ABC123:-) Skrevet 29. november 2006 #1 Del Skrevet 29. november 2006 Vi har en dagmamma som vi er veldig fornøyde med. Men i det siste har det oppstått en situasjon som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal takle. Hun har begynt å pottetrene sønnen vår på 2,5 år uten å spørre oss. Ikke noe galt i dette, han har jo ikke vondt av treningen, men når hun i tillegg lar ham gå uten bleie hele dagen, og opplever "uhell" ved at han bæsjer i buksene, synes jeg det har gått litt langt. Hun synes ikke slike uhell gjør noe, men hjemme hos oss har vi ikke mulighet for å følge opp systemet hennes i "månedsvis", midt i en hektisk hverdag. Jeg føler at hun har startet med denne seriøse treningen for tidlig, at gutten vår ikke er klar. Han tisser på potten og ser ut til å kontrollere blæren bra, men tarmfunksjonen er en annen historie. Vi føler oss presset til å følge opp systemet hennes, så ikke gutten vår blir forvirret, men etter å ha forsøkt det i en uke, er jeg bare blitt enda mer overbevist om at det er for tidlig. Har allerede opplevd flere stressituasjoner med "uhell" og gråt, det er ikke noe hyggelig for noen av oss. Hun har holdt på med dette nå i ca 6 uker, og viser ingen tegn på å gi seg. Føler meg "bakstreversk", men har lyst til å be henne slutte. Vente til gutten vår er klar, kanskje prøve igjen om 2-3 måneder. Han kan godt gå på potten, men da som en lek, og ikke et system med belønning/ikke belønning, alt etter som. Jeg har ikke noe erfaring med pottetrening fra før av. Ønsker dermed å høre fra foreldre med litt eldre barn. Holdt dere på med trening i månedsvis, eller begynte dere når ungen virket moden for det? Håper på mange svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7285789-pottetrening-hvor-lenge-skal-man-drive-med-det-litt-oppgitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
TurboPrinsessen:-) Skrevet 29. november 2006 #2 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg er førstegangsmor med en datter på 3.5måned, så jeg kan nok ikke gi deg pottetreningsråd. Når det er sagt så hadde jeg ikke tvilt på å bedt henne slutte.. er da ikke dagmamma som skal bestemme når ting skal skje vel ? Hvertfall ikke hvis foreldrene ikke er enig! HAdde helt klart gitt henne beskjed. Er ikke opp til henne å bestemme når gutten deres skal vennes av med bleier. Dere som kjenner gutten deres best vil jeg tro! Ikke alle er klare i samme alder heller... Orker hun ikke flere bleieskift, så får hun heller si opp som dagmamma da eller? En ting jeg lurer på: Hvis dette blir "innført" for tidlig og ungen ikke er moden eller klar, kan det ikke da bare føre til at det vil ta lengre tid å bli helt tørr? Det har jeg hørt nemlig... Blir min tur en gang også dette her.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7285789-pottetrening-hvor-lenge-skal-man-drive-med-det-litt-oppgitt/#findComment-7288536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Bouquet Skrevet 30. november 2006 #3 Del Skrevet 30. november 2006 Er banret ikke klar selv, så kommer dere nok ingen vei med det. Så dere må være forsiktige med at dere ikke skaper noen negative situasjoner når dere trener, for det kan gjøre at barnet trenger enda lengre tid for å bli klar og ønske dette selv. Alt med bleieavvening skal oppleves positivt for barnet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7285789-pottetrening-hvor-lenge-skal-man-drive-med-det-litt-oppgitt/#findComment-7289807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ABC123:-) Skrevet 30. november 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 30. november 2006 Takk for svar, begge to! Det med at det kan ta enda lengre tid hvis man starter for tidlig, har jeg ikke tenkt på en gang. Det høres ganske riktig ut, og enda en grunn til å be henne slutte. Men det jeg helt sikkert vet, er at det også er snakk om en fysisk modning, i tillegg til psykisk. Når gutten vår helt klart vet hva det vil si å bæsje, og likevel ikke klarer å si fra på forhånd - han er ellers flink å si fra om andre ting - tyder det på at han ikke er fysisk klar heller. Tror nok jeg ber henne slutte, ja... Det er vi som bestemmer dette, som dere ganske riktig sier. Hører gjerne fra flere som har erfaring med pottetrening, som kan si noe om hvor lenge det er vanlig å holde på med det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7285789-pottetrening-hvor-lenge-skal-man-drive-med-det-litt-oppgitt/#findComment-7291487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PrinsesseSjefen Skrevet 30. november 2006 #5 Del Skrevet 30. november 2006 hun bør slutte mener jeg! Barnet må jo ha sjanse til å greie det, ellers blir det bare vanskelig. Eldste vår ble tørr på dagen da hun var litt over 2 1/2. Hun holdt på ganske lenge med å prøve å tisse på do, ville prøve, men det tok sin tid. Men vi tok bare av bleiene når hun ville, og hun ble tørr hjemme først. Neste var ikke det spor interessert før hun ble tre år. Jeg trodde vi fikk enda en vinter før hun ble tørr, men plutselig ville hun prøve, og var HELT tørr på dagen på 2 uker. Minsten blir 3 i februar og er lite interessert i potta/doen. Har tisset på potta kanskje 10-15 ganger, men det er lenge i mellom. Men jeg stresser ikke noe med det! Holder oss til fremgangsmåten til mellomste, ta det som det passer barnet.... Det går stort sett veldig lett hvis en bare venter til barnet selv vil og kan (fysisk). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7285789-pottetrening-hvor-lenge-skal-man-drive-med-det-litt-oppgitt/#findComment-7299369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå