Gå til innhold

2 års permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter mitt 2.barn på under 2år,og har derfor lyst til å ta et ekstra permisjonsår.Noen som vet om man kan få et ekstra år uten lønn,og hvordan reglene er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

§ 12-5. Foreldrepermisjon

(1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes fødselspenger eller adopsjonspenger fra folketrygden.

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

(3) Med mindre begge foreldrene har omsorgen for barnet, kan retten til permisjon etter første ledd utøves av en annen som har omsorg for barnet. Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barnet har rett til inntil to års permisjon etter andre ledd.

(4) Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til permisjon etter paragrafen her når omsorgen for barnet overtas. Det samme gjelder arbeidstaker som har eller får tildelt foreldreansvar når den andre av foreldrene dør, og som har hatt mindre enn vanlig samvær med barnet. Retten til permisjon gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år.

Skrevet

Betyr det at jeg har rett på et år til da?altså 2 år

Skrevet

ja du har rett på ett år ulønnet permisjon rett etter fødselspermisjonen og det uten at jobben din kan si noe på det.

Skrevet

Mener du har krav på minst et år uten lønn, jeg har fått beskjed fra min arbeidsgiver (kommunen) at jeg kan få både 1 og 2 år uten problem...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...