Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #1 Skrevet 29. november 2006 Min sønn er nå halvannen uke gammel. Dette er min første, så har ikke noe erfaring fra før av. Vet at når de er så små som dette, så er det ikke snakk om særlig rutiner når det gjelder søvn.. men lurer likevel på om det er mulig å gjøre noe med "problemet". Han er lys våken fra ca kl 22 til 05! Og så fort vi legger han i senga si begynner han å grine. Han sover som en stein om dagen. Jordmora vi har snakket med har sagt at vi må vekke han ofte om dagen, slik at han blir trøtt om natta og vi få vendt om døgnrytmen. Prøver å vekke han, men det er så og si umulig bortsett fra når han selv våkner av at han er sulten. Da spiser han, er fornøyd og blid, så sovner han igjen ganske fort. Jeg tar meg en lur på dagen for å ha energi til å være oppe om natta, men det hadde vært så behagelig om han kunne sovet litt mindre på dagen, og mer om natta. Om natta har vi prøvd sukkervann, som jordmor mente var bra hvis han har vondt i magen, har prøvd smukk, men det vil han ikke ha.. har igrunn prøvd det meste. Men jeg får vel bare bite tennene sammen og regne med søvnløse netter framover, eller? Er fullstendig klar over at det er lite søvn med spedbarn i hus altså, så noe nattevåking er jo selvfølgelig greit, men ville bare vært deilig om han snudde denne døgnrytmen litt... slik at jeg også kan snakke med han og kose med han mens vi begge er opplagte. Enten er det han som er trøtt, eller så er det meg liksom... Han spiser forresten godt, så er ikke derfor han ikke sover om natta. Noen som har noen søvntips? Eller bør jeg kanskje ikke regne med noe annet, i og med at han er så liten enda?
Babykilo Skrevet 29. november 2006 #2 Skrevet 29. november 2006 Altså, det kommer til gå seg til, men det er jo fryktelig slitsomt. Tror også det er lurt å vekke på dagen for å vise ham døgnet, på en måte. Utsett ham for så mye dagslys som mulig om dagen, det hjelper kroppen til å få rytmen. Jeg tror ikke nødvendigvis det er et mageproblem her, at han skriker når han blir lagt i vogga er nok fordi han ikke vil være alene. De små trenger masse nærhet. Du trenger ikke være redd for å ta ham i senga di, det kan hjelpe på søvnen for dere begge, han venner seg av med det igjen, har i hvert fall min gjort. Som sagt, vil det hjelpe etter hvert. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #3 Skrevet 29. november 2006 tusen takk for svar! Vært litt fortvila skjønner du, men fikk litt håp nå
Babykilo Skrevet 29. november 2006 #4 Skrevet 29. november 2006 Søvn er viktig, det. Legg alt til side for en stund. Det retter seg. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå