Gå til innhold

Sikkert et vanlig spm, men er ny her: Råd mot såre brystvorter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så såre brystvorter. Det er vanvittig vondt å amme Oliver. Jeg har prøvt albueskjel, men føler ikke at det hjalp. Så har jeg en sånn krem som jeg kjøpte på apoteket som heter brystvortekrem. Den er feit og skal ikke taes av før amming. Synes kanskje at brystene har blitt litt bedre av den, men om det er noen som har gode råd er jeg veldig takknemlig!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm kan være at babyen ikke tar brystet riktig, se nettsiden på ammehjelpen. Kan også være at dere har sopp, det gjør at brystvortene blir sinnsykt såre (jeg hadde det, da er du knallrød på brystvortene og babyen hvit på tunga). Ellers hjelper faktisk også zinksalve men da må du passe på å få det vekk før amming.

Skrevet

Skal vi se;

Luft er bra, spring med puppene bare inne i huset:) Ligg på natta uten bh, ligg på hånkler!

Calendula balsam p åhelsekost( jeg blødde, etter en dag med denne var jeg bedre)

Sjekke med ammehjelpen ang riktig sugetak( Er visst ofte dette som er galt)

Smør med en dråpe morsmelk etter hver amming og la det tørke

Ikke bruk ull rett på såre bryst( da får du muligens sopp, au au!)

hm...vet ikke om jeg husker flere, men dersom du søker inne på ammeforumet får du sikkert flere gode råd:)

Skrevet

Jeg slet lenge med såre brystvorter! Anbefaler ikke den kremen, best å la de være i fred! Kremen gjør bare brystvorten myk og det gjør at den sprekker enda lettere! Men har du skorpe på dem så kan du bruke kremen til skorpen er borte! Ellers har jeg gjort den erfaringen at det tar tid før brystene har vent seg til at du ammer hver dag!;) Gutten min er nå litt over 2 måneder og først nå føler jeg at de ikke er såre i det hele tatt lenger! hadde også feil ammestilling i starten som gjorde at de ble så såre og da tar det tid før de blir bra igjen! Pluss at jeg hadde ganske flate brystvorter så det ble en ekstra påkjennelse!;) Lykke til!

Skrevet

De første dagene etter at melka kom, hadde jeg også såre brystvorter. På sykehuset drev jeg og styra med sånn brystvortekrem - inntil en av jordmødrene sa at det bør jeg IKKE bruke, for det herdet ikke huden. Så da kastet jeg kremen.

Jeg dyppet istedet hele brystvorten i morsmelk og gikk rundt toppløs og tørket (da jeg var hjemme fra sykehuset altså - he he. Ikke pent syn kanskje, men... Jeg pumpet morsmelk oppi en liten skål/kopp og lente meg over og dyppet brystvorta. IKKE TA PÅ BRYSTVORTA - det er superviktig.

Lykke til. Håper det går over snart.

Skrevet

Jge brukte først den kremen jeg fikk på sykehuset - Unguendum eller noe slikt.. Så ble jeg skikkelig sår og prøvde litt med brystskjold.

Var litt redd hun skulle "bli avhengig" av denne, så jeg brukte dem bare av og til. Så kjøpte sambo den brystvortekremen på apoteket, og i løpet av et par 3 dager var jeg fin igjen. Og brystet var blitt "herdet"

I tillegg til kremen, smurte jeg mm på vortene og lot det lufttørke,

Har ikke hatt problemer siden:-)

Skrevet

Så noen blir hjulpet av krem og noen ikke. Gutten min er hvit på tunga, det sjekket jeg nå. Er det sikkert at han har sopp da? Og jeg? Han skal altså ikke være hvit? Han er kritthvit... Hmmm...

Jeg lar brystene lufttørke med morsmelk på. Kanskje jeg har gjort feil for jeg har smurt mm forsiktig utover med en finger...

Jeg har en sønn på to år som jeg ammet med brystskjold hele tiden for han ble avhengig av det. Prøver liksom å unngå det denne gangen. Jeg tror gutten min har riktig ammeteknikk. Han gaper høyt, men har ikke den karakteristiske bøyen på underleppa som jeg har sett forklart. Hvordan skal jeg rette på denne teknikken isåfall? Hmmm... mange spørsmål :)

Skrevet

Det spørs nok om du har sopp da... Ta deg en tur til legen dere, så dere evt. får medisin. Kan ta opptil 6 uker før dere blir kvitt det i verste fall - sikkert verre til lengre du venter...

Jeg slet fælt med såre brystvorter til jenta mi var 3 mnd. Hadde også sopp, men jeg slet også med vasospasmer/Reynold fenomen. Har visst en del av lignende symptom - sjekk her inne på forumet (på ammedebatten f.eks) og på ammehjelpen.no.hvis det ikke er sopp eller ikke blir bedre (eller uansett - helt ufarlige tiltak som å passe på å tømme brystet og ta lecitin, det har hjulpet meg!).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...