at vi skulle starte med grøt om en mnd. Datteren vår sover HELE natten, hun spiser KJEMPEBRA og er kjempeblid og tilfreds. Rund i kinnene er hun også ! Bæsjer og tisser og er som unger flest. Synes det er så drøyt at de skal basere ALT utifra denne vekten jeg ! Noen som har en mening om dette ? Det bør føyes til at hun over helgen har vært syk, feber, forkjøpt og generelt i litt pjuskete form, spiste kanskje litt dårligere pga. det, men det er helt fint nå igjen !

Hilsen en litt forfjamset meg :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann :o)

Dattera di har jo gått opp ca 150gram i uken, og det er jo 125-250 som er OK. Kanskje hun skal få spise seg opp ifra helga hvis hun var syk, også kan du dra å veie henne neste uke å sjekke? :)

Hørtes jo forøvrig herlig ut med ei lita tulle som sover hele natta, da må hun jo være mett og god:)

Skrevet

Ja før det har hun jo gått opp ca 200 i uken, kan ikke skjønne annet enn at det skal være ok, har en meget vektfokusert hs som tror vekt er alt. Jeg var helt lik som datteren min som baby, sov mye og var lett, men fornøyd og go' Synes de skal se litt mer på helheten og ikke KUN sperre opp øynene for vekt. Trøsken i munnen hennes orker hun ikke sjekke en gang. Synes de er for fokusert på akkurat dette med vekt, og lar andre ting gå for lett forbi.

Skrevet

jenta mi veide ca 5,5 kg på 3 mnd! og var 58 cm lang..! det er jo ikke krise å starte med grøt? :)

Skrevet

Vet du? Noen er bare mindre enn andre, dersom hun legger på seg bra( noe jeg synes hun gjør) hadde jeg faktisk overhørt helsesøster litt. Har fulgt med på start vanskene dine, og helsesøsera di virker noe snål...??

Så lenge hun følger sin egen vekstkurve( alså at den går oppover) så er jo alt som det skal være.

Hva med de som ligger over gjennomsnittet da? Det blir det ho ikke snakka om en gang?

Nei, stå på du:)

Sender deg en stor klem:)

Skrevet

Tusen takk :) hun er helt nydelig og absolutt ikke '"tynn" eller noe ! Ingenting i veien med å gi grøt, men jeg synes ikke man skal gi grøt pga vekt, men se det an barnet. Dersom barnet helt fint klarer seg med mm, vil jeg heller vente til hun er 6 mnd. Det var bare det jeg tenkte med det. Legger ut noen bilder av nurket mitt jeg :)

Skrevet

For en herlig Jente:-)

Hun ser da ikke for tynn ut. En venninne av meg sluttet å gå til hs sin fordi hs var så fokusert på vekten. Hun var selv fornøyd fordi sønnen la på seg, men fulgte sin egen kurve. Hun begynte å gå til fastlegen med sønnen. I dag er sønnen 6 år og er fremdeles litt tynn av seg, men det var venninnen min også da hun var barn.

Jeg må også nevne at dåpsbilde var kjempe søtt, jeg strever med å finne et bilde til takkekortet. Vi tok oss desverre ikke tid til å tenke at vi burde ha tatt et til takkekortet nei...

Oda ble også døpt den 19 november:-)

Skrevet

heisann:)

så lenge du føler du har en fornøyd unge som spiser, sover godt, tisser og bæsjer, er blid og fornøyd og ikke henger etter puppen hele dagen..selv om de kan gjøre det i økedøgnene.. så ville jeg ikke brydd meg...

kanskje hun forbruker mye energi og ...barna er forskjellige. De skjemaene de bruker på helsestasjonen er for barn som får morsmelkserstatning..derfor skal de bytte de ut sier ei veninne av meg som er jordmor.. fordi barn av mm ernærte barn ikke vokser like mye i vekt som mme- ernærte barn. Min gutt va på 6 mnd kontroll i dag og veide 7725 g og 68,5 cm lang...akkurat begynt med smaksprøve på grøt..ellers fullamming... han hadde en periode på halvannen uke da han var 4,5 mnd der han ville ha oftere mat..men fornøyd som alltid og sovnet på natta etter han fikk mat..kunne være hver 2 time..men jeg ville fullamme og melkeproduskjonen steg slik at han igjen begynte å sove godt..sov rundt fra 2,5-4,5 mnd... jeg ville ikke brydd meg så mye om hva hun sier..de er så forskjige i meningene. ei eg spurte da han våknet så ofte var ei eldre som sa at jeg hadde vært så flink og de færreste klarte amme i et halvt år..ikke særlig oppmuntrende når jeg ville hun skulle si at bare fortsett så ser du ikke om det bedrer seg..hu mente begynn med grøt så fikk eg sove litt til. men jeg mente barnet mitt sliter nok med magen og ville ikke begynne med grøt. det kan jo bare gjøre vondt verre før tarmene er modne. grøt er mindre næringstett- mer næring i mm og likevel tyngre fordøyelig så barnet kan heller bli urolig...så trosset henne og ble berømmet av min "egentlige" helsesøster for innsatsen...gjør det du føler for...hun virker jo som en kjempefornøyd unge og du beskriver jo at hun tisser/ bæsjer, sover og spiser så bare kos deg me jenta di du;)

Skrevet

glemte å si at jeg jobber på nyfødtintensiven og det legene går etter uavhengig av lengde er at de skal ha doblet vekta innen et halvt år og tredoblet innen et år...du er godt på vei til dobling:)

Skrevet

syntes hun så helt fin ut jeg. Jeg har to venninner som har jenter som også er litt mindre enn gjennomsnittet. Men på HS her har de aldri kommentert vekten på noen av de. Så lenge babyene er blide og fornøyde er jo det, det viktigste. Nå er våre barn snart 7 mnd og de to jentene veier litt over 6 kg, og er to sunne og fridke jenter.

Skrevet

Hehe håper dette gjelder på nyfødt, hvor barna er født for tidlig, for jenta mi var over 4 kg ved fødsel. Er 8 kg nå, men er 8 1/2 mnd.

Skrevet

Jeg synes du skal stole på deg selv. Det er du som vet best. Det er jo din datter ;o)

Skrevet

Takk for svar :) Hun er virkelig blid, fornøyd og spiser kjempebra ! Jeg ammer kun en gang om dagen, pumper resten og hun får via flaske. Hun nekter å ta brystet mer enn en til to ganger daglig, morgen og kveld når hun er kjempetrøtt. At noen barn er over 4 kg ved fødsel har ingen betydning for min tulle. Hun gikk jo ned til 2700 så man kan ikke sammenligne de to synes jeg.

JEg har som sagt ikke noe imot å starte med grøt, men orker ikke starte på grunnlag av vekten, da ser jeg det heller barnet an, om hun sover, spiser, bæsjer osv. Hun får kun min melk, og det vil jeg fortsette med så lenge hun virker fornøyd. Jeg var forresten HELT lik som baby, jeg var 2600 da jeg var født og 47 cm lang, har sjekket helseboken min og jeg veide faktisk 4500 på 3 mnd kontroll.. ! Så det kan ikke være FOR ille heller !

Takk for svar dere :)

Skrevet

Hei.

Jeg har sjekket tallene dine opp mot vekstkurvene fra Verdens Helseorganisasjon, WHO. Disse er nye av året, og tar utgangspunkt i barn som får mm, IKKE mme som tidligere skjema.

Hun faller i skjemaet, dvs hun følger ikke den kurven de fleste barn ville ha gjort. Ved fødselen lå hun på "øverste linje", mens hun nå ligger under den midtre linjen. Noen barn legger seg etterhvert på en lavere linje enn de var tidligere, men etterhvert bør de jo følge en av dem oppover.

Jeg har selv et barn som falt på kurven, og vet at det kan gi mer bekymring enn godt er. I tillegg følte jeg at hs var veldig pesete på dette, noe som var kilde til mye irritasjon.. Jeg måtte legge inn et par ekstra måltider i en periode, både for å "fete opp" barnet, og for å øke produksjonen.

Jeg ville ha lagt inn et nattmåltid om jeg var deg. Visst er det deilig å sove hele natten, men etter noen uker med nattmat er dere kanskje tilbake på en god vektøkning? Det gir dessuten mindre pes enn tillegg med koking og varming.

Hvis du ønsker det, kan jeg gi deg linken til WHOs lille dataprogram som viser kurvene, hvor du kan legge inn tallene fra fødselen og fremover, så ser du når hun begynte å falle.(?)

Håper dette var til hjelp, selv om det kanskje ikke var svaret du ønsker.

Skrevet

Hei hei:)

Og hva betyr hs sin mening egentlig? Så flott at hun sover hele natten (misunnelig..) og er mett og fornøyd. Det er jo ikke sånn at alle babyer MÅ være små boller, hihi.. Nå var jo verken du eller mannen din store kjemper ved fødsel, og antakelig heller ikke som babyer, så ikke bry deg om dette. Så lenge hun er stabil å sin egen kurve og innenfor normalen er jo det greit:)

Skrevet

Takk for svar igjen :) Ja jeg ønsker gjerne den kurven !

Når det gjelder meg og sambo så var jeg 47 cm og veide 2600 v / fødsel, samboer var 3050 gr og 50 cm, så ingen store barn nei. Jeg sjekket som sagt min vekstkurve fra da jeg var liten og jeg veide 2600 gram i samme alder, og menneske har det blitt av meg :D hehe ! Egentlig bekymrer jeg meg ikke, men jeg blir litt irritert på hs.

Når det gjelder vekking om natten så kommer jeg ikke til å gjøre det for å dekke et nasjonalt gjennomsnitt. Vet du mente forslaget godt altså, jeg bare ønsker ikke å forandre på akkurat det, da jeg tror det blir en mere ubehagelig ting for vesla å bli vekt når hun ikke våkner av seg selv, enn å la henne sove. Hun har i tillegg vært syk, så hvordan hadde hun ligget an på kurven om hun feks veide 200 gr mer ? Og var 57 cm og 4900 gr ? Hun var jo prematurt født, det må jo også spille litt inn eller ? 16 dager før termin, og om man da tenker at hun i utgangspunktet kunne blitt der inne to uker over hadde hun faktisk kunne vært inne i magen 30 dager til, altså en hel mnd. Jeg tror dette VIRKELIG kan ha en påvirkning på vekt osv.

Takk for at dere bryr dere :) Takknemmelig for det !

Skrevet

Hei.

Hun ville ligget litt høyere med 200 g mer, men ikke mye. Det er jo ikke snakk om å ligge på et nasjonalt gjennomsnitt, men at hun skal vokse like mye som et gjennomsnitt av verdens barn, beregnet av WHO.

Fødselstidspunkt har selvsagt mye å si i forhold til vekt, men over tid er det vektøkningen som er det viktige - ikke om barnet i og for seg har en ok vekt på et gitt tidspunkt.

Programmet for å beregne barnets kurve i forhold til skjemaene finner du her:

http://www.who.int/childgrowth/software/en/

Det er ikke vanskelig å bruke det - men gi lyd om du trenger hjelp for å komme i gang.

Jeg mener ikke at du skal bli bekymret - og jeg vet virkelig hvor fælt det er å ha et dårlig forhold til Hs. Antagelig er det bare en liten endring i ammemønsteret som skal til for at dette ordner seg.

Varm klem - tror jeg vet hvordan du føler dette.

Skrevet

Det går ikke an å forandre ammemønsteret, jeg ammer kun to ganger daglig og gir resten via flaske. Jeg pumper meg 6-7 ganger daglig og har MER enn nok melk, hun får MASSE i seg, og det er ALLTID masse til overs. Har fryst ned 44 poser så langt, så har en overdose av melk. Kan ikke skjønne hvordan man skal gi mer mat enn de vil ha ?!

Jeg skal sjekke skjemaet :) takk

Skrevet

Beklager, så først nå at du ikke ammer, men pumper. Uansett er det sikkert bare litt ekstra som skal til.

Og som skrevet over - vekten hennes er helt ok, den har bare ikke gått like mye opp som den gjør for mange barn.

Skrevet

har strevd meget med amming, og hun vil kun ta morgen og sent på kvelden, så derfor det er sånn :) tenkte jeg skulle føye det til !

Skrevet

Jenta di veide mer enn jenta mi gjorde på 3mnd-kontrollen, og er litt lengre. Og min hs har aldri reagert noe på verken vekt eller lengde på henne, hun følger kurven sin helt fint :)

Skrevet

Ok. Skjønner. Jeg har også strevd med ammingen...

Se på kurven du.

:-)

Skrevet

Marthe-mor det trengte jeg å høre ! Føler meg seriøst litt mislykket, her pumper jeg og prøver ALT jeg kan det beste for datteren min, så er hs bare så utrolig dritt

sorry for at jeg sutrer :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...