Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #1 Skrevet 29. november 2006 Er FS målene en indikasjon på hvor stort barnet er ?
Gjest Skrevet 29. november 2006 #2 Skrevet 29. november 2006 Ikke nødvendigvis, men ofte kan det nok gi en liten pekepinn, de fleste med høye SF-mål får barn som er litt over snittet og omvendt, men unntak forekommer så klart. Min ene svigerinne lå over det grønne feltet hele veien og fikk en liten jente på 2900g og 47 cm, neste gang lå hun innenfor det grønne feltet, men litt over den røde linjen og fikk en gutt på rundt 4300g og 54 cm (tror jeg det var). Jeg har lagt over det grønne feltet, tidvis mye, i begge mine svangerskap og guttene mine var begge 52 cm og veide henholdsvis 3900g og 4070g.
frøy@ Skrevet 29. november 2006 #3 Skrevet 29. november 2006 Høyt SF-mål kan bety at terminen er feil beregnet, at man har mye fostervann, at man har tvillinger eller at barnet er stort. Lavt SF-mål kan bety at terminen er feil beregnet, at man har lite fostervann eller at barnet er lite. ..i følge min lærebok om svangerskap.. :-)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #4 Skrevet 29. november 2006 Tusen takk for svar begge to, jeg ligger over linja, men er redd for å ha lite fostervann.. hehe, da skal jeg slutte å tenke på det
Gizom81 Skrevet 29. november 2006 #5 Skrevet 29. november 2006 Ligger du over behøver du ikke bekymre deg... Har ligget laaangt over, de utelukket heldigvis tvillinger, men lille gutten vår er stor og har MYE fostervann og svømme rundt i!
Mammas_2_solstråler <3 Skrevet 29. november 2006 #6 Skrevet 29. november 2006 FS forteller mest om barnet vokser som det skal. eller om noe er galt.... jeg lå over den røde strekken i forrige svangerskap, og ble fortalt at barnet blir svært, langt over 4 kg, mens hun veide 3840g 10 dager på overtid.
Gjest Skrevet 29. november 2006 #7 Skrevet 29. november 2006 Hei!! Noen som kan si meg.....???? Jeg ligger høyt på sf over den røde og det er bare et barn der,men de har hatt problemer med å fastsette noen termin,er det mulig da kansje at jeg faktisk er lengere på vei enn anntatt??? Ul i uke 14+5,fikk termin 10 mars,ul i uke 21+0 fikk termin CA 2mars,men kan det være ennå tidligere? Sist fødte jeg 2,5uke før termin.....er nå i ca uke 25+6!!!
doble Skrevet 30. november 2006 #8 Skrevet 30. november 2006 Hvor tidlig målte jordmor/lege FS mål på dere? Jeg var på kontroll denne uka (slutten av uke 12) og da kunne hun ikke måle noe, for magen min er helt flat. Kjenner litt over kanten (har gjort det lenge), men alt for tidlig å måle noe ifølge legen. Når det er vanlig å måle? Er jo forskjell på folk da....men sånn ca?
Gjest Skrevet 30. november 2006 #9 Skrevet 30. november 2006 Kommer jo litt an på når neste kontrollen din er. I følge de nye retningslinjene skal du vel ikke til vanlig kontroll igjen før uke 24 og da måler de garantert, men antagelig ville det bli tatt et mål etter uke 16.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå