minsin- j27.08.06, j10.04.10 Skrevet 29. november 2006 #1 Skrevet 29. november 2006 så mye styr rundt natusan så jeg sendte de en mail jeg... eneste jeg har tatt bort er mitt navn og email. Question Form Natusan NO Name: ,,,,,,,,,,,,, Email: ,,,,,,,,,,,, Message: jeg har fått høre at natusan våtservietter er hormonforstyrrende og at man til og med kan fjerne oljemaling o.l. med de... stemmer dette? Hei, Takk for e-post. Dette spørsmålet kom opp for noen år siden fordi en interesse-organisasjon viste til noen forsøk som hadde indikert at parabener er allergifremkallende og i noen grad kan virke inn på østrogenreseptoren i kroppen, og dermed virke feminiserende på hankjønn dersom påvirkningen blir sterk nok. Produkter som inneholder vann må også inneholde konserveringsmidler, ellers råtner produktet og det danner seg bakterier og sopp. De parabenene som Natusan bruker, finnes også i mat og medisin, siden de er milde og sjelden gir allergiske reaksjoner. Myndigheter og hudleger anbefaler disse parabenene fremfor andre typer konserveringsmidler som er atskillig mer allergifremkallende. Det finnes imidlertid en type paraben som er omdiskutert. Dette parabenet tok Natusan for sikkerhets skyld ut av produksjonen for to år siden. Natusan oppfyller eller overgår standardene fra Mattilsynet og EU's reguleringsdirektiver. Interesseorganisasjonens vurderinger i media bygger kun på en gjennomgang av ingredienselistene for det enkelte produkt, uten å ta hensyn til anvendt mengde. Om man regner om på f.eks. konserveringsmidlene parabener, kan man påføre over 100 kg krem på en 4 kg baby daglig, og samtidig ikke overskride grensen for mulige skadevirkninger (hormonforstyrrelser). At parabener er et trygt konserveringsmiddel å bruke, understøttes nå ytterligere av en undersøkelse hvor all eksisterende litteratur om parabener er vurdert på nytt (Tidsskriftet "Critical Reviews in Toxocology" nr. 35:435-458). Undersøkelsen konkluderes bl.a. med at "det er biologisk usannsynlig at parabener selv under "Worst case" forhold, skulle kunne øke risikoen for østrogenlignende effekter". Vi håper at denne informasjonen vil gjøre deg tryggere i forhold til Natusan vaskeservietter, og vi vil understreke at vi selvfølgelig ikke vil markedsføre produkter som skal kunne gi helseskade på noen som helst måte. Med vennlig hilsen Natusan baby forbrukerkontakt v/Kari -----Original Message----- From: ........ To: Natusanbaby NO Sent: 29.11.06 08:45 Subject: Natusanbaby.no Forbrukerkontakt
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #2 Skrevet 29. november 2006 Kjempeflott at du sendte en mail! Synes du fikk et godt svar, jeg kommer i hvert fall til å fortsette å bruke Natusan sine våtservietter.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #3 Skrevet 30. november 2006 Så flott at natusa lyver da,det var en test i VG eller Dagbladet nå i sommer som sa noe helt annet enn det natusan forteller her!!!!!!!!!
turbogutt Skrevet 30. november 2006 #4 Skrevet 30. november 2006 Samme hva de sier...jeg får selv kløe og utslett av å bruke natusan sine produkter, så jeg bruker ikke natusan hverken på meg selv eller babyen vår:)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #5 Skrevet 30. november 2006 Ja så klart, for hvis det har stått i AVISA så må det selvfølgelig være sant... Tror virkelig folk på alt som står i avisene? Og SPESIELT VG og Dagbladet????
mysig Skrevet 30. november 2006 #6 Skrevet 30. november 2006 http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=2738 http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=2743 I denne testen er de farlig stoffene delt opp i 3 kategorier, hormonforstyrrende-, miljøbelastende- og allergifremkallende stoffer. I følge denne testen inneholder våtserviettene fra Natusan inneholder stoffer fra 2 av disse 3 kategoriene... Natusan våtservietter som er parfymert inneholder stoffer fra alle 3 kategoriene... Miljøbelastende stoffer er enten 1) Svært giftig for vannlevende organismer og potensielt bioakkumulerbart, eller 2) svært giftig for vannlevende organismer og tungt nedbrytbart i miljøet, eller 3) svært giftig for vannlevende organismer, potensielt bioakkumulerbart og tungt nedbrytbart i miljøet. Hormonforstyrrende stoffer. Dette er stoffer som i laboratorieforsøk har vist hormonforstyrrende effekt, enten på dyr eller i cellekulturer og lignende. Effekter på mennesker er stadig usikre, men i dyreriket er hormonforstyrrende stoffer satt i forbindelse med bl.a nedsatt fruktbarhet og kreft. Det er en utbredt hypotese (men det er en viss uenighet) blant eksperter at hormonforstyrrende stoffer blant annet bidrar til å redusere menneskers forplantningsevne Etter å ha lest om denne testen i VG mens eg lå på sykehuset etter å ha født syntest eg valget var veldig enkelt når eg skulle kjøpe våtservietter...................
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #7 Skrevet 30. november 2006 Testen som var i avisen var utført at grønnhverdag!!! Fortsatt så skjønner jeg ikke at mødre kverulerer ang hva som er i serviettene,føler nesten at de driter i hva som kan skader barna sine!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #8 Skrevet 30. november 2006 Jeg velger faktisk å tro på Natusan i denne saken. HVIS det er så farlige stoffer i Natusan, så hadde de ikke solgt produktene. Nettopp fordi da kunne foreldre/barn saksøkt Natusan for å å ha påført dem hormonskader, noe jeg tviler på Natusan vil. Og de refererer jo her til en ny undersøkelse som har kommet etter de første undersøkelsene, så det hjelper ikke å si at men det og det sto i VG eller på grønn hverdag. Oppdater dere!!!
mysig Skrevet 30. november 2006 #9 Skrevet 30. november 2006 Takk for oppfordringen, eg prøver å holde meg oppdatert på det som gjelder mitt barns helse. I mailen nevnes det at all eksisterende literatur om parabener har blitt vurdert på nytt, men det står ingenting om dette har skjedd før eller etter grønn hverdag sin test i sommer. Ikkje som eg kunne se ihvertfall, men det kan jo være at eg overså noe. Som mamma ønsker eg ikkje å utsette barnet mitt for problematiske stoffer, og som Grønn Hverdag nevner kan en diskutere hvor store mengder som må til for at det blir miljø eller helsemesssige effekter, personlig syns eg det er veldig greit å unngå stoffene helt. Spesielt siden det finnes veldig gode alternativer. Dersom en skal falle for fristelsen og være litt usaklig kan en jo sammenligne dette med fremtidige søksmål mot natusan med all den passive røykingen spedbarn og barn ble utsatt for tidligere. I dag vet de fleste i Norge at dette ikkje er bra, men det er vel ikkje så veldig mange foreldre/barn som har kunnet påvise skader direkte relatert til passiv røyking og følgelig saksøkt tobakksprodusentene...
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #10 Skrevet 30. november 2006 Det blir vel som du sier litt usaklig sammenligning det der, siden det her er snakk om pleieprodukter som skal brukes på baby.
OsloMor Skrevet 30. november 2006 #11 Skrevet 30. november 2006 HURRA! Et saklig innlegg i våtserviett-debatten, jeg må innrømme jeg har trukket på smilebåndet av allle disse indignerte mødrene som bruker dramatiske vendinger som:"diit valg-DIN samvittighet" når det kommer til bruk av våtservietter.
Gjest Skrevet 30. november 2006 #12 Skrevet 30. november 2006 Flott du sendte mail. Jeg leste dette inne på Natusan sine sider. Men jeg ble jo kjeppjagd for å bruke Natusan udner den andre debatten :0).
Tipp topp Skrevet 30. november 2006 #13 Skrevet 30. november 2006 Som Natusan skriver så må "Produkter som inneholder vann må også inneholde konserveringsmidler, ellers råtner produktet og det danner seg bakterier og sopp". Dere som er skeptiske til Natusan etter testen i Grønn hverdag, vet dere hvilke stoffer de andre serviettene bruker og langtidseffektene av disse? Dette kan være nye stoffer som vi ikke kjenner effekten av og som de ikke har testet serviettene for, og som potensielt kan være mye farligere enn parabenene i Natusan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå