Gå til innhold

Hva er deres beste juletradisjon???

Anbefalte innlegg

Er litt jule-jul idag...og kom til å tenke på tradisjoner :))

I vår familie spiser vi alltid middag kl 17.00 mens vi hører på at sølvguttene synger julen inn...

Det er standard, og kunne ikke tenke meg å spise hverken før eller senere... er en tradisjon besteforeldrene mine hadde...

også har jeg en liten rød nissestøvel under juletreet :))

Den må også være på plass :)))

Få høre deres "MÅ HA" tradisjoner da.... :))

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7287994-hva-er-deres-beste-juletradisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hundre "må ha"-tradisjoner.. Så neste jul, når vi skal være hos svigers for første gang, blir ganske så rar for meg.

Uansett, de tradisjonene som er viktigst for meg er; vi begynner på lille julaften med å pynte treet og så prøvesmake alt som foreldrene mine har laget av sylte, fårerull, silder etc. Og så ser vi Grevinnen og Hovmesteren (som alle kan utenat..)

På julaften er det viktigste at alle naboene møtes kl. 16 til gløgg og julesanger. Etter det er det pinnekjøtt kl. 17. Kan ikke ha jul uten pinnekjøtt, tror jeg. Må ha med egen niste når jeg skal være hos svigers ;) Og så skal det å åpne pakkene ta mange, mange timer. Og alle må se alt og alle må takke for alt.

Oi oi oi, nå gleder jeg meg til jul!!!!!!!

Vi spiser også middag kl 17.... sharp!!!! Også MÅ vi bruke god tid på gavene- en må dele ut alle først, så åpner vi en og en en gave hver, den som åpner må lese merkelappen først og vise frem gaven, og alle må følge med ;)

Også må jeg feire jul m mamma og søstra mi, så jeg lurer virkelig på hvordan det blir i år jeg :-( ant blir jeg og min kjære hjemme, eller på sykehuset.......

Hele julaften er juletradisjon hos oss tihi ;) Hvertfall da jeg bodde hos foreldrene mine.. Det blir jo annerledes for meg i år siden jeg nå har min egen familie, men noe av juleaften skal vi jo feire hos mamma og pappa..

Vi pleier å stå opp i 10 tiden og spise god frokost.. Så ser vi på tegneserier og prater o.l mens mamma lager grøt.. Rundt 1 er det grøt med mandel og premie (av en eller annen grunn har jeg ikke vunnet på en del år hmm :/ )

Kl 4 er det kirka, og middag kl 6 med ribbe og alt som hører til.. Så rydder vi alle av bordet, og setter oss i den andre stua ved juletreet.. Da er mamma julenisse og deler (sakte) ut presanger til hver og en.. Veldig viktig at det bare er en og en som pakker opp og at alle føler med ;)

Imens vi pakker opp gave er det julekaker og kaffe.. Pakkeåpningen kan gjerne vare en 3 timers tid..

Så sitter vi og prater litt mens vi ser på gavene vi har fått, og innen 11-12 er de fleste av oss så slitne at da er det natta :)

I år kommer nok jeg og sambo + den lille til å komme til middag og bli der til etter pakkeåpningen før vi drar hjem til oss selv.. Jula blir rar i år ja :)

Og så skal vi til svigermor på 1 juledag.. blir rart å ikke bli over til dagen etter og spise 1 juledagfrokost med mams og paps..

Stå opp tidli på julaften, å få me mæj tegneserian på tv.. MÅ se 3nøtter til askepott, enda æ kan den utenat. ingen jul utn..

hehe, åsså må mamma fortsatt årne julestrømpe til mæj

(!!!!!!!!!!!!!!.. jupp, æ e kjæmpebarnsli..!!!!!) men d e TRADISJON, æ MÅ ha d, ellers blir d ikke årntli jul.

Hehe, lure på kordan d blir nu som æ får egne barn, å sambo å æ må bynne å lage vårres egne tradisjona.

Da e d vell han som må lage julestrømpe til oss alle ;D

Æ har vel fortsatt den barnslige gledn av jula, elske å våkne opp tidli, å glede mæj hele dagen, d lukte godt i hele huse, træe e pynta, huse likeså, familien e samla. vi bare kose oss, dn fineste dagen i hele året :)

Vi har ganske lik julekveld som Miio. Bortsett fra at det er pinnekjøtt, ikke ribbe som gjelder. Og så går vi rundt juletreet! Mellom middag og pakker. Ikke så mange som gjøre det lengre, tror jeg. Vi er ikke musikalske i det hele tatt, så det høres sikkert ikke noe bra ut. Men koselig likevel.

Blir nesten litt trist av å lese disse innleggene, siden vi kommer til å "gå glipp av" julen i år (bor langt fra resten av familien...). Får ta det igjen til neste jul.

Annonse

Beste jeg vet er faktisk å kjøpe og pakke inn alle julegavene. Tror jeg er eneste gangen jeg viser noen form for kreativitet..

Må si at Disneys kavalkade som avsluttes av Timmi Gresshoppe klarer å sette meg i stemning det også.

3nøtter til askepott er et stort "must"

vi går også rundt treet

og når vi pakker opp gavene må alle få kjenne på pakken og gjette hva det er før den pakkes opp...den som har gjettet riktig flest ganger er den stolte vinner..hehe..tar litt tid, men i og med at det ikke er så veldig mange gaver under treet er det hyggelig å dra ut tiden litt ;) (pleier bare være meg, søster, mamma og samboeren hennes...men i år blir det samboeren min og baby også...og sønnen og kanskje fler av barna til samboeren til mamma..ikke helt innstilt på det første jula med babyen, men..det får bli som det blir..blir det for slitsomt med mange "ukjente" så drar vi hjem når det passer oss...i stedet for å overnatte..litt trist, men..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...