Gå til innhold

Kan man drikke "alkoholfri" vin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det smaker jo ikke direkte godt, men noen ganger har jeg lyst paa et glass vin og da er kanskje alkoholfri tingen. Men jeg ser paa flaskene (paa alkoholfri oel ogsaa) at det faktisk er litt alkohol i dem-ca 0.5%. Er det farlig?

Skrevet

Ja, det kan du gjøre. Ta deg gjerne et halv glass rødvin, det skal være sundt en sjelden gang.

Skrevet

Ja det kan du fint gjøre. Til anonym: det er litt skummelt du anbefaler gravide å ta et halvt glass rødvin, det er jo påvist utallige steder hvorfor man ikke skal drikke i svangerskapet! Det er helt greit hva du selv velger å gjøre men man skal være lit forsiktig med å oppmuntre andre til det samme.

Skrevet

Jeg tror kanskje hun mente alkoholfri rødvin, siden det var det innlegget handlet om...

Skrevet

nei jeg mente MED alkohol, det er faktisk ikke farlig med ett halvt glass.

Skrevet

øøøøø, nå var det faktisk JEG som skrev hun fint kunne ta en halvt glass rødvin, MED alkohol anonym, men, da er vi enige :)

Skrevet

Jeg tror nok at millioner av franskmenn og italienere er uenige med deg der.

Ja man har bevist at alkohollikere og store volum av alkohol uten annen næring er farlig, man har ikke noe holdepunkter på at minimalt inntak er det.

Utrolig at alle disse millionene av franskmenn og italienere er helt friske og lever fint da, om litt var så farlig.

men men det er min mening..

Og de har nok konnsumert mer enn et 1/2 glass en gang i mellom.

Men det er faktisk ikke bevist at 1/2 glass rødvin en gang i mellom , man mener da ikke fast , men gjerne 1-2 ganger i måneden(min oppfatning av en gang i mellom ihvertfall).

Man har ingen holdepunkter for at 1/2 glass en gang i mellom er skadelig.

Man vet at å gå i byen er mere skadelig da du får i deg kadmium,dioxsiner,kvikksølv og masser av annet usunt,men ingen ber oss om å sitte inne i 9 måneder heller.

Skrevet

Helt greit det, men jeg velger selv å avstå helt fra alkohol under svangerskapet. Jeg er veldig glad i både vin og øl men akkurat de ni mnd jeg er gravid synes jeg ikke det hører helt hjemme, var derfor jeg reagerte litt på innlegget (var kanskje litt krass, beklager isåfall det). Hva hver og en velger å gjøre er helt opp til dem, om de velger å ta seg et glass vin inne i mellom får det være deres valg:)

Skrevet

Ja, ikke sant.

Jeg tåler ikke rødvin uansett jeg da, så det drikker jeg aldri. Har ikke vært noe savn egentlig. Men Guinness og Murphy's og annet godt øl savner jeg da, har utviklet dårlig toleranse for gluten til og med de små restene som er i øl, så da er alkoholfritt øl også utelukket.

Man sitter ikke akkurat å drikker wiskey og konjakk når man er gravid heller.. kunne ikke falt meg inn ihvertfall, venter me det til etterpå en stund.

Champangne har jeg skålt i da, i bryllup og sånn, men det ble bare med skålinga, liker ikke det heller...

Skrevet

Ja, bare ta et halvt glass vin, dere- hvis dere vil at barnet deres skal få samme promille som dere selv. Et halvt glass merkes ikke for deg, men tenk på hvordan det virker i en så liten kropp! Jeg blir provosert av av dere i det hele tatt kan vurdere det!

Skrevet

Å herregud!!!! Alltid noen hysteriske her. Blir sikkert mye bedre mødre, de!

Skrevet

Hei.

JEG tar meg vaffal ett glass hvitvin om jeg føler for det.

Og med GOOOD samvittighet..... Herregud.....

Skrevet

Oj oj oj... Dette innlegget var i det hele tatt ikke ment som en debatt om hvorvidt man kan drikke alkohol under svangerskapet. Jeg velger selv aa avstaa totalt, fordi alle graviditetsboeker jeg har lest, samt legen min har sagt at alkohol skal man ikke drikke naar man er gravid. Derfor stilte jeg spoersmaalet om man kan drikke "alkoholfri" vin, da den faktisk inneholder litt alkohol. Jeg spurte ikke hvorvidt jeg burde drikke alkohol eller ikke--det valget har jeg allerede tatt.

Om man velger aa ta seg et glass vin eller ikke er eget valg, men jeg blir ogsaa sjokkert over at noen av innleggene faktisk anbefaler andre aa drikke under svangerskapet! Det at de drikker i Frankrike holder ikke i min mening som argument--det var jo faktisk i Frankrike at foetalt alkoholsyndrom foerst ble oppdaget! (Kan det ha en sammenheng med at de drikker mye der? Hmmmm...) I foelge det jeg har lest er smaa doser med alkohol hittil kun forbundet med lav foedselsvekt--og ikke med FAS--men faktum er at ingen vet dette med sikkerhet. Dersom jeg hadde drukket noen glass vin under svangerskapet og mitt barn ble foedt med en eller annen skade ville jeg alltid lure paa om det hadde noen sammenheng med at jeg drakk--selv om det ikke hadde vaert tilfelle. Det vet man rett og slett ikke. Sannsynligvis gaar det greit--men den risikoen vil jeg rett og slett ikke ta.

Alle har meninger--men den meningen som er stoettet opp av leger osv. er at man avstaar fra alkohol under svangerskapet. Noe annent boer man sannelig ikke anbefale andre aa gjoere--selv om man velger det selv.

Skrevet

Heh....

Er ikke sånn at jeg tar det hver kveld..... Har tatt ett glass etter at jeg fant det ut.... jeg er 7+5 nå.....

Skrevet

Om det er promille du mener er det faktisk værre ting enn et halvt glass vin til maten.

Kefir, gjæret mat og sauser som fks saoyasaus kan gi promille på lik linje med et halvt glass vin til maten.

Bare så det er sagt.

Det er jo bevist så mye rart, men faktisk er det bevist og dukumentert og man VET og skulle ha frarådet gravide å være ute i trafikk, nettop fordi man veet med SIKKERHET at Dioxiner OG kvikksølv og Kadmium som kommer fra bileksos og RØYK er skadelig. Men man kan ikke si at gravide skal sitte inne i 9 måneder så derfor sier man ikke det.

Nå lever kansje ikke vi i det mest eksosfylte landet, men røyiking av sigaretter er fremdeles høyt, og annenhåndsrøyking er mere skadelig enn å røyke selv, i forhold til hva man får i seg.

Også om man sover ved siden av en røyker, fordi de uitånder skadelige stoffer i lang tid etter siste røyk.

Men tar man et halvt glass vin så er man potensiell barnemorder og ansvarlig for alle ting om babyen skulle vise seg å ha skade av noe slag, men man sier ikke det samme til dem som BOR eller JOBBER med røykere, enda det er mere skadelig.

Jeg er ikke ute for å ta noen, men rett skal være rett, om dett er så ille at noen tar et halvt glass vin en gang i mellom, så burde dere virkelig tenke etter hva andre skadelige stoffer babyen kan bli tilført bare ved at du puster inn luft andre har pustet ut i løpet av dagen.

Det er ikke bevist noe steder i det hele tatt at litt vin en gang i blandt erskadelig, det er bevist at mengder daglig er skadelig, men det er det med mengder av andre ting også.

Og promille kan man få av helt andre ting enn vin.

Bare så det er sagt.

Den ,meningen som er støttet opp av leger er at man bør avstå fra alt som KAN skade fosteret, så da bør alle sitte inne, ikke drikke kloret vann,Det man VET kan skade fosteret som: ikke bo sammen med en som røyker, ikke være i samme rom med en som røyker, ikke stå ved siden av en som røyker ute, osv.

Ikke spise fritert mat osv.

Ja så fikk jeg sagt det også.. jammen mye en greier å taste ut her inne altså, hormoner eller ei....

Skrevet

Matportalens anbefalinger:

"Alle rusmidler moren får i seg, går over til barnet via morkaken. Særlig i første del av svangerskapet, mens indre organer dannes, er barnet følsomt for rusmidler. Kjente skader er misdannelser av hjernen og andre indre organer. For alkohol er det ikke kjent noen minstemengde for hva som kan være skadelig for fosteret. Derfor anbefales totalavhold fra alkohol gjennom hele svangerskapet."

De er jo veldig forsiktige med å anbefale totalavhold fra noe som helst, så når de er så klare på det synes jeg ikke det er noe stort offer å droppe vin og øl i et knapt år.

Skrevet

Jeg foreslår at hver og en passer på seg selv jeg, og gjør det man selv syns er best for barnet. Hvis man lurer på hva alkohol og røyk gjør mot barnet deres så finnes det mange internettsider som viser dette. Fordi om det ikke alltid nevnes mengder...

Skrevet

Er helt enig med deg der, du som skriver at minstemengden ikke er kjent...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...