Gå til innhold

Kan noen hjelpe? Lurer på om gutten min har UVI...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da jeg skiftet bleie på min lille gutt på snart 4 mnd i dag tidlig, luktet det veldig stramt av urin og jeg kunne se noen små røde spor i bleien. Dette har ikke skjedd tidligere, og jeg er derfor bekymret nå. Kan dette være tegn på urinveisinfeksjon? Jeg kan legge til at allmenntilstanden til lillemann er helt som vanlig, og han sov hele natten i natt som han pleier (fra 23-08). Kan det være at han tisset mye i går før han la seg, og at det er derfor det lukter så vondt (skiftet selvfølgelig bleie rett før leggetid)? Er det noen som har erfaring med UVI hos så små? Håper noen kan hjelpe meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ikke så vanlig på de miste. Jeg ville imidlertid ringt fastlegen og spurt - evt fått time for nærmere undersøkelse. Ikke noe kritisk, i alle fall, så lenge allmenntilstanden er fin. Ikke feber, vel? :) Ikke så unormalt at urinen kan lukte litt vondt og stramt. Men blod ville jeg nok tatt alvorlig. Er du helt sikker på at det var blod? Lykke til:)

Skrevet

Nei, det virker ikke som om han har feber, men jeg har ikke målt enda (skal gjøre det når han våkner fra blunden sin). Men han virker ikke spesielt varm. Nei, jeg er ikke sikker på at det var blod, det var lys-rødlige spor. Lurte på om det kunne komme fra bleia (libro midi, den har sånne oransje spor på utsiden), men fikk ikke det helt til å stemme heller. Jeg skal følge med ved neste skift, og se om det er noen mulige blodspor da også. Så ringer jeg legen hvis jeg ser noe da. Takk for hjelpen, minigris:)

Skrevet

Jeg tror jeg fant løsningen på de rødlige flekkene på lommelegen. Limer inn informasjonen derfra i tilfelle det er andre som er interessert:

"Rosa flekker i bleier er ganske vanlig og skyldes oftest krystaller dannet av urinsyre som finnes i all urin hos både voksne og barn. Krystallene har en rosa farge og er derfor synlige mot en hvit bleie."

Jeg er ganske sikker på at det er det jeg har sett i lillemanns bleie. Har aldri hørt om dette før... Slapper litt mer av nå, og tror nok den stramme lukten skyldes at han tisset mye i går før han la seg. Så det skal jeg huske på å sjekke kveldene fremover!

Skrevet

Gutten min har hatt UVI. Hadde det for snart 1 mnd. siden.

Luktet stramt av alle tissebleiene hans. Han var litt sutrete men hadde ikke feber eller noen andre tegn på det.

Men uansett, ble han en helt annen gutt etter at han fikk tatt den kuren, har nok vært vondt.

Etter kuren ble vi sendt på ultrayd for å sjekke urinveier, nyrer, for å se om alt var som det skulle. Det er ikke vanlig at gutter, spesielt ikke guttebabyer har uvi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...