Gå til innhold

Barnehage/ dagmamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student, ferdig i februar sånn ca. Hadde i utg.punktet tenkt å være hjemme med minsten ihvertfall til august, helst enda et år.

Men, har begynt å krible litt etter å søke på jobber, er mye ledig i mitt fagfelt for tiden.. Og, ikke minst, jeg føler at minsten vil trenge mer stimuli enn jeg kan gi innen ikke-uoverskuelig fremtid. Hm.

Men da må minsten bli passet av dagmamma/ bestemor i noen mnd først, og jeg vil ikke få noe valg mhp å sende han i barnehage i juli eller august.

Hva er deres erfaringer, dere som har større barn? Føles det naturlig å la barna begynne når de er rundt et år? Jeg har hele tiden følt at de er for små da for så lange dager, men begynner å bli usikker på det nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyen min begynner også i barnehage (forhåpentligvis) når hun er 1 år. Jeg syns det er for tidlig, men jeg må. Og når jeg snakker med venninnene mine som har sine 1-åringer i barnehage, så sier de at ungene elsker å være der.... Så det er jo en liten trøst.

Skrevet

Har hørt fra foreldre med litt eldre unger, at de som har hatt dagmamma er veldig fornøyde frem til poden blir 3 år. Hos dagmammaen er det ikke så mye bråk, og de får mer trøst og omsorg. Fra de er ca. 3 år, vil de nok ha det bedre i barnehage mhp pedagogikk osv. Når de er små, er det vanskeligere å få den ekstra trøsten de kan trenge i barnehage pga mange flere barn, ofte lite personal (pga sykemeldinger) osv.

Hjalp det?

Skrevet

jeg er student selv, og skal ha dagmamma til poden mens jeg er i praksis.

dagmamman er bestevennina mi, så jeg bekymrer meg ikke over det:) blir kanskje litt annerledes da!

hvis vi får det til så vil jeg prøve å jobbe slik at enten meg eller pappan kan være hjemme med mini ihvertfall til han er 3 år!

Skrevet

takk for fine svar dere! Hmm, lurt det dere sier om dagmamma. Tror jammen meg kanskje vi skal vurdere nærmere en slik løsning, høres mer rolig og harmonisk ut ja.

Utfordringen blir vel å finne noen en kan stole på, jeg kjenner ingen potensielle. Men noen som kjenner noen som kjenner noen kanskje;-D

Forresten, er det ikke på vei med en slags form for sertifisering av dagmammaer? Noen som har hørt om dette? Har vanskelig for å skjønne at den kan være vanntett, men er jo en start.

Skrevet

Jeg fødte til en sånn perfekt tid, (juli) så permisjonen min går ut akkurat når barnehage-året starter. Hadde vi hatt mulighet tror jeg at jeg hadde vært hjemme med gutten min i ett år til. Jeg innbiller meg at det er som skrevet ovenfor her at frem til barnet er 3 år er det hovedsaklig omsorg de trenger.

Er heldigvis sykepleier og har mulighet til å sjonglere arbeidstiden min, så jeg kommer nok til å jobbe vakter/helger. På den måten blir det maks to hele dager i barnehage pr uke pluss noen timer enkelte andre dager.

Synes også at ett år er veldig tidlig å starte i barnehage, hadde jeg hatt mulighet hadde jeg nok vært hjemme lenger. Det er jo masse muligheter for å sosialisere den lille allikevel. Åpen barnehage, flere hjemmeværende mødre (eks oppslag på helsestasjonen, DIB-treff... På den måten får den lille tryggheten ved å være med deg litt lenger, samtidig som h'n får treffe andre barn.

Tror ikke arbeidsmarkedet forandrer seg sååå mye fra februar til august, så jeg hadde nok ventet... :o)

Skrevet

Jeg er førskolelærer og jobber i bhg, har nå permisjon da. Og jeg må si meg fullstendig uenig i det dere skriver her om barnehage kontra dagmamma. I en bhg er det på småbarnsavdelingen 9 barn og 3 voksne, evnt 14 barn og 4 voksne, enkelt matte viser at det er ca 3 barn pr voksen. Mens dagmamma har 5 barn, og bare en voksen. Hvor er all den gode omsorgen da? hva skjer om et barn må bytte bleie, er det 4 andre alene da? Dette skjer aldri i en barnehage, der er det alltid tilsyn, uansett. Og er det sykemeldinger er det vikarer i barnehagen. I tillegg til at bhg er et pedagogisk tilbud med kvalifiserte voksne.

Og sende barnet sitt til en ukjent dagmamma er synonymt med omsorgssvikt spør du meg....

Skrevet

takk for svar dere to og!

Enig med deg Carina, jeg får meg nok jobb om en stund og;-) Høres jo genialt ut med din jobbsituasjon og barnehage, er jo så glimrende å slippe så lange dager for den lille.

Takk for innspill anonym, du har mange gode poenger. Plutselig ble ikke dagmamma så veldig aktuellt for vår del allikevel nei.

Merker jeg ikke har satt meg inn i dette enda, får bruke litt tid fremover til å orientere oss i denne jungelen og finne ut hva som er best for oss og prinsen.

Skrevet

Jeg er enig i anonym førskolelærer som jobber i barnehage. Gutten min må begynne i barnehage når han er 1 år men jeg føler det er mye tryggere enn en ukjent dagmamma. Man vet hva man får liksom. Hvis man kjenner dagmammaen som er skrevet over her der det er ei venninne, så er nok det ett bedre alternativ til ungen er 2-3 år men en ukjent dagmamma.....nei det ville jeg aldri gjort!

I tillegg må man være hjemme når dagmamma er syk i tillegg til når barna er syke. Barnehagen stenger ikke pga sykdom. Det er dyrere med dagmamma enn barnehage. Vi har 3 unger fra før der 2 har gått i barnehage. De to som har gått i barnehage var mye mer rustet til skolen når den tid kom......både sosialt og mentalt.

Skrevet

Er det ikke godt at vi har ett helt år med permisjon her i Norge. Tenk om vi måtte ut og jobbe igjen allerede etter seks uker...

Det er mange argumenter både for og imot, kjekt å høre andres synspunkter og så får man prøve å ta det beste valget basert på alt sammen. Ikke enkelt når man skal bestemme noe for det kjæreste man har... :o)

Gjest colorina
Skrevet

Det er da ikke alle dagmammaer som har 5 barn!

Jeg har jobbet både som dagmamma og i barnehage og jeg vil si at barna når de er små har det bedre hos dagmamma hvis hun har få barn og er flink og omsorgsfull. Jeg hadde 2 og i en periode 3 barn, og de var i fokus hele dagen. Hvis en av barna var litt utafor en dag kunne jeg ta hensyn til dette og legge opp aktiviteter og tempoet etter dette. Det har de ikke mulighet til i en barnehage. I en barnehage med f.eks en gruppe med 16 barn på 3 voksne i alderen 1-5 år med er det veldig intenst og høyt lydnivå og liten eller ingen skjerming av de minste. Småbarnsgruppe er selvfølgelig mye bedre da barna er i alderen 1-3 år og gruppa er i tillegg mindre. som regel bare 9 barn på 3 voksne.

Men enig i at man bør kjenne dagmammaen, eller kjenne noen som kjenner. Jeg ville ikke brukt dagmamma selv, men så har ikke jeg planer om å begynne å jobbe igjen før minste er minimum 2 år og da synes jeg barnehage passer bedre.

Ang bleieskift så er det jo ikke noe problem å ta med de andre ungene på badet mens du skifter på en, så de trenger da ikke være alene. Noen tar vel en enklere variant, våtservietter og en rask skift på stuegulvet, mens de andre leker uforstyrret videre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...