Gå til innhold

Hva synes dere???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 9 uker. Han får mat hver 2. time, og to ganger på natta sånn cirka... Men det hadde absolut ikke gjort noe om han bare hadde spist hver 3. time, både for han og meg! Han har mye vondt i magen da han svelger mye luft når han spiser og jeg blir ganske så sliten av så hyppig amming. Lurer da på om det er "lov" å prøve å drøye det til hver 3. time. Har hørt at de venner seg til det etter hvert men kanskje litt dårlig gjort??? Vet ikke jeg altså, hva synes dere? Noen som har prøvd det?

Han spiser fort og lite om gangen og er veldig stressa mens han drikker så kan jo hende at han bør bli skikkelig sulten....? Har lagt på seg alt fra 250-320 gr per uke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Bøkene" sier vel at hyppig amming ikke gir magevondt, tvert om at det virker smertelindrende. Generasjonene ovenfor oss har jo definitivt motsatt oppfatning, jeg har ihvertfall hele tiden fått høre at minsten har vondt i magen fordi jeg ammet så hyppig. Det er altså motbevist, men for all del, det finnes sikkert noen som har opplevd motsatt. Men om han blir veldig sulten vil han trolig spise enda fortere, sluke og mer luft.

Vår hadde kolikk og jeg valgte å amme hver gang han ville ha siden det trøstet og lindret. Jeg ville gjort det samme om igjen, men om du føler for sjeldnere måltider og gjør det på en måte som føles god for deg og barnet (smokk, distrahering o.l) er det sikkert greit. Men husk at hyppig og barnestyrt amming er anbefalt av hensyn til produksjonen og øking.

Hvis han virker unormalt stresset under amming kan du jo høre med helsesøster, ammehjelp o.l om de har noen triks eller tips. Les gjerne om KISS og, noen av de med barn som stresser på puppen finner kanskje seg igjen i andre symptomer på det.

Husk at han er liten enda og at mye vil gå seg til snart. Har du sett kolikkdebatten forresten? Prøvd ammete?

Psst, min har spist hver andre time minst i snart 8 mnd, det inkludert natten;) Mente det som en slags trøst;)

Lykke til!

Skrevet

Virker han sulten etter 2 timer hvergang da?

jeg amma gutten min ca hver 3.time og fant ut at et passa fint her.. merka han ble sulten da det nærma seg 3imer og da fikk han mat..

Skrevet

Ja, han er sulten da! Da griner han og leter fælt etter puppen! Men når han spiser så suger han i cirka to min og så blir han stressa! Da prøver han å drikke mer men det bare renner ut av munnen igjen. Eller han suger et pat-tre ganger og slutter for så å begynne igjen og det hele kan holde på sånn til han griner eller til jag tar han bort!

Men kan han være mett etter intes drikking i 2 min???

Skrevet

de bruker kortere og kortere tid. Sikker på han kun ligger i 2 min? Husker jeg ble så redd for at min ikke fikk i seg nok rundt den alderen der, men han var bare blitt flinkere til å suge.

Prøvd å ta han opp midt i måltidet for rap?

Har du sterk utdrivning som gjør at han blir stressa? La så første sprøten gå i en klut.

Tømmer han puppen? Husk at han må få den fete bakmelka for å bli mett.

Skrevet

Evnt kan du prøve å amme han sovende/ veldig trett. Det fungerer for noen.

Skrevet

han er sikkert sulten, så det kan hende han ikke har rett teknikk inne når han spiser? Vi gikk og fikk hjelp på ammeklinikken her vi bor, og fikk tips om nye ammestillinger som gjorde at han fikk bedre tak i puppen, spiste mere og ble mer tilfreds. Så slapp han stresse og gråte irritert.

Tvillingstillinga som er slik at han ligger på et par puter på siden av deg, med hodet fram og under puppen, og bena bakover og langs siden din passet oss kjempebra! Han fikk supert tak, og drakk i lange tak:) etterhvert fikk vi taket på å amme "normalt":)

Navnet kommer vel fra om man skal amme 2 stk samtig;)

Skrevet

Tar han smokk? Det kan hjelpe på hvor ofte du må legge ham til og lette på sugebehovet. Hvis han ikke drikker så mye til hvert måltid høres det mer ut som han har et suttebehov enn at han er så veldig sulten...? Hvis du prøver smokken først når han er grinete, kan du kanskje "utsette" måltidene litt. Jenta vår (også 9 uker) får pupp med 2-3 timers mellomrom, som regel går det 2,5 timer imellom, men noen ganger 3-4 timer mellom når hun sover godt. Hun bruker smokk, og det er veldig effektivt for å roe henne. Når hun ikke klarer å roe seg med smokken, er det på tide med mat :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...