Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #1 Skrevet 29. november 2006 Barnet vårt sover så utrolig lit,og er våken helt til 24 hver kveld.Vi har virkelig prøvd alt for å legge henne tidligere,men det går bare ikke..Itillegg våkner hun 3 ganger om natten og vil ha mer mat,og jeg får ikke sove etterpå.Jeg sover nesten ingenting lenger...Tidligere sov hun hele natten,frem til hu var ca 3mnd.Jeg kjenner at jeg trenger å få litt til til meg selv om kvelden,er så utslitt.Pappaen er mye ute å reiser med jobben,så det blir ganske slitsomt! Går det greit å begynne med litt grøt snart?Ihåp om at hun skal sovne litt tidligere,eller bedre om natten?Hva ville dere gjort? Er så trøtt og sliten! Jeg vet at tidligere fikk barn alltid grøt fra 3mnd.Men at de nå går vekk ifra det pga fordøyelsen.Men er ikke alle barn forskjellige?Går det an å prøve litt for å se om hun blir vond i magen liksom? Er sikker på at noen kommer til å synes at det er ganske selvopptatt å begynne med grøt så tidlig,men for både babyen og min sin del,så føler jeg at jeg må gjøre noe!Alle trenger jo å få slappet litt av.. Sukk...
Retro-mamma Skrevet 29. november 2006 #2 Skrevet 29. november 2006 Jeg hadde ikke begynt med grøt nei. Tarmene er visst ikke helt utviklet ennå. Dessuten merket jeg ingen forskjell på nattesøvnen når jeg introduserte mais og ris-grøten. Derimot 6 mnd hvetegrøten - da sov hun godt :-) Du må nok amme eller gi mme litt til er mitt råd. Syns ikke 3 ggr per natt hørtes så ille ut egentlig jeg da.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #3 Skrevet 29. november 2006 Du kan jo prøve litt veldig tynn gøt/velling på flaske? Klipp et hull i flaksesmokken slik at hun får det ut. Vi begynte med grøt rundt denne tiden til vår gutt, og det gikk helt fint. Prøv deg frem, og begynn med bittelitt, så du vet at han tåler det.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #4 Skrevet 29. november 2006 3 ganger per natt er jo absolutt ikke gale i seg selv.Men jeg får ikke sove tterpå,jeg ligger bare i sengen og venter på å sovne,sover max 4-5 timer tilsammen hver natt.Det er helt forferdelig..
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #5 Skrevet 29. november 2006 Siden det er du som sliter med søvnen, så er det jo ikke babyen som har behov for mer mat da. H*n sover jo ganske normalt til å være 3 mnd. Har du en mann, så kan jo kanskje han stå opp en gang på natta og gi mme ellr pumpet mm slik at du kan få en pause...men det er bare ett par mnd igjen så kan du nattavvenne h*n, og kanskje sove mer. Ville ikke begynt med grøt ennå, dersom vektøkning o.l er ok...
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #6 Skrevet 29. november 2006 jeg hadde ikke gitt den grøt enda.. selv om det går bra nå kan tarmsystemet bli litt "feil" når den blir eldre.. Begynn heller med litt mme i tillegg! Det er slitsomt å være alene nesten heletiden! Jeg har også en sambo som jobba heletida.. men nå er han sykemeldt og er litt mer hjemme... Tassen min sover ikke noe bedre om nannten selv om han får grøt.. Hold ut et par uker til du!
Muffinsmamma Skrevet 29. november 2006 #7 Skrevet 29. november 2006 ALLE er gjennom den fasen der!! Jeg har for første gang på 6 mnd sovet mer enn 2 timer i strekk. Synd å si det, men babyer våkner mye på natten og sover på dagen.. jeg LENGTET etter å begynne med grøt og begynte såvidt rett før han ble 4 mnd. Men det ble bare rot. treuker prøvde vi, og han våknet bare enda mer.... jeg gikk over til å fullamme igjen og alt ble mye bedre. Begynte igjen med mat da han var 5 og en halv, da startet vi med middag isteden. Nå syns jeg nesten det er "leit" å tenke på at man skal slutte å amme... Smør deg med tålmodighet du. Legg deg inn på et annet rom en natt, så kan pappaen komme inn med ungen når den skal ha mat. Det gjorde vi innimellom, og da fikk jeg sovet skikkelig faktisk. Sleit også med å sove(er kanskje det at man vet man snart skal våkne igjen..) funket iallefall bra psykologisk for meg å få sove i et annet rom. Du må benytte tjansen når mannen din er hjemme. syns ikke du er selvopptatt. er viktig at du får søvn... legge deg ned på dagtid også selv om det er vanskelig. og blir det krise, så gi litt mme på kvelden
petiteM's Skrevet 29. november 2006 #8 Skrevet 29. november 2006 Nei. Babyen din sover nødvendigvis ikke mer av å få grøt(eller ekstra mm/mme), og hvorfor i all verden skal du introdusere noe h*n ikke har godt av? Tarmene er, som flere påpeker, ikke klare, noe som kan føre til at babyen din sover enda mindre pga vondt i magen. Vesla her i huset har fått introdusert grøt nettopp, 6mnd gammel. Har akkurat samme sovemønster som før.
Gjest Skrevet 29. november 2006 #9 Skrevet 29. november 2006 Du kan jo prøve tynn tynn grøt av sorten mais eller ris som er for 4 mnd. Men hadde prøvd med skei jeg når du først skal gi.
Gjest Skrevet 29. november 2006 #10 Skrevet 29. november 2006 Ga vi,ikke noe problem. Hs sa det ikke gjorde noe i små mengder. Lykke til:)
mamma`n til petter&ada Skrevet 29. november 2006 #11 Skrevet 29. november 2006 ikke gi henne mat så tidlig! Det hadde ikke jeg gjort... prøv helle å gi henne mme etter at du har ammet henne for kvelden.det kan hende det hjelper.mme er litt tyngre å fordøye....det funket for oss:)
Juvena Skrevet 29. november 2006 #12 Skrevet 29. november 2006 Ville kanskje heller prøvd morsmelkerstatning (mme) istedetfor grøt. Mange sover bedre av det. Har selv prøvd det da han var ca 4 mnd, hadde litt effekt. Noen merker stor effekt, andre lite. Lykke til!! Er som deg - stuptrøtt!!! : )
mamman te t@ssen Skrevet 29. november 2006 #13 Skrevet 29. november 2006 Vi ga lillemann tynn tynn grøt fra han var ca 8 uker. Han var stor og solid, og trengte mye mat. Med morsmelk sov han kun 2 t om gangen. Måtte ammes 2.hver time hele døgnet. Når han fikk grøt om kvelden sov han litt lenger. Etter at helsesøster fraråda det, prøvde jeg samvittighetsfull som jeg er å gi han morsmelkerstatning som ekstra om kvelden. Den natta var det tilbake til 2.hver time igjen! Argumentet til hs for at vi ikke skulle gi grøt så tidlig var at han ikke klarte å ta til seg næringen, men han fortstatte å legge fint på seg...
Lindis :-) Skrevet 29. november 2006 #14 Skrevet 29. november 2006 Jeg gjorde det når hun var 3,5 mnd.. Gikk kjempefint.. Smaksprøver er jo veeeldig små porsjoner så det skal nok gå bra..
Gjest Skrevet 29. november 2006 #15 Skrevet 29. november 2006 nei, det er ikke ille. det er mange barn som må få mer enn morsmelk når de rundet tre måneder. du kan som noen sier prøve mme først, kan være det hjelper veldig bra. men anbefalingen på mm-barn er at man begynner med grøt/velling heller enn mme når de trenger mer mat. 3, 5 måneder er det som er satt som laveste grense. du er også viktig her, noe som tydeligvis ikke når frem hos noen som har svart deg. du må få sove for å fungere på dagen, i synnerhet når du er mye alene. og ja, det ER tøft å ha barn, og det ER lite søvn i perioder. men hvis man kan prøve gjøre noe for å forbedre dette, så er det ikke fel. hvis du prøver med tynn velling, mme eller tynn tynn grøt for å se reaksjonen hans og finner ut at det fungerer for deg og dere, då synes jeg du skal gjøre det med god samvittighet. å ikke få sove er noe av det værste som finnes, og man kommer fort inn i en vond sirkel der ikke noe fungerer. det er så mye lettere å bli sint, lei seg, frustrert og apatisk når man ikke får sovet, og det er ikke bra for hverken mor eller barn. eller far. så jeg synes du skal prøve litt forsiktig og se hvordan det går. det er jo ikke sikkert det vil fungere uansett, men da har du prøvd, og slipper lure.
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 29. november 2006 #16 Skrevet 29. november 2006 Vi begynnte rundt 3 mnd etter beskjed fra legen, jenta vår sov ikke om natta og nesten ikke på dagen, krevde mat konstant (hun fikk MME) og etter at vi gav grøt gikk det 2 dager (sier ikke at det går så fort for alle) og hun sov fra klokka halv 8 ca til klokka 6. Synes du skal gjøre det du selv føler for jeg og ikke høre på hva alle andre mener og sier. Og det er viktig for deg også og få litt søvn selv om du er blitt mamma, er ikke dermed sagt at vi klarer oss uten søvn i flere dager. Prøv deg frem du.
Janne&Noah Skrevet 29. november 2006 #17 Skrevet 29. november 2006 mumitroll 2barnsmor Syns du hadde sånn et bra svar, du må være klok. Og det var ikke ironisk ment heller:)
monztah Skrevet 29. november 2006 #18 Skrevet 29. november 2006 Helt enig med mumitroll 2barnsmor, jeg også! :-) Har hatt det som du (HI), og vi begynte med grøt smaksprøver som raskt ble større porsjoner, når snuppa var 3++ måneder. Nå er hun 6 mnd, og spiser 3 måltider, samt ammes i tillegg. Men vi har ikke merket noe forbedring i sovemønsteret før nå faktisk. Lykke til uansett hva du velger å gjøre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå