Gå til innhold

Trassalder så tidlig?!?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo alle sammen! Når begynner egentlig trassalderen? Mente jeg hadde lest et sted at den var vanlig fra ca 2 års alderen. Men vår tulle (som nå er et MONSTER..) er nesten 19 måneder og viser tydelig trass- tendenser iallefall!

Jeg forsøker å ignorere, snakke fornuftig, rose masse ellers og være tilstede ellers slik at jeg ikke skal få så "dårlig samvittighet" når jeg ignorerer henne i raserianfallet... Men hun kaster ting, slår seg i ansiktet, drar seg i håret og setter tennene i stolen sin. Er dette normalt eller bør vi søke hjelp?!?!? Mente det siste litt humoristisk, men det er faktisk litt "skremmende" å se den herlige, blide og gode jenta bli SÅ sint fordi hun ikke får så mange klementiner hun vil! Eller fordi hun ikke får grise med maten sin! Eller fordi hun skal ta på sko---------og så videre... Dagen i dag har vært ganske grusom, for å si det mildt. Kjenner jeg for første gang har blitt litt sånn sinna "inni" meg...og det gir meg kjempedårlig samvittighet også. Hun mener jo ikke å være slem, og det beste jeg kan gi henne er jo å vise at jeg er glad i henne til tross for trassen..

Ellers er mannen i veldig travel jobb her, og jeg er fulltidsstudent.. Det at jeg er sliten merker hun nok også, og trenger oppmerksomhet. Trass og aggressiv oppførsel kan vel være tegn på oppmerksomhet også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har også ei jente på 19 mnd, som har "trass-tendenser" Hun blir rasende sint når hun ikke får gjøre ting på sin måte. Hun kan slå seg totalt vrang om hun får feil skje når hun skal spise grøt, ikke hjelper det om hun får den hun vil ha, for da er hun allerede for sint til å "hente seg inn" Det er slitsomt, og heldigvis er hun ikke sånn hver dag! Hun er værst de dagene hun er litt for lenge i barnehagen (8 timer) og både jeg og mannen min er hjemme på ettermiddagen.

Har egentlig tenkt ar dette er ganske normalt...... hun har en sterk personlighet, og vi har sette et voldsomt temperament i mange måneder. Noen slipper jo helt dette, mens noen begynner ved 1,5 år og holder på til de er 3....... stønn.....

Vår redningn er å finne på mye..... bære inn ved, tenne i ovnen, hjelpe til å lage mat, bade, lese, danse....

Skrevet

Vi prøver også å finne på en del ting- for å avlede. Men det hjelper jo lite når alt må gå på hennes premisser for at det skal være gøy, et eksempel: Hun var med meg i dusjen i dag, og det er kjempestas. Kom fint ut av dusjen også, men nektet plent å ligge ned så jeg kunne tørke henne. Greier å avlede det, og da jeg skal stelle meg litt, pleier hun å leke med en boks med spenner og strikker. Vi rydder alltid opp etterpå, sammen. I dag var det full stopp- nektet å rydde og sa faktisk "mamma" som i "nei, det kan du gjøre". Det finner jeg meg ikke i, og sa hun måtte rydde opp før vi gjorde noe annet. Stelte meg ferdig og ignorerte hennes raseri, prøvde å få henne til å gjøre det igjen, snakke med henne innimellom, men lite funket. Hun er iherdig! Den skal hun ha! :0) Til slutt satt hun på mitt fang, fikk en strikk i hånda og puttet den oppi boksen. Hun gjorde det jo iallefall til slutt på et vis. Kan jo ikke forvente det perfekte med en gang heller... Følte det som en bitteligten seier..

Skrevet

takk, expat, ille å ta andres frustrerte innlegg som trøst for meg selv, men jeg ser jo helt klart poenget ditt!

Er bare litt overrumplet over at vi skulle få det problemte nå.. Nesten som om det kom over natten! Hun holder på med noen hjørnetenner også om dagen (nå virker jeg vel enda dummere...), så det er kanskje ikke så rart at hun ikke er i form..

Men, man sammenligner alltid med det en selv er vant til. Og dermed er dette en slitsom periode for oss, vi har vært veldig godt vant med henne! Men jeg fikk noen ideer av deg, Expat, ang mat. Tror vi skal begynne dagen med havregryn og biola melk fremfor å avslutte den med dette. Det gir iallefall en god start! :0) Og vår elsker egg også! Helt klart en favoritt! Kanskje hun kunne fått det til kvelds innimellom? Hadde vært koselig med en hyggelig kvelds etter en lang og slitsom dag.

Synes dagene blir lange på et vis, men korte familievis- hvis dere forstår hva jeg mener. Det er ikke mange timene sammen etter barnehagen (hun begynte denne uka....!!!!) før hun skal sove igjen. Og da er det så utrolig kjipt at de får timene skal preges av skrik og spetakkel.. Men det går vel over, ja! :0)

Skrevet

Å, nei så ille er det jo ikke....

Måtte le litt da du skrev at hun sa "mamma" med en sånn "det kan du gjøre-stemme" Vår jente prøver også å kommandere oss rundt... hun står og peker på det hun vil ha/gjøre, og sier bestemt "mamma" (eller pappa) Hun skal stort sett bestemme selv hvem som skal hjelpe henne, skifte på henne, smøre maten hennes, kle på henne... Som regel er det den som ikke har tid akkurat nå....... Puh...

Men for all del.... det kunne vært værre!!!!

Hi hi, kan le nå som hun sover søtt og fredlig i sengen sin......

Skrevet

Pussig, det har faktisk kommet med hjørnetennene her også...

Skrevet

Mai-mor!

Om jenta di begynte i barnehage denne uka, så kan det jo være en "reaksjon" på det? Vår jente var ekstra "trassig" de første ukene hun gikk i barnehagen......

Skrevet

Men det teller vel ikke helt... Vi har jo vært med henne hver dag bortsett fra i dag hvor hun var der en time alene... Har vært der kun et par timer mandag, tirsdag og i dag. Men, hvem vet. Merker nok at noe er annerledes!

Jeg synes også generelt at slike "perioder" kommer sammen med tenner eller en psykologisk utvikling. At hun gjør et sprang i utviklingen i sammenheng med disse "raptusene" som gjerne er slitsomme. Men denne "raptusen" er litt verre enn de andre, det må jeg si...

Skrevet

hehehe:) beklager at jeg ler, men unger er så morsomme! tenk at det bor SÅ mye personlighet i en så liten kropp, og at de så tidlig viser hva de vil og absolutt ikke vil! men skjønner selvfølgelig at det er slitsomt.

du har helt rett i at ungene merker om dere voksne er slitne og da blir de også litt ekstra trassige av en eller annen grunn. det har vi alltid sett hos lillemann her i huset. han er 13 mnd.

han har nettopp begynt å teste grensene mine litt, men ikke pappaen enda. sikkert fordi han har vært litt mer bestemt hele tiden, men han skal nok forstå at mamma ikke godtar alt hun heller:) har alltid vært en veldig bestemt liten kar så tipper "trassperioden" blir ganske tøff her. men vi får bare ta det med et smil så godt det lar seg gjøre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...