Gå til innhold

kyssesyken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har kanskje fått kyssesyken:/ Jeg er i uke 29,må jeg holde meg unna han da eller hva?? Veldig bekymra nå!!:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han bør vel ikke akkurat drive og kysse på deg, men vet ikke om babyen tar noen skade av at du skulle få den. Hør med lege/jordmor/føden hvis ingen andre her inne har peiling.

Skrevet

Jeg ville spurt legen, jeg, om hvilke forhåndsregler dere bør ta i forhold til at du er gravid.

Skrevet

Samboeren min fikk også kyssesyken for fem år siden. En ukes tid (eller noe) etter at han hadde vært på en guttetur. Jeg har aldri direkte konfrontert han med det, men jeg tror han traff en gammel flamme der. Kyssesyken smittes av virus som sitter langt ned i halsen. Spytt og dråpesmitte. -Ikke for å henge noen her, men...

Du kan ha hatt kyssesyken som barn uten at man har trodd det var annet enn kraftig halsbetennelse/influensa. Sykdommen er tøffere med voksne. Jeg ble ikke smitta av sambo den gang. Han lå seks uker og var skikkelig dårlig. Det går utover leveren bl.a. Man skal være forsiktig med å ha sex under sykdomsforløpet fikk vi beskjed om den gang.

Skrevet

Han trenger da absolutt ikke ha blitt smittet av en gammel flamme.

Han kan f.eks. ha drukket av samme ølflaske som en kompis som hadde smitten i seg.

Skrevet

Dråpesmitte smitter gjennom spytt (snakking for eksempel da fyker det ut små partikler).

Kontakt lege i forhold til at samboeren din har fått kyssesyken. Du må få vite hvordan du skal forholde deg til det, DEt skal ikke være heldig å få det når en er gravid. Man får da veldig nedsatt imunforsvar. Man kan heller ikke bruke ibux eller Paracet som febernedsettende når man både er gravid og har kyssesyken.

Skrevet

Jeg har spekulert på det også, men jeg tror sannheten er en annen. Da ville han vel selv også spekulert høyt på hvordan han kunne blitt smittet? Og det har han aldri ytret seg noe om. Klart han skjønner hvordan det er skjedd. Men det er lenge siden så jeg orker ikke spekulere så mye på det lenger. Vi har det bra nå.

Skrevet

Hvorfor spekulere? Det smitter ved dråpesmitte, altså kan han ha blitt smittet av hvem som helst i utgangspunktet. Hvis noen har hosta og ikke holdt godt nok for munnen i nærheten av han, kan det ha gjort det. Eller når han har prata med noen, og de har stått nært sånn at det kan smitte.

Man trenger ikke bli smitta via direkte kontakt.

Jeg hadde kyssesyka selv for flere år siden, og veit den dag i dag ikke hvem som smitta meg. Er ikke alle som blir syke, selv om de bærer smitten i seg. Ingen jeg kjente som fikk kyssesyka rundt den tida jeg fikk, så det kan ha vært hvem som helst.

Skrevet

Jeg hadde kyssesyken da jeg var mindre, og sykdommen har en inkubasjonstid på 40 dager, så hvis du kommer til å bli smittet er du nok allerede det. Mange som har det som små som ikke merker det, og da er de immune, uvanlig å få når man er voksen, men da desto farligere. Ville ringt legen snarest jeg.

Skrevet

Ser ikke helt poenget med å spekulere med tanke på at han fikk kyssesyken. Den kan man få på bussen eller biblioteket. Men du har vel andre grunner også for spekulasjonene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...