rødhette* Skrevet 30. november 2006 #1 Skrevet 30. november 2006 ... Skal dere alle ha ferien deres da, sånn at dere også er hjemme? Jeg skal ha ferien min til gode til senere. Vi har prata om dette, og sambo ønsker å få være alene hjemme når han har sin permisjon. Da har jeg hatt mange mnd der jeg har vært mye alene med ungen, og han føler at når han skal ha sin permisjon er det hans tur å få lov å tilbringe tid alene med ungen. Jeg skjønner han godt, jeg.. Synes bare det er rett og rimelig. Vi får jo tid sammen når han har ferie i løpet av året. Virker som det er veldig mange som skal ha sin ferie når pappaen skal ha sin permisjon... Er det han som ikke vil være alene, eller lar dere han ikke få lov?
DiddiDaddi Skrevet 30. november 2006 #2 Skrevet 30. november 2006 Jeg skal jobbe de 6 ukene pappaen skal ha sin permisjon. Jeg synes det er greit at de får den tiden alene, så kan pappaen gjøre ting på sin måte og slippe innblanding fra meg...hehe... Tror det er bra for både pappa og barn. Så dere er ikke de eneste som gjør det sånn ihvertfall )
Gjest Skrevet 30. november 2006 #3 Skrevet 30. november 2006 Pappaen skal ha permisjon etter jeg er ferdig. Og da har jeg hatt ferie midt i permisjonen. Ser ikke helt poenget med at jeg skal gå hjemme samtidig med ham. Men vi skal jo da ha ferie sammen på sommeren. Syns det er litt ok at han får prøve å ordne alt selv, i sitt tempo, og ikke mitt. Er veldig lett å hjelpe til for mye, og heller ta ungen selv. Dessuten får han også prøve å stelle i huset en stund. Ikke dumt det heller. :-)
Maja i Moss Skrevet 30. november 2006 #4 Skrevet 30. november 2006 Tror et par gjør seg selv en stygg bjørnetjeneste ved å ikke la faren ha aleneansvaret - da blir jo mor for evig den som vet mest om barnet. Samboeren min skal ha to og en halv måned alene på slutten av permisjonen - vi hadde lyst til å dele det likt, men fikk det ikke til å gå opp økonomisk fordi han er selvstendig næringsdrivende og de får jo bare 65% av 6G, så da jobber han heller redusert i løpet av året for å være sammen med ungen så mye som mulig, så kan jeg heller la han ha litt hovedansvar de dagene det ikke er så mye jobb. Men jeg har møtt en del damer som er overrasket over at jeg "gir" ham så mye av permisjonen... som om det var mer min unge enn hans. Blir helt matt, jeg.
___ Skrevet 30. november 2006 #5 Skrevet 30. november 2006 Jeg skal jobbe store deler av farens permisjon (ca 5 mnd). Han jobber når jeg har permisjon. Ferie tar vi sammen. Det er i hvertfall planen nå.
Nå kommer nr. tre Skrevet 30. november 2006 #6 Skrevet 30. november 2006 Det er mange som ikke forstår det at 6 uker er til mor og 5 uker til far, og resten deler man som man vil... Vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det ennå, men vi skal ha permisjon sammen en stund, for vi ønsker å reise. Vi gjorde det forrige gang, og vil også gjøre det denne gangen.
rødhette* Skrevet 30. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 30. november 2006 Godt å se det er flere som har tenkt å virkelig jobbe mens pappaen har permisjon.. Har hatt inntrykk av at det er veldig mange som skal ta ferien sin da og bli sammen med pappaen. Selv om dette selvfølgelig er noe som er opp til hver enkelt å bestemme, synes jeg egentlig litt synd på alle de pappaene som ikke får prøve seg på egenhånd. Jeg vet at sambo gleder seg allerede, jeg...
rødhette* Skrevet 30. november 2006 Forfatter #8 Skrevet 30. november 2006 9 uker til mor... 3 uker før termin, og 6 uker etter fødsel.. og 6 uker til far. Resten deler man som man vil.
Maja i Moss Skrevet 30. november 2006 #9 Skrevet 30. november 2006 Vi tenker på å gjøre det vi også - hvor dro dere og hvor gammel var babyen? Vi tenker på Asia, men jeg har bare backpacket i India tidligere og har ergo et inntrykk av Asia som litt lite babyvennlig, samboer har vært en del i Thailand og mener det vil være ideelt En av instansene som ikke forstår at man deler resten av ukene som man vil, er trygdekontoret - vi måtte oppgi hva grunnen til at far skulle ha mer enn seks uker var. Hva skyldes omsorgsbehovet, var spørsmålet, en noe komisk formulering
Beatej80 Skrevet 30. november 2006 #10 Skrevet 30. november 2006 Jeg skal ha 6 uker ferie mens han har sin permisjon. Jeg må søke ny jobb etter permisjonen også (og si opp den gamle), for har flyttet laaangt. Alt for kjærligheten :-)
rødhette* Skrevet 30. november 2006 Forfatter #11 Skrevet 30. november 2006 Men man kan vel ikke ha samtidig, hvis det ikke er flerfødsel? Såvidt jeg har forstått, blir det slik at den ene må ha ferie mens den andre har permisjon, i så fall.
Gjest Skrevet 30. november 2006 #12 Skrevet 30. november 2006 En annen ting er jo at hvis jeg tar ferie når han har permisjon, må jo nurket tidligere i barnehage..... Syns det er en fordel at han/hun er så stor som mulig.
Mrs. Bouquet Skrevet 30. november 2006 #13 Skrevet 30. november 2006 Moren kan vel ha permisjon uten lønn når faren har sin permisjon? Her tar pappaen permisjon når det går ann å skvise det inn i forhold til jobben hans. Går ikke å planlegge dette på forhånd, og jeg har ikke tenkt meg tilbake i jobb egentlig, i alle fall ikke på noen år. Men den tiden han er hjemme stiller vi likt når det gjelder babyen. I og med at jeg skal være hjemme i med barnet lenge, blir det uansett jeg som har mest kontroll når det gjelder barnet. Vi ønsker å ha litt tradisjonelle roller, han har hovedansvar for inntektene og jeg for hjem og barn.
Maja i Moss Skrevet 30. november 2006 #14 Skrevet 30. november 2006 Jeg har også forstått det sånn. Min samboer tar sin ferie mens jeg har permisjon, så vi kan reise bort sammen.
findus Skrevet 30. november 2006 #15 Skrevet 30. november 2006 Tror det er forskjell på permisjon og permisjon her. Hvis du snakker om de 6 ukene som er forbeholdt faren, tror jeg mora godt kan ha ferie/ubetalt permisjon samtidig. Men utover dette, må mammaen være i jobb eller studier (eller veldig syk) når pappaen har permisjon - ellers får han ikke fødselspenger fra Trygdekontoret. Jeg er student, og vi tar et semester hver med permisjon. Først er jeg hjemme et semester (halvår) mens han jobber, så har vi sommerferie sammen (han med ferie og jeg med permisjon), og så er han hjemme et semester (halvt år) mens jeg studerer.
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 30. november 2006 #16 Skrevet 30. november 2006 Pappan skal ha sin permisjon når jeg er ferdig, og jeg skal utvide min permisjon ved å ha ferie midt i permisjonstiden. Foreløpig har vi satt opp at mannen min skal ha 8 ukers pappapermisjon, men dette kan kjapt bli utvidet dersom jeg finner (og får) en interessant jobb. Pappan ville gjerne ha 3 mnd eller mer, hehe...
MONAK Skrevet 30. november 2006 #17 Skrevet 30. november 2006 Hos oss skal far dele opp permisjonen, slik at faren har 3 uker i sommerferien og resten på slutten av permisjonstiden. Jeg tar ut 3 uker ferie samtidig med faren. Disse 3 ukene kan jeg utsette, slik at min permisjon varer 3 uker lenger. Da får ikke jeg utbetalt penger, for da kan kun far få penger for de 3 sommerferieukene. Men det gjør ikke, for jeg får feriepenger fra min arbeidsgiver likevel. Dette er den beste løsningen som passer best for oss. Og far får jo lov til å være alene med babyen de siste ukene!
Fru P og knøttet, FØDEKLAR!!! Skrevet 30. november 2006 #18 Skrevet 30. november 2006 Hos oss skal far ta ut fedrekvoten samtidig som jeg har permisjon. Så får vi litt tid sammen alle tre. Også på slutten av permisjonen får far 5 uker ekstra, så han kan være alene med babyen da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå