Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #1 Skrevet 29. november 2006 Sønnen min på 11 måneder har fått påvist lav blodprosent, 8,8. Ble sendt for å ta flere blodprøver, vi får ikke svar på disse på et par dager. Noen som ha opplevd lignende? Blir jo litt bekymret......
snuppi2 Skrevet 29. november 2006 #2 Skrevet 29. november 2006 Har inte opplevt det, men bara lurte på hvorfor de sjekket det? Synes gutten min er litt blek og slapp om dagen:(
Vann Skrevet 29. november 2006 #3 Skrevet 29. november 2006 I forbindelse med et legebesøk som gjaldt en vanlig forkjølelse. Fastlegen vår gjør alltid det når vi er innom med barna. Er fort gjort, bare et lite stikk i fingeren. Sikkert bare å ringe legekontoret ditt og spørre om de kan gjøre det. Sønnen min er litt blek, men har ikke vært slapp, så hadde det ikke vært for den forkjølelsen så hadde jeg nok ikke oppsøkt lege.
Retro-mamma Skrevet 29. november 2006 #4 Skrevet 29. november 2006 Får han nok jern? Spiser han nok med grøt? Jenta mi på 9 mnd ble også tatt prøve av, for hun så så blek ut ifølge helsesøster. Hun lå og vippet litt, sa legen - så jeg skulle bare gi henne godt med grøt.
Vann Skrevet 30. november 2006 #5 Skrevet 30. november 2006 Jo, jeg vil tro han får i seg nok jern i form av grøten som han spiser to ganger om dagen. Han spiser godt, både grøt, brød, middag og frukt. Det var visst en mulighet for at kroppen hans ikke klarte å ta opp nok jern. Dette får vi forhåpentligvis svar på når prøvesvarene kommer.
Expat Skrevet 30. november 2006 #6 Skrevet 30. november 2006 Det jeg har hørt om jern og babyer er at det kan påvirke utviklingen deres, at de står stille, liksom. Det er ikke så uvanlig at de ikke har fått nok (det ser du jo siden legen hele tiden sjekker!), og det sier ikke noe om kostholdet vanligvis, altså at de ikke har fått nok å spise eller slikt! Behovet kan ha forandret seg, for eksempel. Når blodprosenten kommer opp igjen går det imildertid i racerfart. Noen babyer er allergiske mot noe (av og til melkeallergi, eller cøliaki, for eksempel) og det kan gi blødninger i tarmen og lav blodprosent pga det. Men da er det jo lett å fikse med å unngå noen typer mat. Det er viktig at du ikke forandrer noe uten samtykke fra legen, siden en del av de tingene bare kan påvises når de er i gang (spes cøliaki) og hvis det blir påvist medisinsk, så får du spesialmat på blå resept!
anni ke n - med ny baby Skrevet 30. november 2006 #7 Skrevet 30. november 2006 Hei. Lille Maren min hadde også lav Hb - 9,2. Nedre grense er på 10,5 ca - i den alderen. Jeg sjekket den nettopp fordi jeg selv hadde lav Hb da jeg var 1 år - på 5,4. Jeg ble lagt inn på 1 års dagen min og legen min mente at det kunne være arvelig. Jeg trengte imidlertid litt jern, lå på sykehuset 1 mnd for diverse prøver og utredning. Maren tok diverse prøver på Ullevål, og det viste seg at hun hadde litt lite jern. (Som meg). Så nå gir jeg litt flytende jern (1 ml) morgen og kveld. Hun har hele tiden vært i super form - så klinisk virker hun helt frisk. Husk at en forkjølelse/infeksjon kan gi lav Hb! Lykke til. Bare spør om det er noe mer:)
anni ke n - med ny baby Skrevet 30. november 2006 #8 Skrevet 30. november 2006 Må bare nevne at Maren har spist "super sunt" hele tiden, og derfor burde ikke kosten ha hatt noe å si i vårt tilfelle. Men vet jo ikke sikkert da...
Vann Skrevet 30. november 2006 #9 Skrevet 30. november 2006 Hei, Takk for svar! Vi var på en etterkontroll tre uker etter forkjølelsen, og han hadde fortsatt lav Hb. på en måte "håper" jeg at det er jernmangel da dette er noe som er ganske vanlig, og lett og gjøre noe med. Hvor lenge har du gitt jern nå? Har Hb`n gått opp? En måned på sykehus hørtes lenge ut! Godt at det gikk bra;-)
anni ke n - med ny baby Skrevet 30. november 2006 #10 Skrevet 30. november 2006 Ja, heldigvis gikk det bra. Mamma var jo så redd for at det verste skulle skje med meg. Vi har gitt jern halvannen uke nå. Skal på etterkontroll på mandag. Det blir spennende. Er ikke egentlig så bekymret. Hun virker jo frisk! Og din pode? Hvordan er allmenntilstanden? Er h*n blek/slapp/sutrete? Eller i fin form? Du kan evt ringe til fastlegen og purre på svarene. (Ofte tar det et par dager før du får svar fra legen din). Eller du kan ringe dit prøvene ble tatt - bare for å høre om prøve resultatene er ferdige. Lykke til:) Hvis det er jern mangel - gi masse kjøtt/leverpostei og mørke grønnsaker. Lever skal være bra. Og grøt (tilsatt litt jern - de ferdig lagde fra butikken). Vi gir litt nype ekstrakt (naturlige c-vitaminer) ved siden av. Det skal hjelpe til slik at jernet lettere blir tatt opp.
Vann Skrevet 30. november 2006 #11 Skrevet 30. november 2006 Emil er i fin form, full rulle hele dagen, så jeg hadde jo aldri hatt noe mistanke om at noe ikke var som det skulle. Han er kanskje litt blek, men det er jo så vanskelig å si med disse små. Blir jo helt sprø, sitter å ser på han og tenker, er han blek....eller er han ikke;-) Jeg skal purre på svarene i morgen;-) Lykke til på mandag!!
anni ke n - med ny baby Skrevet 30. november 2006 #12 Skrevet 30. november 2006 Takk, i like måte:) Ja, man blir så bekymret for disse små. Maren er nok også litt blek, forresten. Men det er jo jeg óg - så det kan jo også være at hudtypen er arvelig.
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 30. november 2006 #13 Skrevet 30. november 2006 Ofte kan barn få lav blodprosent etter en infeksjon. Har gutten din vært forkjølet eller liknende i det siste?
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 30. november 2006 #14 Skrevet 30. november 2006 Ups! Jeg leste ikke lengre ned før jeg svarte.. Du har jo allerede fått det svaret jeg skrev. Jeg får bare skylde på ammetåke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå